Nekromanti Copyrightfråga, eller dyl.

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Jag håller på och sammanställer en liten "modul" till DoD 4 om dvärgarna, tyckte det var lite fräckt att det fanns en om alver, men inte dvärgar.

Nu undrar jag: Hur mycket av DoD-modulerna är det copyright på? Jag förstår att text, bilder och namn inte får användas utan tillstånd, men hur är det t.ex. med layouten? Anledningen till att jag frågar är inte att jag tänker trycka upp det hela och sälja, modulen kommer nog bara att finnas inom vår spelgrupp, men om jag någon gång i framtiden ville sätta upp den på nätet eller så... Skulle vara bra att veta hur saker och ting ligger till så att jag slipper riskera en stämning. /images/icons/spook.gif

Men som sagt... Innehåll och bilder kommer att vara endast mina egna verk, eller sådant jag fått tillstånd att använda.

/Berserk
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Vad det gäller den saken så kan nog t.ex. Dante det här bättre än jag kan, men om en layout uppenbarligen är stulen så kan man åka dit för det om layouten man stulit är unik nog.

Däremot anser jag personligen att det i det här fallet endast känns helt rätt att försöka göra en "äkta" modul. Och risken för att någon ens skulle ta illa upp (ännu mindre stämma) är nog obefintlig.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
om en layout uppenbarligen är stulen så kan man åka dit för det om layouten man stulit är unik nog.

Undrar om man inte i princip måste ha snott exakt samma format (typ, fått tag på originalets mallfiler) och hela tjosan för att det ska kunna anses stulet i juridisk mening; är det bara likartat till utseendet så kan man väl se det som en uppenbar plankning men knappast nåt som det går att göra nåt legalt av.

Däremot anser jag personligen att det i det här fallet endast känns helt rätt att försöka göra en "äkta" modul. Och risken för att någon ens skulle ta illa upp (ännu mindre stämma) är nog obefintlig.

Precis! De flesta kreatörer i den här branschen brukar mest känna sig smickrade av sånt (så länge det inte handlar om att nån snor nåt och sen försöker ta åt sig äran av innovationen själv - då kan det knorras).

--
Åke
 

Berserk

Warrior
Joined
24 May 2001
Messages
387
Location
Helsingfors, Finland
Man tackar! nästan [NT]

Tack, både Rosen och Eksem, för dessa svar. Det var precis vad jag ville höra! *Fortsätter arbetet med rent samvete*

/Berserk
 
Top