Conlangs

Caligo

Swashbuckler
Constructed languages är nytt för mig. Nu håller jag på med ett språk som skall vara något slags ur-språk i mitt multiversum Weavesong.
Här är en skiss på språket. Det baseras på fonem och varje fonem har en betydelse, Sedan kombinerar man fonemen för att bilda nya ord och nya meningar. Språket är tänkt att vara människornas ur-språk - kanske 50 000 år gammalt. Det gavs till människorna av en ur-kraft som kallas Logo. logo har tagit sig många former genom tiderna (Odin, Thoth etc).

Grunderan i språket är lätt att lära sig - om man lärt sig de 44 fonemen kan man kommunicera hjälpligt. varje ord/grundord har även en not så man kan kommunicera med vilket instrument som helst. Eller vissla språket :)

Är det någon som har erfarenhet av att göra språk?

Här är grunderna (alla fonem är inte tilldelade grundord/mening än):

LOGOS CHART - Blad1.jpg

Last edited:
Påstår inte att jag egentligen har något att bidra med men den ringa erfarenhet jag har utgick jag ifrån ett språk som är ”utdött”. Hade fasta enheter (ska vara bildteckenspråk) som kombineras.

Mitt blev väldigt symboltungt, kryptiskt. Vilket på nåt sätt passade kampanjen.

Är ditt tänkt att läsas och avkodas, eller talas eller bara användas för att tillverka gamla ortnamn/namn och sånt? Ska spelare använda det?

det är tänkt att pratas och skrivas av vissa. Det är grunden till magisystemet. Det kommer att vara drakarnas och bardernas språk. Rätt uttalat kan man ändra verkligheten. Språk, berättelser och sånger är en grundläggande del av hur världen funkar - äntligen blir barder den kraftfullaste klassen! :)

Världen är under utveckling och min setting Stormring blir en del av världen. Dracoria blir nog den första delen - med en drakryttarakademi som baseras delvis på samuraitraditioner.

Jag provade att göra ett eget, helt nytt språk till en rollspelvärld. Syftet var inledningsvis bara att kunna döpa personer och platser, men det var så roligt att skapa att jag fortsatte betydligt djupare än så.

Efteråt har jag blivit ganska skeptisk till conlangs i rollspel, iaf om man gör ett "nytt" språk. I praktiken blev det extremt svårt för spelare att hålla koll på vem som var vem, vad som var vad, vad som var en grej och vad som var en person, med mera. När man gör ett nytt språk finns det liksom inget att koppla orden till. Egentligen finns väl motsvarande problematik även i annan fiktion, men eftersom spelare förväntas använda och interagera med orden på ett annat sätt tror jag att jag upplever det som värst i rollspel.

Det är dock som sagt ett väldigt spännande kreativt hantverk!

@Genesis har ju också gått i fördärvet. Och i hans spel Se att göra i Aliatra finns inte riktigt ovanstående problem, eftersom språket ska vara främmande för rollpersonerna också.

Last edited:
Conlangs verkar otroligt spännande, men dessvärre så var jag en mycket omotiverad student på svenskalektionerna så jag sköt mig själv rejält i foten där.
Önskar dig dock lycka till!

I dom gamla Alv och Dvärg böckerna till Eon finns det en del info om språken felya och ruhk (stavning?) vet att det cirkulerat mer material kring felya på foxtail.nu om jag minns rätt men har vi lite tur så kan dom forumiter som skrev de böckerna berätta mer.

I dom gamla Alv och Dvärg böckerna till Eon finns det en del info om språken felya och ruhk (stavning?) vet att det cirkulerat mer material kring felya på foxtail.nu om jag minns rätt men har vi lite tur så kan dom forumiter som skrev de böckerna berätta mer.
Grammatiken till felya plockade Krille mer eller mindre rätt av från klingon, så vitt jag minns. Rukh är avsevärt mindre utvecklat. Eon har även jargiska, som Carl-Johan skapade någonstans i tidernas gryning och är en sorts nästanlatin. Jag och @Ymir har också jobbat en del på linga cena (en sorts greko-indiskt hopkok) och mûhadinska.

Grammatiken till felya plockade Krille mer eller mindre rätt av från klingon, så vitt jag minns. Rukh är avsevärt mindre utvecklat. Eon har även jargiska, som Carl-Johan skapade någonstans i tidernas gryning och är en sorts nästanlatin. Jag och @Ymir har också jobbat en del på linga cena (en sorts greko-indiskt hopkok) och mûhadinska.
coolt. Berätta gärna lite mer om era språk.

Jag var mycket fascinerad av conlangs när jag var yngre, till den grad att det drev mig att plugga lingvistik A och B och allvarligt överväga en karriär som lingvist.

Jag kom emellertid på bättre tankar.

Om jag mins rätt så är en regel för äldre språk att de är ofta mer komplicerade än många moderna.

Också, i Boken om Magnamund så får vi lite presentation av giakernas språk med grammatik och ordlista

Det finns såklart en hel subnördkultur kring "conlangs" (var lite sugen att vara med på Kickstarter för en alvspråk som verkade lovande, jag vill använda språk men varken lära mig eller skapa) men om du inte är sjukt duktig eller om det finns särskilda skäl ("för att jag vill" är såklart ett legitimt skäl!) skulle jag nog rekommendera att leta upp ett passande språk och kolla med konstruktörerna om det går bra att använda det. Jag gissar att de skulle bli grymt glada och motiverade att hitta på ord för de meningar som du behöver.

Sånt här next level-världsbyggande är sånt som jag kan imponeras av på håll, men som under inga omständigheter kommer hamna vid mitt spelbord!

Jag dokumenterade skapandet av aliatriskan lite här, och det finns också ett Excel-verktyg som jag använde för att göra grovgörat.

Jag dokumenterade skapandet av aliatriskan lite här, och det finns också ett Excel-verktyg som jag använde för att göra grovgörat.

Oj. imponerande. Jag har ju kommit undan lite lättare - ett språk som knappt har grammatik och typ 40 basord.

coolt. Berätta gärna lite mer om era språk.

Linga cena är det kulturbärande språket i det östliga storriket Ebhron, som styrts av magikersällskapet Kabalorden under större delen av 8200(!) år. Linga cena är ett konstruerat språk, en blandning av inga lomena, folkspråket på Zenslätten i Ebhron, äldre coloniska, högspråket i det gamla västliga imperiet Colonan, och magiska morfem som Kabalorden frambesvärjde ur Hyperunanien, idévärlden. Språket bands sedan för evigt till Akasharegistret, en kunskapsdatabas bortom världen. Detta innebär dels att linga cena är mycket statiskt, och förblir oförändat av lingvistiska trender över långa årtusenden, och dels att kunskap i språket kan frambesvärjas av magiker direkt från Akashan genom besvärjelsen "De åtta öarnas ord". Detta har starkt bidragit till Kabalordens långa kontinuitet och dess roll som det mäktigaste magikersällskapet i världen.

Linga cena är ofattbart uråldrigt, och eftersom det skapats av och för ett sällskap navelskådande mystiker, mycket esoteriskt. Det har en extremt rik flora av ord för magiska och ockulta fenomen, gamla historiska koncept, kosmologi och teologi. Många ord är väldigt långa, och har visat sig motståndskraftiga mot att bli förenklade. Det kan skrivas med olika alfabeten, men associeras primärt med logayam̦, "logos tecken", en gammal logogramskrift som även den lagrats i Akasharegistret.

Linga cena kan dock förändras, och en sådan förändring har över årtusendena varit en drift mot allt fler ort med rötter i linga lomena. Därför finns ett äldre stratum av ord i så kallad "colonisk form", vars fonetik hör hemma i det antika coloniska språket, som influerade Ebhron under det coloniska sjöförbundet för mycket länge sedan. Ett annat språk som influerat linga cena i någon mån är linga asokyam̦, ett språk som talas inom Musikbyrån, en mäktig och uråldrig organisation vid Kabalordens sida, men som har rötter i fjärran östern.

Arbetet med linga cena är något jag inledde för många år sedan för att Ebhron och Kabalorden som de skildras i de äldsta Eonmodulerna (i synnet "Mystik & Magi" från 1998) kändes väldigt identitetslöst - jag älskade konceptet med ett storslaget fjärran rike som styrts av ett mäktigt magikersällskap, men allt vi fick läsa om Ebhrons kultur kändes som en del av samma greko-latinska mishmash som andra gamla/förlorade riken i Mundana (i synnerhet Colonan). Sedan dess har jag försökt uppdatera visionen för Ebhron, och i synnerhet ställa mig frågan - vad betyder det egentligen att ett sällskap av dödliga magiker åstadkommit en så lång kontinuitet, och varit den styrande kraften i ett rike i ofattbara tidsrymder? Hur hade en sådan organisation, och dess rike, kunnat te sig? Detta utmynnade i det nya koncept för Kabalorden som skildrades i "Magi" 2019.

Linga cena började som ett sätt att etablera ny nomenklatur för Ebhron, i form av en blandning av grekiska och sanskrit. Sedan dess har det utvecklats till en enorm lista på nästan 1000 ord. Vid någon punkt nådde vi det jag kallar "kritisk massa" inom conlangande, vilket innebar att det fanns så pass mycket ord att det blev lekande lätt att hitta på nya namn på språket. Då började jag använda det för att namnge alla former av koncept och platser i Mundana, i synnerhet geografin i det i böckerna hittils outforskade österlandet.

Linga cena har ingen strikt ordföljd, men SOV (subjekt-objekt-verb) är vanligast. Grammatiken är ganska enkel, och inte fullt genomarbetad, eftersom språkets primära funktion är nomenklatur. Svarte Faraonen har dock gjort ett berömvärt jobb med att lägga lite grundbultar för grammatiken.

Nedan följer ett udrag från ordlistan, alla ord som börjar med -a.

C uttalas ‘tj’, så ‘linga tjena’
Ņ uttalas som ‘nn’
Ē i slutet av ord uttalas som engelska “ee”.
U i slutet av ord uttalas som engelska “oo”
rt - mycket rullande r med knappt hörbar vokal till t:et

accha - kristall
Acchaketroh - “Kristallfältet”, ruinstad i Vhonien
Ācerloka - Akervidderna (en utomvärldslig sfär)
adita - förstörare, slukare (döden)
āgrama - antik form av religiös text
aibha - elefantisk
aima - blod
ajākiji - svart kummin
Ajākijigiri - bergskedja på ön Krsonara
aktīra - strand
Akālysa - Akhlys, ett ondskefullt väsen i taupiska myter
agāpeha - kärlek till en specifik gud (colonisk form), vanligt inom nesamsūma
agnōti - kyskhet
akademya - akademi, lärosäte (colonisk form)
Akasha - kunskap från bortom världen, namn på en sfär
Alaka - namn på en primalsfär
ālla - annan
ambumīta - ström
Amudai - Amdai, flod i Amdai-Shek och Ordensstaten
Anshapuranan - “De odödliga flammornas rike”; Edron
anshaya - odödlig, oförstörbar
anshasoma - mytologisk dryck som skänker odödlighet
āndra - man
āndrahan - “mansdräpare”, amazon
Āndrahanakora - “amazonernas land”; Momolan
āndravisvana - “mansslukare”, förförerska
antaka - besegrare, förgörare
antarita - förlorad, hädangången, avrest till nästa värld, dold av månljusets skuggor
Antaritakhora - “det förlorade riket” eller “riket som dolts av månljusets skuggor”, landet öster om Ödeshavet
antima - sista
Anurmika - "utan vågor", en primalsfär
anyi - fåfänga, vansinne (colonisk form), från Atëo, dårskapens gudinna i Colonan
apadeyma - apodaimos
apāla - sankt/sankta, namnprefix för gudar och heliga individer, “Apāla Tarani”
Āpas - “urkällan”, det ebhronitiska namnet för Apsun, den mytiska oceanen under världen.
āpasaņa - “besvärjandet av urkällan”, det vill säga hydrotropi.
apaprāna - apomartyos, en hypotetisk process genom vilken en deva eller asura blir en martyra
apayajati - apoteos
āpsara - från āpasarasa, “apsunymf”, en vind- och vattennymf
Āpsarashetra - “apsarornas land”, en avfolkad ö i Ödeshavet
āpatroma - skräckkälla, fenomen som får en att fly i fasa
Āpatromadvipa - “Fasans öar”, ögrupp i Halkyonhavet
aporsyaḥ - ödemark, ödeland
Arākhora - Ara Eo, svunnet rike vid Askhavets kust
-aras - augmentativändelse
arbapreta - ett spöke av ett ofött, oäkta eller föräldralöst barn, myling
arbano - föräldralöst barn
arē - från paharē, ödeläggelse, bane
Arēha - Stridsstjärnan
Arēhanī - “stridsstjärnans mö”, arkaiskt kvinnonamn
Arēsila - “Stridsstaden”, ruinstad i norra Ebhron
arkaīa - uråldrig
ārōta - först, den första
ar - nya (prefix i toponymer)
artha - mening, innebörd
arthaya - “innebördens väg”, semotropi
Arūpalaka - namn på en primalsfär
asitam - silver
asmakē - asmiderna, ett forntida prästerskap på Luberos
āshā - rymd
asubha - ondskefull, elak
ashva - häst
ashto - åtta
ashtoyina - från linga asokyam̦ bahayin, ett uråldrigt klassifikationssystem för musikaliska instrument baserat på vilket av åtta material de är gjorda av
asokya - association
astava - kaos (kosmisk princip)
asātyā - magistorm
Asātyātta - “magistormarnas torn”, byggnad vid Kabalöarna i södra Ebhron
astavya - “kaosets väg”; ataxotropi
asura - odödlig överjordisk varelse, demon, daimotropisk varelse
asurakē - “asura-furste”, demonfurste
asurinda - “asura-herre”, demonfurste, (alternativ form)
asvetaḥ - vit
atāra - från edroniska atâr, en västerländsk evighetseld
atārini - “atâr-fé”, vestal (en typ av eldnymf)
atāxa - ataxotropi (colonisk form)
atāraksha - ataraxia, ett gammalt coloniskt filosofiskt koncept om frihet från all vånda (colonisk form)
atharya - flimmer, oregelbunden rörelse
āti - dårskap, från Atëo, dårskapens gudinna i Colonan, vars kult även förekom i Ebhron
atta - torn
ava - ned, nedåt
Avacīndi - “furstinnan som blickar ned (på jorden)”, ett namn på Tarani
avantho - försvunnen, ovävd
Avanthu - “Den ovävda”, ett annat namn på Erevha, den försvunna vandringsstjärnan
avidyā - ignorans, okunskap
avidyāsa - en fruktad ordning av asuror, kopplade till Akashan
avlo - pipa, vasstrå, flöjt (colonisk form)
axashuḥ - yxa (colonisk form)
ayidha - kvinnlig magi, förförisk häxkonst
ayidhi - förtrollerska

Back