Nekromanti Conan och Elric, herrelösa

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå


Japp, så illa är det ju faktiskt, vi har inga rollspel för de två stora.
Det jag undrar är, har ni hört några rykten?
Vad tror ni, kommer det komma? Vad kommer det bli för system och vem kommer att ge ut dom, tror du?

Om du fick önska, hur skulle dom spelen se ut då?

(tips på andra system som inte är officiela Conan eller Elric rollspel är JAG inte intresserad ut av, kanske andra)
 

Pete Nash

Veteran
Joined
29 Jan 2012
Messages
31
Location
Boden, Sverige
As I was employed by Mongoose at the time and preparing to convert the line over to MRQ2, I know exactly why the Conan licence was let go - sheer greed from Paradox Entertainment - who, inspired by the (then) in production movie, imagined that they could demand excessively more money. Despite a profitable d20 line, the new price far outstripped the previous licence cost and so Mongoose had to let it go.

As for the Elric licence, it was never as profitable as Conan. With Mongoose's ever diminishing revenues, they were forced to let it go... or possibly had it yanked from them, since they lost the Lone Wolf licence at about the same time. I'm unsure of the exact reason because I'd left well before this, but I have some insights.

In the future I don't expect the Elric licence to be snapped up, since most young gamers haven't even heard of the albino anti-hero, let alone read the books. So the market is small.

Conan will stay out of everyone's reach until Paradox either gets realistic about how much money an RPG line can earn these days; or somebody has the courage to publish a game based on the copyright-free stories without giving a damn about their Trademarks (and hopefully a sympathetic judge who still values the concept of Public Domain).
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
A swedish Conan game should be possible, based on the original stories. (sorry Fredrik). Or at least european. We have more sensible laws. :gremwink:
 

Rob_UBBT

Warrior
Joined
25 Jun 2012
Messages
219
Location
Stockholm
Pete Nash said:
As I was employed by Mongoose at the time and preparing to convert the line over to MRQ2, I know exactly why the Conan licence was let go - sheer greed from Paradox Entertainment - who, inspired by the (then) in production movie, imagined that they could demand excessively more money. Despite a profitable d20 line, the new price far outstripped the previous licence cost and so Mongoose had to let it go.
Galet med tanke på att filmen var så obeskrivligt dålig, de borde ha sänkt priset efter att den dyngan svärtade ned licensen.

In the future I don't expect the Elric licence to be snapped up, since most young gamers haven't even heard of the albino anti-hero, let alone read the books. So the market is small.
Tragiskt att de stora håller på att glömmas bort, kvar är bara ändlösa mängder med dåligt skrivna Tolkien derivat skrivna av fans för fans. Det sagt så känns det som att magin i böckerna skulle vara mycket svårt att konvertera till ett någotsånär balanserat spelsystem (de gamla brp varianterna var mil ifrån att lyckas) jag har iofs inte tittat på Mongooses lönsning.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Hur kommer det sig att Paradox har en licens som borde gått ut vid det här laget? Böckerna ligger ju t o m på Gutenberg för nedladdning.

Vad hindrar att man ger ut en engelskspråkig version utanför USA (jag gissar att det är dem som är problemet).
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Det är för att Paradox inte har rättigheterna till böckerna. De har rättigheterna för "varumärket" Conan the Barbarian, typ. Men nu minns jag inte hela historien.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,658
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Ond bråd död said:
Hur kommer det sig att Paradox har en licens som borde gått ut vid det här laget? Böckerna ligger ju t o m på Gutenberg för nedladdning.

Vad hindrar att man ger ut en engelskspråkig version utanför USA (jag gissar att det är dem som är problemet).
Utan att göra anspråk på att vara nån ip-expert så tror jag att det är såhär: Det är skillnad på copyright (upphovsrätt, som en författare har till sina verk och som består i ca 70 år efter upphovsmannens död då verket blir public domain), trademark (varumärkesskydd, rätten att "äga" namn och symboler, denna rätt är inte tidsbegränsad) och licenser vilket är vad du betalar någon för att få använda dennes verk om det skyddas av upphovsrätten eller varumärkesskyddet.

Robert E Howard hade upphovsrätten (copyright) till berättelserna om Conan, den har nu gått ut och novellerna är public domain. Paradox äger varumärket "Conan the Barbarian". De som vill kan fritt göra vad de vill med REH's noveller om Conan, så länge de inte drar in varumärket Conan the Barbarian (och relaterade namn)...

Jag tror att det är så att varumärkesskydd i USA funkar så att om Paradox inte försvarar sitt varumärke (dvs drar alla som gör nåt med Conan inför domstol) så bedöms de ha gett upp sitt anspråk på varumärket. Teoretiskt sett kan public domain väga lika tungt som trademark, men det finns hela industrier som lever på att profitera på populära varumärken (Paradox spelar i juniorligan, de stora grabbarna är sånna som Disney) och de betalar många advokater för att föra sin talan.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Sen kan ju de ha skaffar rättigheterna från Marvel.. det vill säga, de gör en film som bygger på serien, inte böckerna. Och säljer spellicensen till de som gör rollspel som bygger på serietidningen. Till exempel.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Vad hindrar att jag gör ett rollspel som bygger på Queen of the black coast eller liknande? Om jag låter bli att skriva Conan på omslaget räcker det?
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,977
Location
Ludvika
Om jag fattar rätt räcker det med att du inte skriver "Conan the barbarian" på omslaget. Dvs "Conan" skulle funka.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Pete Nash said:
As I was employed by Mongoose at the time and preparing to convert the line over to MRQ2,
Gutted this didn't happen. Truly enjoyed the Conan d20 campaign I used to run, and the only thing that killed it was how unfamiliar and ill at ease I was with the system. Hmmm... Conan RQ6....
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ond bråd död said:
Vad hindrar att jag gör ett rollspel som bygger på Queen of the black coast eller liknande? Om jag låter bli att skriva Conan på omslaget räcker det?
Bra titel på rätt rollspel: Queen of the Black Coast
 

Higa

Veteran
Joined
7 Nov 2013
Messages
41
Älskade Stormbringer, och var spelare i de två första utgåvorna med BRP-systemet. Var spelledare i D20-spelet, liksom i Conan D20, men min grupp gillade aldrig riktigt d20-systemet.

GURPS hade väl Conan?

Fanns det andra Conan-rollspel?
 

Higa

Veteran
Joined
7 Nov 2013
Messages
41
Svarte faraonen said:
Higa said:
Organ said:
Higa said:
Fanns det andra Conan-rollspel?
Jodå. TSR gjorde ett på 80-talet.

/Anders
Detta missade jag ju helt när det begav sig. Vilket grämer mig nu när jag läser om det. Hade garanterat slukat många timmar för mig och min grupp.
Killen som skrev det har lagt upp reglerna här om du vill testa.
Tack för det. Tror inte min grupp är så intresserade i nuläget, men jag är personligen intresserad av rollspel och regler, så det blir skön läsning för min del.
 
Top