Nekromanti Copyright, någon?

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Oook!

"Mmm, problemen med kapitalismen är många, men det har en stor fördel - det är default."

Den har en annan stor fördel - den förutsätter inte att människan ska överge hundratusentals år av evolution helt plötsligt, utan man kan gott fortsätta att vara en revirtänkande flockapa.

Ibland undrar jag om det inte är helt omöjligt för Homo Sapiens att kunna leva helt rättvist och etiskt, och att det enda som släktet är till för är att skapa en maskinintelligens utan flockinstinkter och revirinstinkter som verkligen kan nå upp till de ideal som vi har satt upp för oss, men har hindrats att uppnå pga våra hormoner och naturanpassade primitiva hjärnor.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Darwin 2.0

"Idén med drömfabriken kanske skulle funka, den som bygger på tusen lyckliga ansvarstagande anarkister som lever i välstånd utan cash, eftersom den skulle visa folk att det verkligen fungerade om man tog lite ansvar och inte bara tänkte en dag framåt. Problemet är att heh, få folk (inklusive de första tusen anarkisterna, anarkister kan vara nog så narrow-minded) att börja tänka så."

Problemet är snarare revirtänkandet och "vår flock är bättre än er flock"-tänkandet, som är precis lika inbyggt i oss som flockinstinkten är i första rummet. Att vi sedan har en viss förmåga att para ihop oss i par för att säkra avkommans överlevnad gör det hela ännu svårare. Plötsligt har vi ett revir i reviret och en flock i flocken, så att säga.

"Du menar som i Levins "En vacker dag"?"

Nepp. Snarare som i Charles Darwin i "The Origin of Species". Jag börjar mer och mer tro att maskinintelligenserna tar över efter oss på samma sätt som vi tog över efter Homo Erectus. Homo Machinae är helt enkelt nästa steg i evolutionen.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Darwin 2.0

Eftersom skillnaden på den här diskussionen och den om copyright ovan är ganska liten så bommar jag igen den här också. Det är ett rollspelsforum för er som inte visste det.
 
Top