Nekromanti Communists of the Caribbean

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,351
Location
Helsingborg
Re: [Horisont] logo + litet intro

Arfert said:
Holländarna var ett ganska extremt undantag i europa.
Inte alls. Aktörerna i Antwerpen och Bruges (och deras nätverk) kom ifrån hela Europa, men det fanns bara plats för ett ekonomiskt nav i den nordeuropeiska ekonomin, och det blev holland tack vare handelsvänliga lagar samt geografiska fördelar.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: [Horisont] logo + litet intro

Cybot said:
Arfert said:
Holländarna var ett ganska extremt undantag i europa.
Inte alls. Aktörerna i Antwerpen och Bruges (och deras nätverk) kom ifrån hela Europa, men det fanns bara plats för ett ekonomiskt nav i den nordeuropeiska ekonomin, och det blev holland tack vare handelsvänliga lagar samt geografiska fördelar.
Jag talade om det holländska samhället. Det var ingen slump att det blev just holland.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,351
Location
Helsingborg
Re: [Horisont] logo + litet intro

Arfert said:
Jag talade om det holländska samhället. Det var ingen slump att det blev just holland.
Som i princip bara var unikt för att det var just handlarna och den proto-industriella medelklassen som var den dominerande klassen i Holland. Deras ideal och värderingar fanns i hela Europa (precis som holländarnas handelsnätverk), men det var bara i Holland som det idealet var det dominanta.
Italiens handelsfurstar var mer patriciska, men även där ser man mycket av samma ideal och samma verksamhet.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: [Horisont] logo + litet intro

Ja just det, det där var exakt vad jag menade. I holland var det de som bestämde. Ingen enväldig monark.
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,894
Location
Barcelona
Re: [Horisont] logo + litet intro

Skarpskytten said:
Så vitt jag kan förstå går kapitalism i dess moderna form tillbaka till medeltida handelskapitalism och är etablerad i Holland i början av 1600-talet. (Världens första finansbubbla är t ex tulpanmanin 1636-1637 - dvs samma fenomen som kraschade världsekonomin 2008 var etablerat redan då i alla fall i Holland).

Ordet "kapitalist" finns i Holland på 1600-talet, men slå igenom i Europa först runt 1800 medan "kapitalism" dröjer till mitten av 1800-talet.
Jag tror inte det är ett problem att kapitalismen inte var fullt utvecklad under den aktuella perioden -- snarare tvärtom. 1500-1600-talet är väl i många avseenden en brytningstid, mellan det "medeltida" och det "moderna", och det är antar jag just i sådana brytningstider som det nya framstår i särskilt skarp kontrast. Just för att kapitalismen och besläktade fenomen som envälde, kolonialism och nya världens slavekonomi var relativt nya fenomen, framstår också alternativen som gångbara, i motsats till perioder av konsolidering då motståndet drar sig tillbaka till utopiska drömmerier.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
6,006
Location
Ett häxkräl
Re: [Horisont] logo + litet intro

Dnalor said:
Jag tror inte det är ett problem att kapitalismen inte var fullt utvecklad under den aktuella perioden -- snarare tvärtom. 1500-1600-talet är väl i många avseenden en brytningstid, mellan det "medeltida" och det "moderna", och det är antar jag just i sådana brytningstider som det nya framstår i särskilt skarp kontrast. Just för att kapitalismen och besläktade fenomen som envälde, kolonialism och nya världens slavekonomi var relativt nya fenomen, framstår också alternativen som gångbara, i motsats till perioder av konsolidering då motståndet drar sig tillbaka till utopiska drömmerier.
Just så! Och om jag kommer ihåg The Many Headed Hydra så rätt så är författarnas argument att samtidigt som det har uppstått en växande klass jordlösa fattiga människor i England, så har man börjat kolonisera en enorm vildmark på andra sidan havet - där arbetskraft behövs. Här kan man ("kapitalisterna" och staten) slå två flygor i en smäll: lösdrivare, tiggare, tjuvar och andra "onyttiga" kan skickas västerut. Man blir inte bara av med dem - man kan tvinga dem att arbeta, ofta under slavliknande förhållanden. Men det räcker inte, alltså slavar. Snart har vi "buckanjärer" och dessa blir så småningom pirater. Här någonstans ska mitt spel fogas in.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Re: [Horisont] logo + litet intro

Cybot said:
Arfert said:
Holländarna var ett ganska extremt undantag i europa.
Inte alls. Aktörerna i Antwerpen och Bruges (och deras nätverk) kom ifrån hela Europa, men det fanns bara plats för ett ekonomiskt nav i den nordeuropeiska ekonomin, och det blev holland tack vare handelsvänliga lagar samt geografiska fördelar.
Fast som inflyttad brusselit måste jag påpeka att Antwerpen och Bruges båda är belgiska städer, som under epoken i huvudsak tillhörde Spanska Nederländerna, alltså med en mäktig monark.
 
Top