Nekromanti Consabers kungliga hov

Wictor

Warrior
Joined
9 Feb 2004
Messages
325
Location
Stockholm
Jag är för tillfället SL i en kampanj som utspelar sig i Consaber. Konungen har nyligen blivit mördad, den gravida drottningen är försvunnen, draken bannlyst och kungens kusin, som är medlem av Xinu-kulten, har skaffat sig väldigt stor makt och håller nästan på att ta över hovet och riket. Tanken är nu att spelarna ska interagera lite med medlemmarna av hovet och det är där jag skulle vilja be om lite hjälp.

Vilka kan man egentligen finna i det sabriska kungahovet??? Vad finns det för poster och liknande som folk kan ha? Vilka poster besitts av adelsmän och vilka kan kan vanliga ofrälse besitta? Alla idéer är välkomna om ni skulle ha några. Om någon har karaktärsuppslag för olika människor en spelgrupp kan tänkas stöta på vid hovet så är även detta välkommet. Ni vet lite laster hos olika personer och utmärkande karaktärsdrag osv.
 

Hartland

Warrior
Joined
8 May 2003
Messages
384
Location
Umeå
Re: Consabers kungliga hov[ant] [OT]

Samt att inte glömma är att ingen till ber Xinu öppet utan alltid har en fasadreligion som dom tillber.

/Hartland - kort påpekande
 

Wictor

Warrior
Joined
9 Feb 2004
Messages
325
Location
Stockholm
Xinu i Consaber

Är inte Xinukulten förbjuden i Consaber? Kommer inte kyrkan typ bli rätt grinig?
Jo, men han är ju inte direkt öppen med att han dyrkar Xinu. Det är väl ingen Xinu-dyrkare.
 

Wictor

Warrior
Joined
9 Feb 2004
Messages
325
Location
Stockholm
Re: Consabers kungliga hov + underättelsetjänst?

Jag äger och har läst Consabermodulen, men jag tycker inte riktigt att den får med alla som man borde stöta på om man rör sig i det sabriska hovet, det är ju endast vissa av de mäktigaste och viktigaste som finns med där. Det borde finnas fler mer eller mindre högt uppsatta tjänstemän och andra som fyller någon sorts funktion som jag inte kommer på.

Kungen kanske har en eller flera väpnare, någon som tar hand om hans privata räkenskaper och liknande. Vad finns det liksom mer än de man kan läsa i boken som man förmodligen stöter på vid sabriska hovet.

Borde kungen förresten ha något som kan likna en underättelsetjänst och hur pass hemlig borde personen som basar över den vara i så fall? Eller är det kanske någon helt otippad person som riddar Ambrosin eller Ysanar Dunvaren som drar i de trådarna.
 

Tell

Hero
Joined
21 Feb 2008
Messages
1,083
Om konungen är mördad och drottningen försvunnen så är det väl helt naturligt att konungens kusin, i egenskap av närmaste inomäktenskapliga manliga släkting (?) blir ny konung och därmed tar över hovet?

Att draken accepterar bannlysningen förvånar mig. Med tanke på att han enligt statuten kan bränna ned slottet. Varför accepterar han exil?

Hur har du konstruerat Xinu och hans ideologi?
Med tanke på att beskrivningen av kulterna innehåller så många självmotsägelser?

Angående hovet så skulle jag nog säga att det varierar. Precis som din titel så vist antyder är det högst otroligt att konungen är den ende som håller hov, varför storleken på det troligen beror av vilka adelsmän som väljer att gästa honom just för ögonblicket.

Vidare är det mycket otroligt att enbart ett slott kan försörja hans stab och behov, så jag skulle nog tro att hovet minskas ytterligare med anledning av kungens ständiga resande. trots allt så är det svårt att alltid veta exakt var han är.
Min tro är att du finner ett hundratal tjänare med olika syften, ett hundratal riddare och deras livtjänare, ett par hundra krämare och hantverkare anslutna till hovet, och ett par dussin adelsmän som visiterar.
 

Wictor

Warrior
Joined
9 Feb 2004
Messages
325
Location
Stockholm
Om konungen är mördad och drottningen försvunnen så är det väl helt naturligt att konungens kusin, i egenskap av närmaste inomäktenskapliga manliga släkting (?) blir ny konung och därmed tar över hovet?
Drottningen var som sagt gravid och har blivit "kidnappad", eller befriad, det beror på vem man pratar med. Jag hade tänkt att kungen skulle ha en äldre farbror som dock är så gammal och skröpplig att han inte riskerar att komma i vägen för kusinens ambitioner.

Att draken accepterar bannlysningen förvånar mig. Med tanke på att han enligt statuten kan bränna ned slottet. Varför accepterar han exil?
Drakens vägar äro outgrundliga. Sen så vill han fortfarande hålla sig på god fot med hovet och Consabers folk då han räknar med att situationen kommer att lösa sig, med drakars sedvanliga självsäkerhet.

Hur har du konstruerat Xinu och hans ideologi?
Med tanke på att beskrivningen av kulterna innehåller så många självmotsägelser?
Jag ser det som att kulten inte är särskilt "djup", eller hur man ska uttrycka det då det i grund och boten handlar om en avundsjuk gud som vill ha mer makt. De som dyrkar Xinu offrar, plågar sig själva, dricker inte alkohol, tränar ganska hårt samt håller tyst om det hela. Det som står i religions-modulen helt enkelt.

Vidare är det mycket otroligt att enbart ett slott kan försörja hans stab och behov, så jag skulle nog tro att hovet minskas ytterligare med anledning av kungens ständiga resande. trots allt så är det svårt att alltid veta exakt var han är.
Min tro är att du finner ett hundratal tjänare med olika syften, ett hundratal riddare och deras livtjänare, ett par hundra krämare och hantverkare anslutna till hovet, och ett par dussin adelsmän som visiterar.
Det jag tänkt på i första hand är väl de som är mer eller mindre stationära vid slottet i Calnia.

Tack för feedbacken!
 
Top