Nekromanti Consaber kampanj MINA SPELARE LÄS INTE

DesertRain

Hero
hade tänkt starta en kampanj i Consaber. Grunden bygger på äventyrsuppslaget om förfalskade klingor i slutet av Consaberboken.
RP letar efter ett riktigt svärd och smeden börjar ha ijäl folk.
Smeden har blivit mutad av Thalamur så han ska göra dåliga vapen till armén, likaså har andra smeder i landet också blivit mutade av samma orsak. Dessa börjar då konspirera mot smeden och lägga sin egen skit på honnom.
Även Cirefalierna har mutat sabriska smeder av samma orsak.

När RP börjar undersöka saken närmare får upptäcker de att Sirid (smeden) har blivit betalad för att göra dåliga vapen till armén. vidare undersökningar leder till avslöjandet av flera smeder som blivit mutade. när kungen får reda på detta börjar han undersöka alla smedgillen i hela landet.
Undertiden blir situationen mellan Tokon och Consaber allt mer orolig och det är mycket nära till ett inbördeskrig. Undertiden har Thalamur flyttat en stor mängd trupper till gränserna runt Pereine och hotar landet.
Den spända situationen i området leder till att Colonan samlar trupper nära Thalamurs gräns.
Men inga av de inblandade länderna har något större intresse i ett krig så man försöker lösa det på ett diplomatiskt sätt.
Magikrat Catzoran reser med en stor och tungt beväpnad eskort till Perina för att rådslå med Consabers konung och Pereines och Colonans ledare om hur man ska lösa situationen.

så här långt har jag kommit hitills och ber er här på forumet om förslag till hur det ska lösa sig.
/Purgatory

Spännande idé!

Jag har dock en fråga (som ska tolkas just som en fråga och inte som kritik mot idén):

Hur mycket påverkar vapnens kvalitet slagkraften/stridskvalitén hos en trupp? Hur stor skillnad blir det mellan en styrka som använder bronssvärd och en som använder stålsvärd, allt annat lika? Alltså, hur mycket sämre vapen behöver man göra för att det ska påverka en strid?

Brytvärdet borde vara det som påverkar mest, går vapnet sönder "finns" det ju inte längre och måste ersättas samt att soldaten står obeväpnad i stridens hetta...
Men hur vanligt är det att till exempel ett kortsvärd bryts? Dels använder man det ju oftast stickande, dels krävs det en mycket större kraft för att bryta ett så kort svärd (man får inte samma moment i ett hugg och svärdet är inte lika långt och smalt som till exempel ett stridssvärd).

Spjut och sånt görs väl oftast inte av smeder (förutom spetsen), och det är ju kortsvärd och spjut (eller liknande vapen) som används av de stora delarna av armén.

/Nordan, fundersam.

tänkte att BRYT skulle bli betydligt sämmre så alla vapen pajar mitt i striden precis som du skrev och kanske likadant med rustningar så de
skyddar sämre och pajar enklare
man kan ju härda dem sämre och då blir de väldigt spröda
/ Purgatory

Jag antar att det är ganska enkelt att dölja denna kvalitetsförsämring, så länge ingen anar ugglor i mossen kommer ju inte felet att kunna hittas rent visuellt osv.

När misstankar väl har fattats kommer någon (kungen, armén etc...) säkert att kräva stickprov av vapnen, då kan det bli ett helt trick i sig att muta sig igenom den testprocessen. Enda chansen att felen upptäcks är väl att det uppstår en mindre konflikt nånstans där vapnen används...

Ungefär så som jag hade tänkt mig att de skulle gå till.
Och Thalamur planerar att anfalla Pereine i hemlighet och vill ge intryck att de vill ha fred. Och Thalamurs armé är många gånger större än Pereines. Så Pereine ber om hjälp från Consaber, och när Consabers trupper börjar strida pajar vapnen.
Det är då kungen kräver stickprov. Och Thalamur skickar mutor och liknande för att undgå upptäckt av att de har betalat för tillvärkningen av de dålig vapnen. och eftersom landet ligger i krig är det nästan för sent att göra något åt saken...

Back