Coola och töntiga former av magi

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Stör mig allt mer på att magi ofta har blivit töntigt och pajjigt i fantasy.

Men vilka typer av magi är egentligen häftiga och intressanta, och hur gör man töntiga former av magi lite mer spännande?

Töntiga:
Eldmagi (borde kunna vara häftigt med blivit töntigt pga. alla eldbollar och dyl.)
Övrig elementmagi såsom vindmagi och vattenmagi
Helande magi (tv-spels/booster magi)
Harry Potter magi (med ubertöntiga trollspön och flygande kvastar)
Eventuellt även demonologi

Coola:
Drömmagi
Tidsmagi
Voodoo
Shamanism
Skapa golems magi
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,617
Location
Göteborg
Ordet "magi" känns för mig ganska töntigt i sig. Jag föredrar "trollkonst" eller liknande, mer evokativa uttryck. I vilket fall som helst är all trollkonst som man kan misslyckas med, där man slår en tärning och det finns en risk att man bara inte lyckas använda sina krafter, rätt pajasartad.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Töntiga:
Eldmagi (borde kunna vara häftigt med blivit töntigt pga. alla eldbollar och dyl.)
Övrig elementmagi såsom vindmagi och vattenmagi
Helande magi (tv-spels/booster magi)
Harry Potter magi (med ubertöntiga trollspön och flygande kvastar)
Eventuellt även demonologi
Om du på allvar tycker att elementarmagi och demonologi är töntigt föreslår jag att du läser om Elric-serien ;)

(Givetvis är det utförandet som avgör om magi ett visst spel har udd eller inte)
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,867
Location
The Culture
Jag ogillar när magin inte känns som magi, utan som superkrafter. Det förekommer framför allt bland figurer i kortspelet Magic: the Gathering där det till exempel finns en eldmagiker och en telepatimagiker, och deras krafter verkar mer eller mindre identiska med Flamman och Professor X. Det känns inte ett dugg magiskt, mystiskt eller intressant.
 

Khan

Kondottiär
Joined
23 Apr 2014
Messages
4,221
Jag ogillar när magin inte känns som magi, utan som superkrafter. Det förekommer framför allt bland figurer i kortspelet Magic: the Gathering där det till exempel finns en eldmagiker och en telepatimagiker, och deras krafter verkar mer eller mindre identiska med Flamman och Professor X. Det känns inte ett dugg magiskt, mystiskt eller intressant.
Intressant! Jag är mer och mer tvärtom. Jag gillade hur magin funkar i Leigh Bardugos böcker, och där är verkligen magi som "X-men" det som gäller. Det jag gillar där är att det är smal och avgränsad magi, och allt handlar om att lära sig hantera sina förmågor effektivt och innovativt, snarare än att lösa alla problem direkt (Eddings, Kerr, etc). Det gör att magi blir ett verktyg istället för en plan A oavsett problem, liksom. Jag gillar't.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Min pappa är lärare och hade Joe Labero som elev. Labero, då mer känd som Bengt Johansson från Alvesta, satt ute i korridoren och övade trick med sina kort när hans klasskompisar hade lektion. Ni hajar ju också vem som gjorde rätt val. Alltså var Laberos magi den coola magin. Inget toppar egen show i Las Vegas. De som istället peakade inne i klassrummet blev kanske revisorer. Inget fel med det, men det är inte magi.
 
Last edited:

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
En annan cool magi är den i @Dimfrost s rollspel Terone, där allt handlar om att göra matematiska beräkningar "i fyra eller fem dimensioner".
Annars skulle man kunna tvinga spelarna att sitta och göra formella Kabbala- eller Goetia-uträkningar också. Det tar väl bara några timmar per gång?
 

Ikari

Veteran
Joined
12 Aug 2021
Messages
45
Location
Uppsala
Jag tycker att nästan alla exempel ovan kan vara coola och att tönt-magin blir schyst i rätt sammanhang :) Det jag brukar störa mig på mest med magi är nog när den inte smälter ihop bra med stämningen som spelet förmedlar i övrigt. T.ex. tyckte jag att gamla Sagan om ringen-rollspelets magi var lite töntig för att det inte kändes Midgård för mig. Men det kanske egentligen gällde fler delar av regelsystemet. Röstmagi i DoD gillar jag, och att en liksom skriker världsväven i obalans men jag vet att många andra tyckte att det var skittöntigt 😃 Men överlag gillar jag magi som är farlig att mixtra med för utövaren och som gärna tar lite tid att förbereda. Håller också med om le Guin-magin och hur den liksom tunnas ut för varje ord som faller i glömska.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,523
Location
Fallen Umber
Nej det är RP som gör beräkningarna. Spelaren slår bara ett slag.
Däremot är ju effekterna inte så coola, även om metafysiken bakom är lite intressant. Så här i efterhand kan jag sakna lite mer weird grejer och lite mer spännande interaktion med den magiska teknologin. Störningar i paradoxfälten, energilösa områden, muterande strålning, tidsskred.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,868
Location
Barcelona
Däremot är ju effekterna inte så coola, även om metafysiken bakom är lite intressant. Så här i efterhand kan jag sakna lite mer weird grejer och lite mer spännande interaktion med den magiska teknologin. Störningar i paradoxfälten, energilösa områden, muterande strålning, tidsskred.
Jo men potentialen finns där, och det är det viktiga för denna tråds syften.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,992
Location
Umeå
Har alltid haft svårt för fantasymagi. Coolast är Gandalfs magi. Det antyds att han är supermäktig, men han använder den knappt och i så fall väldigt försiktigt. Och eftersom absolut ingenting förklaras så känns det också mystiskt och obegripligt!
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Har alltid haft svårt för fantasymagi. Coolast är Gandalfs magi. Det antyds att han är supermäktig, men han använder den knappt och i så fall väldigt försiktigt. Och eftersom absolut ingenting förklaras så känns det också mystiskt och obegripligt!
Tycker mystiken är viktig för att det inte ska kännas för töntigt. George RR Martin tycker jag hanterar det väl också.
 

Brödbane

Kristallkrönikör
Joined
1 Oct 2020
Messages
762
Tyckte alltid att Drakar och Demoner 6: Expert lyckades med att få till häftigt magi, det hade med olika typer av utövare som alla hade olika ingångar och tillvägagångssätt till magin (Exempelvis Staafvirja som likt Gandalf har en pampig stav och Galdran som sjunger och använder trolltrumma).

Det hade också mer modulära magier som kunde stärkas med effektgrader istället för att vara statiska "alltid 1t6 skada". Men utan att det blev orimligt high fantasy, då det alltid fanns ett pris att betala.

Även konceptet med universiell balans, där varje kastade trollformel också orsakade en exakt motsatt effekt någonstans i världen är tufft. Passade Trudvangs karga och oberäkneliga natur.

Tyvärr var ju regelsystemet ett helsike att sätta sig in I och var rätt otympligt.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Kommer på två magiskolor ifrån drakar&demoner som jag alltid tyckt var riktigt lökiga


Animism - hitta vatten , äta gräs , locka till sig smådjur , tända eld på träd . Du låter som en hippie-vegan som valt att jobba som naturguide

Harmonism- snobbiga audiofiler som lider av nån form av ocd/autistisk störning och kräver ordning och reda samt klär sig i basker .
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Vi får ju inte heller glömma nymphology aka blue magic aka sex magic till DnD med nya kreativa takes på spells som enlarge och grease för ja hmmm förstora penis och bröst och att aldrig behöva få slut på glidmedel eller nya spells som Travel to the plains of pleassure och nya prestige classes som mystic pimp och peeping scryer.

Detta känns som något som en basementdwelling neckbeard som inte sett ett kvinnligt kön sen han ploppade ut ur sin mor kommit på.
.

Cringe o metern går i topp
 
Top