Nekromanti Conan

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,894
Location
Stockholm
Wow! ...

Jag som varit skraj för att Mongoose skulle sabba Conan genom att göra det lika fult som sina övriga produkter.

Det här ser faktiskt riktigt, riktigt bra ut! :gremlaugh:

Fast loggan sitter snett på omslaget. Miffon! :gremmad:
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,507
Location
Stockholm
Det kanske kommer...

...lite kommentarer i första Fenix från de som skrivit boken! Lite allmänna tankar och funderingar kring filosofin, tror jag.

Fast jag tycker att det är lite b att varje uppslag har en tutte nere i vänstra hörnet. Visst, det är Conan-känsla, men jag tyckte mest det kändes b.

M.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Det kanske kommer...

Fast jag tycker att det är lite b att varje uppslag har en tutte nere i vänstra hörnet. Visst, det är Conan-känsla, men jag tyckte mest det kändes b.

Äh, bara det ger Conan-känsla så är det bra b. Om man däremot skulle hitta det i ett LotR-spel...

Tösen ifråga ser ut att vara plankad från Frank Frazettas gamla målning 'The Barbarian', vilket väl passar rätt bra i sammanhanget. Fast jag stör mig lite på den andra marginal-damen, som verkar ha lånats från en av FF's Barsoom-bilder - Dejah Thoris har liksom inte i Hyperborea att göra.

--
Åke
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,948
Location
The Culture
Var det alltså bara jag...

...som tyckte att ramen tog för stor plats och såg rätt kass ut. När en bild återkommer på varenda sida måste den vara lite snyggare än så för att jag ska stå ut.

Omslaget och resten av förhandstitten såg däremot bra ut.

/tobias, som pinsamt nog inte har läst en enda Conan-novell (om man inte räknar dem av Conan Doyle förstås!) :gremgrin:
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Var det alltså bara jag...

Ramen såg lite för "skiss-aktig" ut IMHO. Annars så såg det grafiska bra ut i övrigt. Hade gärna sett en ny ram, den förstör mycket av intrycket...
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Var det alltså bara jag...

...som tyckte att ramen tog för stor plats och såg rätt kass ut.

Storleksmässigt fick jag klara Gemini-vibbar, jo, men det är väl så grejor ska se ut numera. Eller nåt.
Den var inget mirakel av finish och genomarbetning, nej - fast det är väl inte säkert att det är den slutliga versionen. Såna där saker hinner ofta ändra sig innan grejor går till tryck.

--
Åke
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,894
Location
Stockholm
Men för helvete! ...

»Uäääääh.
Conan är vanhelgad.
Conan är D20.
Uäääääh.«


Precis såna där kommentarer är vi förstås jätteförtjusta i här på d20-forumet. :gremmad:

Jag kan inte begripa hur i helvete du är funtad som känner ett behov av att racka ner på d20 på ett forum fullt av folk som du vet gillar d20. :gremmad:

Jag är över huvud taget förbannat trött på folk som måste poängtera hur illa de tycker om vissa spel. Särskilt när det görs lite i förbifarten, utan någon förklaring till, eller några argument för, varför spelet ogillas. :gremmad:

Att försöka släta över genom att säga att du kommer att köpa spelet ändå känns bara som ett lamt försök att legitimera ditt d20-förakt. :gremmad:

Skärpning Ymir! Du borde veta bättre! :gremmad:

Hoppas verkligen att WoD aldrig blir d20, för då finge du väl en hjärnblödning.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,340
Location
Göteborg, Lindome
Conan är vanhelgad.
Conan är D20.
Förutom att Conan rimligtvis borde vara en miljö som passar perfekt in i d20, är ju själva inlägget ganska dumt. Speciellt på ett d20-forum. Speciellt av en person med en gul flagga vid namnet.

Den typen av inlägg är inte lustiga, de tjänar bara till att skapa en otrevlig stämning. Mitt rollspel är inte bättre än ditt, och vice versa. Den typen av sandlådebeteende borde vi kunna slippa här.

/Mikael - hoppas på bättring
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
WoD och d20

"Hoppas verkligen att WoD aldrig blir d20, för då finge du väl en hjärnblödning."

...men då skulle du ju slippa hans gnäll, eller hur? :gremwink:

Fast perverst nog så har jag en känsla av att om White Wolf lade sina labbar på d20 så skulle resultatet bara bli bra, eller i alla fall bättre. White Wolf har ju en förkärlek för få regler i sina spel, och det skulle åtgärda den största bristen som jag ser hos d20. Med tanke på White Wolfs förkärlek för klantjohoppsan så lär ju knappast klasseländet komma i vägen heller.

Point in case: Engel i White Wolfs översättning. Det är inte originalregelsystemet där, utan en d20 utan d20-loggan och under OGL. Och den är faen så mycket enklare och smidigare än de d20 som WotC lyckats klämma ur sig. Till och med klasserna funkar fint med de olika angelitiska ordnarna i Engel, och en stor del av de olika feats ligger i form av potestates eller krafter som en engel får med tiden.

Lustigt nog så innebär det att om man kombinerar ett av de regelsystem som jag tycker minst om med en av de spelvärldsfilosofier som jag tycker minst om så får man ett av de rollspel som jag anser har störst potential i min spelhylla. Fast det kanske är spelets europeiska ursprung som spökar.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,894
Location
Stockholm
Det är ju det som folk har så svårt att begripa …

Folk i gemen vägrar ju begripa att d20 inte nödvändigtvis måste vara detsamma som D&D. Även de d20-prylar som WotC själva gett ut – WoT, CoC, Modern, SW – skiljer sig ju en hel del från D&D.

Visst, SRD:n innehåller en sjuhelvetes massa regler. Men man behöver ju knappt använda en handfull av dem (samt exkludera kvinnliga bröstvårtor) för att få smäcka dit d20-loggan på sitt spel.

Mongoose Conan är ju inte faktiskt inte ens d20. Vilket förstås är en bra sak – vad hade ett Conan-spel varit utan kvinnliga bröstvårtor?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,606
Re: Det är ju det som folk har så svårt att begripa ?

Men man behöver ju knappt använda en handfull av dem (samt exkludera kvinnliga bröstvårtor) för att få smäcka dit d20-loggan på sitt spel.
Japp, och där faller hela konceptet. Vem vi spela ett spel där kvinnorna inte har bröstvårtor (annat än möjligtvis någon enstaka underförstådd)?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Det är ju det som folk har så svårt att begripa ?

"Folk i gemen vägrar ju begripa att d20 inte nödvändigtvis måste vara detsamma som D&D. Även de d20-prylar som WotC själva gett ut ? WoT, CoC, Modern, SW ? skiljer sig ju en hel del från D&D."

Å, det har jag inga problem med. Däremot har jag problem med att d20 är d20 och allt som därigenom ärvs från PHB och SRD, speciellt om man nu får för sig att sätta d20-loggan på omslaget. Nakna tuttar kan jag klara mig utan, men jag är inte förtjust att man bara får bygga rollpersoner enligt PHB om man ska följa d20-licensen. Det blir så ämlans omständigt att bygga runt de delar av reglerna som jag inte gillar en centimeter (klasser och levels).

Alternativet är ju förstås att enbart nyttja OGL, fast det innebär ju sina egenheter. Jag blev jefligt överraskad när jag insåg att Engel var d20 under OGL, något som avslöjades när jag letade efter indexet och hittade en OGL där bak...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,223
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Men för helvete! ...

Jag kom inte hit för att irritera er, även om jag inte ser någon resonabel anledning till att det här forumet inte bör vara tillägnat diskussion både för och emot D20. Ingen har någonsin påstått att man inte får dissa Vampire på skräckforumet, tex.

Nej, jag råkade få veta att mitt älskade Hyboria skulle bli rollspel igen. Och jag fick veta att det skulle bli D20, och blev duktigt besviken över det eftersom det innebär att jag inte kommer att kunna ha nån större glädje av det med annat än att jag byter ut hela regelsystemet, och då kan jag lika gärna spela GURPS Conan som faktiskt är bra.

Jag kände med andra ord inget behov av att racka ned på D20. Jag kände ett spontant behov av att uttrycka min frustration och besvikelse. Varför jag inte tycker om D20 har diskuterats till döddagar annorstädes.

Att säga att jag tänker att köpa spelet ändå var mer ett undermedvetet sätt att fiska martyrpoäng än att släta över det hela, om jag ska analysera det nu.

Visst, förlåt om ni tog illa upp, men jag förstår faktiskt inte vad som var så farligt. Det var inte menat som påhopp på er och ert favoritspel, jag ville bara beklaga mig lite. Att jag i princip hatar D20 är ju rätt välkänt vid det här laget.

Och jo...enligt envisa rykten kommer nästa version av World of Darkness faktiskt att vara D20. Ingen hjärnblödning.

- Ymir, ber om ursäkt, men tycker inte att han borde behöva det...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,223
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Förutom att Conan rimligtvis borde vara en miljö som passar perfekt in i d20
Well...that's just like...your personal opinion, man.

Personligen tycker jag rentav att Hyboria passar bättre i Eon. Alla dör av ett hugg i Conan.

Se mitt inlägg till Dante nedan i övrigt, det är lika mycket ämnat till dig.

- Ymir, hänvisar vidare
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,894
Location
Stockholm
Re: Men för helvete! ...

»Jag kom inte hit för att irritera er, även om jag inte ser någon resonabel anledning till att det här forumet inte bör vara tillägnat diskussion både för och emot D20. Ingen har någonsin påstått att man inte får dissa Vampire på skräckforumet, tex.«

Självklart får man föra diskussioner både för och emot d20. Att i princip säga »d20 är bajs« är dock kanske inte det bästa sättet att öppna en diskussion. Hur ska vi kunna argumentera mot det?

»Jag kände med andra ord inget behov av att racka ned på D20. Jag kände ett spontant behov av att uttrycka min frustration och besvikelse. Varför jag inte tycker om D20 har diskuterats till döddagar annorstädes.«

Och då duger inte »Aj då, jag som inte gillar d20 nåt vidare. Men jag kommer nog att köpa det ändå.«? Nej, det är självklart mer diplomatiskt att hävda att d20 är så hemskt att det smutsar ner Hyboria och straffknullar det i röven.

»- Ymir, ber om ursäkt […]«

Jag accepterar ursäkten och avfärdar ursprungsinlägget som tanklöshet.

»[…] men tycker inte att han borde behöva det …«

Man kan faktiskt bete sig illa utan att mena det. Men du kanske är ofelbar?
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: WoD och d20

Fast perverst nog så har jag en känsla av att om White Wolf lade sina labbar på d20 så skulle resultatet bara bli bra, eller i alla fall bättre. White Wolf har ju en förkärlek för få regler i sina spel, och det skulle åtgärda den största bristen som jag ser hos d20. Med tanke på White Wolfs förkärlek för klantjohoppsan så lär ju knappast klasseländet komma i vägen heller.
Har du studerat Ravenlofts nya utgåva?

Erik
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Re: Det är ju det som folk har så svårt att begripa …

Mongoose Conan är ju inte faktiskt inte ens d20. Vilket förstås är en bra sak – vad hade ett Conan-spel varit utan kvinnliga bröstvårtor?
Ett spel med manliga bröstvårtor?

Erik, hoppas
 
Top