Måns said:
Max Raven said:
Fast gör man det till en regelmekanisk lösning så tar man fram storsläggan - nu tvingar man (så starkt man egentligen kan med en rollspelsbok) spelare/spelledare att använda de tips som kanske skulle vara där för att förbättra spelet. Tipsen blir en centraldel av spelet, snarare än "addon".
Storslägga? Inte alls, det är snarare finmekanik, urverksprecision. Att skriva "gör X" kan vem som helst göra. För att få någon att göra X utan att ens reflektera över det, då krävs det RPG-design-Fu.
Men allt det här hänger samman med min syn på rollspel som
kompletta spel.
Vilket innebär att vi är inne på regeltänk igen - vilket är en tredjedel, på sin höjd, av ett rollspel. Även om du omformulerar det så att man kanske inte tänker på det direkt så är det likafullt en regel - som ses som mer centralt i spelet än (nästan) allt annat. Jag skulle till och med säga att det är kontraproduktivt mitt faktiska syfte, vilket är att hjälpa rollspelarna förbättra sitt spel - något som
kräver reflektion.
Sedan beror det också på hur inbyggd "gör x" är i regelsystemet. Många indie-spel verkar ha en central idé som styr i princip allt, vilket gör "bygg bort"-möjligheten lika med noll. Jag är mer inne på att bygga system som tillåter spelare att mecka en del med systemet utan att det faller samman/de behöver bygga nytt. Mysteriegeneratorn till Äventyrssommar, t ex,
kan inte vara en centralregel - för då blir spelet bara en rollspelsvariant av Cluedo. Alltså behöver jag ha ett ordentligt kapitel om att skapa mysterium - vilket inte kan vara i formen av regler som behövs.
Dock tror jag att det här inte bekymrar en om man skriver såpass fokuserade rollspel som många indie-rollspel är - det finns väl helt enkelt ingen anledning att ha "mods"* ovanpå standardreglerna.
... Även om man i ärlighetens namn nog skulle kunna köra typiska tradrollspel utan deras "mods" och antagligen få dem att fungera bättre och smidigare, överlag.
*Menar här regler som läggs till standardreglerna - ibland(oftast?) för att täcka brister, ibland för att ändra spelets känsla, ibland för att lägga till djup... Oftast för att kompensera för någon grundläggande brist i systemdesign. Se Conan som inte kunde klättra i gamla DnD, t ex (hittar tyvärr inte blogposten).
Så i korthet - jo, det är storsläggan, för det är en del av systemet och alltså "ska" användas. Ordbruket spelar egentligen inte någon roll, och att göra att användarna inte tänker på att det är en regel är inte önskvärt om man vill att spelare ska reflektera över sitt spel, vilket behövs om man vill att de ska få en möjlighet (ej tvång) att förbättra sitt spelande utanför trial and error, spela i åratal med olika grupper och köpa några dussin böcker.