Nekromanti copyright [OT]

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
Jag läste lite i den nerstängda tråden och då funderade jag på vad man får göra och inte göra med kopieringsskyddat material (jag orkade inte läsa igenom hela den tråden för att se ifall någon hade behandlat det, det verkade mest som ett slöseri att sitta och läsa allmäna glåpord och hetsiga stämningar framför en datorskärm någon annanstans) även vad man får göra med upphovsrättskyddat material och vilka rättigheter och skyldigheter får man när man har gjort en text till exempel ? Sedan undrar jag ifall det funkar juridiskt sett att göra en text och säga att "folk får göra vad de vill med den, så länge de inte tar besittning av rättigheterna till texten" ?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Jag läste lite i den nerstängda tråden och då funderade jag på vad man får göra och inte göra med kopieringsskyddat material [snippeti] även vad man får göra med upphovsrättskyddat material och vilka rättigheter och skyldigheter får man när man har gjort en text till exempel ?"

Du får göra väldigt lite med en text som inte är din. Principen är att du måste ha upphovsmannens tillstånd för att få göra något med den. Några få undantag finns, men de är ytterst få: du kan citera för att stärka en punkt i ett eget verk (till exempel en forskningsrapport, artikel om, eller recension av). Utöver undantagen får du inte göra ett jota med någon annans text.

Med en egen text får du göra vad du vill. Du har inga förpliktelser - du äger verket. Punkt. Du behöver inte ens sätta ut ett © i det. Observera att även om du ger någon rätten att publicera verket så äger du det fortfarande. Det är skillnad på upphovsrätten (rätten man har som upphovsman att äga och kontrollera verket) och publiceringsrätten (rätten att publicera verket).

"Sedan undrar jag ifall det funkar juridiskt sett att göra en text och säga att "folk får göra vad de vill med den, så länge de inte tar besittning av rättigheterna till texten" ?

Jopp. Du kan ställa upp lite olika villkor när du publicerar en text. Du kan till exempel säga att verket får kopieras fritt men inget annat, eller till och med ge bort det till allmänheten. Ett typexempel är Gnu Public License (GPL), som säger att vem som helst får göra vad som helst med verket som ligger under GPL, utom att äga det.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Krille, du som vet så mycket..

..får man citera en låt (alltså ta en låtsnutt)? (För att stärka stämningen i en produktion)
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Alltså, det här är ett rollspelsforum. Så länge frågor om upphovsrätt inte handlar om ditt egna rollspel som du är sugen på att lansera så hör frågorna inte hemma här. För svar på frågor kring upphovsrätt, publiceringsrätt osv, sök upp en sida som behandlar dessa ämnen. Alternativt hitta en jurist.
 
Top