Nekromanti Consaber? :S

wajja

Veteran
Joined
22 Feb 2008
Messages
8
Jaha, då hade man det problemet igen då... vill göra en kampanj med politiken i Consaber, men vet inget om den... :gremconfused:Jag har ett äventyr, som jag hittat, men skulle helst ha fler innan jag börjar.... tänkte ha med kungatrogna riddare, upprorsmakare, intriger och sånt, men har världens abslout sämsta fantasi!! :gremsuck: skulle gärna vilja ha nåra fler ävnetyr, som man kan hitta på internet, och gärna på svenska... :gremsmirk: själv ska jag leta som en hungrig varg, men skulle upskatta lite hjälp!! :gremsuck:
 

k7e9

Hero
Joined
10 Jul 2005
Messages
808
Location
Göteborg
Jag är inte speciellt bra på Consabers politik heller, men det bör väl stå lite om det i Consaber-boken? Det kan vara värt att skaffa den, om du inte redan har en, om du tänkt köra kampanjen i Consaber...
Eller är det så att det inte står något i boken om politik? :gremshocked:

Jag kan ju alltid slänga ett öga i boken när jag kommer hem till Göteborg efter påskhelgen... (om jag kommer ihåg)
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Vill du ha äventyr till Consaber föreslår jag att du använder forumets sökfunktion, ämnet diskuterades senast bara för någon månad sedan.

"(snipp) ... men har världens abslout sämsta fantasi!!"

Well - se en film, läs en bok. Själv har jag fått en massa uppslag till hovintriger genom att se tvserien "The Tudors" (även om typ 90% av hela serien är en ren våldtäkt på brittisk historia). Jag skulle också i egenskap av SL i Consaber belysa de ansträngda kulturella skillnaderna mellan tokon/léaram och sabrierna, thalaskerna och sabrierna, cirefalierna och sabrierna, perennerna och conrierna, rika och fattiga...

EDIT: Hey, det var ju t.o.m. du själv som tog upp ämnet sist och blev överöst med en satans massa länkar och tips...
Andra filmtips är för övrigt Braveheart (såklart), Elizabeth samt Elizabeth: The Golden Age.
 

wajja

Veteran
Joined
22 Feb 2008
Messages
8
vet inte... har inte Consaber-boken, försöker få någon att köpa den åt mej just nu.... :gremgrin: men annars ska jag köpa den själv snart... :gremsuck: man kan ju inte få allting köpt åt sig, tyvärr.....
 

Enshadi

Warrior
Joined
11 Aug 2003
Messages
381
Location
Göteborg
fast consaber boken tycker jag är ganska fattig och svårläst. Den kan inte riktigt arbeta så bra med andra böcker i Eon som ex. Riddaren vilken behandlar förläningsbygge. Jag föreslår att du satsar på Soldarn istället där det redan finns mycket material och mycket faktiskt funkar. Höll på att slita mitt hår då jag gjorde förläningar till Consaber en gång i tiden. Skulle inte rekommendera det.

Soldarn är ett mkt mysigare land också med mkt vildmark och skog som är orört. I consaber är varenda stock och sten under kontroll av någon länsherre.
 
G

Guest

Guest
Visst är väll "varenda stock och sten" teoretiskt en del av nått län i Consaber, men så är också fallet i Soldarn och andra feodala och halvfeodala riken. Men bara för att det på kartan står att ett visst stycke land tillhör ett baroni eller liknande betyder ju inte det att det finns någon form av auktoritet som kan finnas överallt och hålla koll på allt som händer i förläningen, om det var det du menade. Det finns stora obefolkade vildmarker, berg, skogar och heder i Urma Breann. Danbreann lär ju också vara ganska glesbefolkat i de mer centrala delarna.

Själv tycker jag att Consaber är ett mycket intressant land, och modulen är faktiskt bra mycket mer genomförlig än till exempel Asharien och Soldarn. Tycker jag i alla fall. Ser inga direkta svårigheter med att använda Consaber tillsammans med andra moduler som tex Riddaren. Det finns lika mycket info om Hertigdömen och Grevskap i båda modulerna(kanske mer i Consaber till och med), lika mycket fakta om geografi, och kulturen i stort tycker jag verkar förklaras mer ingående i Consaber eftersom Asharien och Soldarn modulen behandlar två länder på samma utrymme som Consaber, vilket medför mindre fakta.

Har bläddrat igenom Riddaren både två, fyra och tio gånger men kan inte se vad som skulle göra det svårare att göra än förläning i Consaber än Soldarn.

Missförstå mig inte, jag har själv använt Soldarn som utgångspunkt för min spelgrupp och många av mina äventyr har utspelats/kommer att utspela sig i Soldarn. Jag säger bara att det inte är några fel alls med att lägga en kampanj i Consaber. Om inte annat så kan man använda sig av några av de coolaste folkslagen(tokon och learam) i Eon i en större utsträckning i Consaber än på tex Asharinahalvön.

Angående äventyr snubblade jag över det här äventyret i Salston Tor när jag kollade på info om cinneachsvärdet. Har inte läst igenom äventyret, men kan kanske ge lite inspiration. Finns även mer Eon-godis på dessa sidor, även om det mesta skrevs för ett bra tag sen.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Consaber är ett mer trovärdigt uppbyggt land, om man ser till medeltida historia. Soldarn och Riddaren är inte trovärdiga. Tyvärr.

/RD - mina fem cent
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Ser inga direkta svårigheter med att använda Consaber tillsammans med andra moduler som tex Riddaren
Just Consaber + Riddaren är tyvärr en erkänd problemkombination, eftersom Consaber resp. Soldarn/Asharien/Riddaren-gängen (?) vad jag förstått hade lite olika åsikter gällande t.ex. befolkningstäthet (se RipperDoc för det intryck jag också fått), där man t.ex. har minst dubbelt så många invånare i en genomsnittlig by i Consaber som man får i Riddaren.

Annars tror jag inte det är något större krångel.



Och bönderna vid Olanden (eller vad de nu heter) i Urma Breann skulle nog se frågande på alla som berättade för dem att de där bergen där alla tirakerna bor är en införlivad bit av Consaber... för att inte tala om de minst sagt ganska självständiga henea i Rinya-skogen.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
"Och bönderna vid Olanden (eller vad de nu heter) i Urma Breann skulle nog se frågande på alla som berättade för dem att de där bergen där alla tirakerna bor är en införlivad bit av Consaber... för att inte tala om de minst sagt ganska självständiga henea i Rinya-skogen."

...och Felosi-alverna, och dvärgarna, och Tokon... samt så tror nog de flesta conrierna att civilisationen slutar så fort man lämnar Danbréann (möjligen undantaget det kungliga Calnia, som ligger på fastlandet).
 

Regmolar

Swashbuckler
Joined
30 Mar 2006
Messages
2,062
Jaha, då hade man det problemet igen då... vill göra en kampanj med politiken i Consaber, men vet inget om den...
Ifall det brister i modulägandet kommer här min sammanfattning ur minnet om Consabers nuvarande politiska heta potatisar...

1. Friktion Consaber-Tokon: Då konungen vägrat att enligt seden svära trohet till Draken av religiösa skäl (Daak är ju den ende guden) har det ledd till en djupdykning i relationerna mellan de två folken. Tokons Ard Righ (storkonung) har bestämt sig för att inte gå längre än att protestera, men det talas på vissa håll om att gå så långt som krig, eller åtminstone vägra resa drakbaneret på Consabers sida i händelse av krig, vilket blir allvarligt om vi går över till punkt...

2. Hotet från Thalamur: Thalamur och Consaber har utkämpat åtskilliga fruktansvärda krig, som Consaber vunnit på sjöherravälde och thalaskernas föråldrade armé. Det senaste kriget slutade i katastrof för Thalamur, som förlorade både Colonan och Pereine då folket gjorde uppror ledda av de två avfälliga magikraterna som styrde dem. Som en följd av detta lyckades ätt Myrdinor ta över ansvaret för armén, och har omskapat den till en av Mundanas främsta i numerär, träning, logistik och utrustning. Det enda som står i vägen för ett nytt krig är egentligen den inre oenigheten (det väger jämt mellan fredsivrare och krigshetsare) och dvärgarna i Kholon-renk-Ghor-Drezin (tror jag det är), som utgör ett allvarligt hot mot alla försörjningslinjer över land via Colonan (på havet härskar sabrierna).

3. Friktion Consaber-Cirefalierna: Besättandet av Colm och uppförandet av ett av Mundanas mest imponerande befästningsverk bara några mil från Danbreann har inte direkt förbättrat relationerna mellan två folk som länge har legat i fejd över handel och kolonier, och i förlängningen positionen som Mundanas främsta sjömakt.

Sedan har vi ju nämnda ogillande mellan conrierna (mesiga fjollor) och perennerna (grovhuggna barbarer) som säkert är en källa till bråk som väger ju högre upp i hierarkin man kommer, och finns det feodaladel så finns det alltid samma konflikter oavsett om landet heter Consaber eller Soldarn... adel som mutas att gå över till thalaskernas sida i utbyte mot nya förläningar efter kriget är ett populärt tema här, har jag för mig.

Så, hoppas att det tillförde något!
 

wajja

Veteran
Joined
22 Feb 2008
Messages
8
jorå, det kan man lungt säga, jag har redan en del idéer... :gremgrin: men kommer troligen få rensa bort minst hälften av dem... :gremsuck: men men, man kan juh inte använda alla idéer... TACK!!! :gremgrin:
 
Top