Nekromanti Copyright, lär er nångång!

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Jag blir så trött.

Det är ju helt uppenbart att de som klagar på den här KoL kopplingen i EON samt även tidigare saker där copyright har kommit upp är väldigt oinsatta i hur copyright fungerar. Är det för mycket begärt att man kollar upp hur en sak funkar innan man "vräker" ur sig sjutioelva inlägg på forumet?

i) Ideer är inte copyrightskyddade, det är framställningen som är skyddad.
(Som nån känd filmmakare i hollywood sa, det finns bara nå't dussin grundmanus och alla går att finna hos Shakespear, Bibeln och ett par verk till. Kort sagt, det finns inga eller i alla fall väldigt väldigt få HELT orginella ideer. Allt bygger på "stöld" i större eller mindre grad.)

ii) En eventuell copyrightöverträdelse är ju egentligen en sak mellan de två inblandade parterna. Om nån nu stör sig så mycket och är så övertygad om att saker har "plagierats" så skycka då ett mail till den drabbade parten istället för att "häva" ur er skit på forumet.

iii) Här är ett tips till en IMHO väldigt bra introsite <a href="http://www.templetons.com/brad/copy...tons.com/brad/copyright.html</a> /Bjorn
 

Nathan

Schattenmeister
Joined
5 Jun 2000
Messages
120
Andra spel...

...som har inspirerats av andras verk är...

AD&D - halflings, anyone? Magin är rippad av Jack Vance (tror jag), Ravelonft-världen är mycket Dracula.

Mutant - Förlagan är (nästan på pricken) Gamma World (borde kunna ligga till grund för en stämning, så lika som de spelen är).

Nya Mutant - Samma igen fast Cyberpunk.

Mutant Chronicles - Warhammer 40k, anyone?

Alla konspirationsspel = Arkiv X eller Twin Peaks.

Poängen är att det finns inte ett enda rollspel som inte inspireras av, lånar från och stjäl från andra källor.

Nathan
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Konspirationsspel

"Alla konspirationsspel = Arkiv X eller Twin Peaks."

Inte helt sant. Vissa (åtminstone GURPS Illuminati) bygger på en betydligt äldre konspirationstradition.

"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste
 

Nathan

Schattenmeister
Joined
5 Jun 2000
Messages
120
Re: Konspirationsspel

Du har rätt... men det är ändå inspirerat av andra källor.

Jag tänkte mest på Dark Matter, Conspiration X och Delta Green.

N.
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Stöld

Naturligtvis är det inspirerat av annat - ingenting av människor skapat uppstår ju i ett vakuum. Gygax snodde från Tolkien (bland annat), som snodde från keltisk och nordisk mytologi (bland annat). Det är ju hela tiden en fråga om gradskillnader.

"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Huruvida Neogames har begått brott mot copyright eller inte är i sig inte speciellt intressant. Det är, som du sa, en sak mellan Origin Inc. och Neogames. Det jag har hängt upp mig på (och jag börjar känna mig väldigt tjatig nu), är att Neogames inte vill erkänna att de helt enkelt plankat flera koncept från KoL.

Om det nu med framställning menas att t.ex. Thism-alver är Thism-alver både i spelet och i Eon, är inte det ett copyrightbrott då? Om jag skulle göra ett SF-rollspel och i det spelet använda mig av exempelvis Zerg och Protoss från dataspelet Starcraft (dvs, kopiera raserna rätt av), skulle det vara tillåtet enligt lagen?

/R
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Vem som gjort vad

"Det jag har hängt upp mig på (och jag börjar känna mig väldigt tjatig nu), är att Neogames inte vill erkänna att de helt enkelt plankat flera koncept från KoL."

Plankat?

När Marco, Ola, jag och Calle någon gång anno domini 1994 började skissa på Eon så kom vi fram till att någon form av indelning av alver och dvärgar behövdes. Marco plockade fram ett antal namn på alvstammarna, ett par tre byttes ut, och sedan tog jag hand om alverna och skrev som en blå. Calle fick sitt sagt i det hela och jag skrev om. Och skrev om. Och skrev om. Och fick en veckas cellgiftsbehandling. Och skrev om. Ungefär samma sak hände med Dvärgar, fast lite senare.

Huruvida slutresultatet blev exakt likt KoL har jag ingen aning om. Jag har nämligen aldrig spelat härket och visste inte ens att det existerade förrän det kom upp på dagordningen för ett par månader sedan. Men det enda som är kvar av Marcos "plankning" är namnen.

Så nu vet ni det. Kan ni bordlägga diskussionen nu?

- Krille
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
i) Marco har ju i sitt svar till den "gamla" debaten sagt att han har tagit namnen från KoL och inpirerats av det, räcker inte det??? Hade EON haft en bibliografi-lista så borde ju givetvis KoL stått med där men nu är ju knapast EON unikt med att inte ha en sådan. (Vilket ju för övrigt är högst "optional" både moraliskt och juridiskt.)

ii) Vad gäller vad som är Copyrightöverträdelser eller inte såär jag ifos inte nån expert. Man är ju ingen jurist utan bara en simpel grunt. (ingenjör alltså) Men, jag har hursomhelst ägnat en viss tid åt att försöka förstå vad som gäller och detta är min tolkning förklarad i form av ett exempel.

Robert Heinelein (sp?) intruducerade i Starship Troopers (boken altså, ej filmen) konceptet "Power armor". Detta koncept har senare använts i många andra böcker, filmer spel etc i olika varianter och detta är fullt okey. Det är heller i princip inga problem att låta ens egna power armor ha samma typer av system, vapen etc. Vad som däremot INTE vore ok, varken juridiskt eller moraliskt vore om man hade "plankat" texten där Heinelein beskriver hur skiten funkar. Sådan är min tolkning i alla fall.

/Bjorn
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Re: Stöld

Tolkien snodde "Middleearth" från vår nordiska mytologi.

Sedan kan man ju vara extrem och säga att tolkien var rasist, i hans böcker är det de svarta folket som är de onda (det svarta folket österifrån och söderifrån (jmfr. asien, nordafrika), de vita i norr är de goda). Kan kanske allt detta bero på att Tolkiens uppväxt skedde i sydafrika under Aparteid-tiden? Högst troligt.
För att inte tala om västerness och de odödliga landen på andra sidan världshavet (amerika var ju upptäckt och gestaltats som möjligheternas land och det låg på andra sidan atlanten).

/Seinet - Även de största får inte sina idéer från sina egna huvuden.

<A HREF="http://hem.passagen.se/seinet/index.html" target="_new">http://hem.passagen.se/seinet/index.html</A> seinet@ironmaiden.com
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Tolkien

Folk har försökt läsa in allt möjligt i Tolkiens verk, men jag vet inte om det verkligen fanns något sådant bakom. Någon som är mer insatt kan nog ge en bättre bild av vad som allmänt anses korrekt och inte.

"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Ett riktigt vettigt inlägg..!

Finns det inte något bevingat ord som säger: "En riktig konstnär lånar inte, han stjäl!"

/Emil
 

Lord of Empire

Warrior
Joined
23 Jul 2000
Messages
211
Location
Stockholm, himla nära Bromma Flygplats
Re: Stöld

Tolkien snodde "Middleearth" från vår nordiska mytologi.

Visste faktiskt inte att den nordiska mytologin var copyright-skyddad. För det måste väl finnas ett sånt där c-tecken för att det ska vara skyddat. Eller? =)

/Erik

Erik
__________________________
an'Lofir
I'm haunted by my own mind
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Angående copyright

Nej.

Copyright-symbolen är något man, iaf i Sverige, enbart använder som förtydligande och för att det klart och tydligt ska synas vem det är som har upphovsrätten. Upphovsrätt har man till allt man skriver, oavsett om man sätter någon liten symbol på det eller inte.

För mer information kring upphovsrätt kring saker på nätet så kan ni läsa Kulturnätets sida om <A HREF="http://www.kultur.nu/juridik/index.html">Lag och rätt på internet</A>. Kulturnätet är för övrigt en mycket bra site att utgå ifrån om man är intresserad av kultur på nätet, tyvärr har deras anslag blivit mindre för i år så de kan inte utveckla siten i samma utsträckning som tidigare.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Stöld

Det stämmer som Gardner skriver.

"Visste faktiskt inte att den nordiska mytologin var copyright-skyddad. För det måste väl finnas ett sånt där c-tecken för att det ska vara skyddat. Eller? =)"

Upphovsrätten till den nordiska mytologin lär ha upphört att gälla sedan länge. Det är nämligen i sverige så att skyddet existerar från det att texten skrivs tills 70-år efter författarens död, om författaren är okänd, så gäller skyddet i 70-år från det att texten skrevs.

När det gäller den nordiska mytologin är upphovsmännen till största delen okända, med det stora undantaget av Snorre Sturluson. Men han dog för åtminstone 70-år sedan /images/icons/smile.gif, eller skall jag lägga på några hundra till /images/icons/smile.gif/images/icons/smile.gif

När det gäller copyright-symbol eller ej, så behövs den icke. Men i Sverige bör man ända se till att skriva denna symbol plus namnet på den som äger upphovsrätten (observera dock att detta inte är ett krav). Men internationellt i vissa länder krävs årtal också, vilket därför också är att rekommendera att skriva till. Detta talar då också om när texten/verket eller vad det nu är skapades.

Riddaren


http://www.backtotellus.com/
 

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Re: Stöld

OK fel uttryck, sedan tror jag att den nordiska mytologin är mer än (vad är det) 180 år gammal /images/icons/smile.gif och då gäller ju ändå ingen rätt om upphovsman.
Sedan tror jag förrästen att ingen kan kalla sig upphovsman till någon mytologi.
Korrekt uttryck skulle efter denna eftertanke vara "inspirerades av" istället för "snodde".

/Seinet - Hoppas att du förstod vad jag menade.

<A HREF="http://hem.passagen.se/seinet/index.html" target="_new">http://hem.passagen.se/seinet/index.html</A> seinet@ironmaiden.com
 

Lord of Empire

Warrior
Joined
23 Jul 2000
Messages
211
Location
Stockholm, himla nära Bromma Flygplats
Re: Angående copyright

Kan väl inte göra annat än att hålla med i Kragg Hacks visdomsord; "Man lär sig något nytt varje dag."

Tack för påpekandet.

/Erik, "Det var en stooor ballong!"

Erik
__________________________
an'Lofir
I'm haunted by my own mind
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Stöld

"Sedan tror jag förrästen att ingen kan kalla sig upphovsman till någon mytologi."

Sant...mytologin har skapats i grund genom berättelser muntligen, som ändrats endel under tidens gång, så exakt vad grunden för mytologin finns är klart svårt att avgöra.

Sedan om man jämför de olika mytologierna, åtminstone i samma världsdel, så är det oroveckande lika. Jfr t.ex. Grekisk/Romersk med den Nordiska. Jag tänker i första hand på Akilles kontra Balder. Bägge var skyddade på ett eller annat sätt, men hade ändå en svaghet. Akilles var inte skyddad i hälen, balder var inte skyddad mot misteln.

Sedan förekommer även att någon beger sig ner till dödsriket för att hämta hem någon, i dessa mytologier misslyckas detta på olika sätt. I Grekiska vände sig personen om som han inte fick, i den nordiska grät alla utom en, och kravet var att alla skulle gråta.

Dessa likheter gör det mycket troligt att några kontakter har funnits på ett eller annat sätt mellan kulturerna.

Riddaren


http://www.backtotellus.com/
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Myternas uppkomst

...eller att de aktuella myterna, liksom de indo-europeiska språken, har gemensamma föregångare.

Ett mer sentida exempel är folksagorna, där "typiskt europeiska" folksagor i vissa fall kan spåras ganska långt tillbaka i tiden och långt bort i världen. Om jag minns rätt så kommer Askungen från en kinesisk saga från typ 600-talet - så långt man har lyckats spåra den. Likheterna mellan de två kända ändpunkterna är rätt små, men eftersom vissa av mellanformerna finns bevarade så vet man att det är "samma" saga.

"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste
 
Top