Krille
Lord
Fast jag gillar snabba strider där det finns stor risk att bli dödad av ett enda muskötskott eller sabelhugg Jag vill alltså hålla nere "toleransnivån" för skador och gärna sätta en fixerad begränsning för hur mycket skada en rollperson faktiskt kan tåla. Som jag ser det (utan att veta ett jota om hur det funkar i verkligheten) riskerar ett system utan klart definierad gräns för antal skador dra ut en strid i det oändliga, åtminstone teoretiskt.
Teoretiskt är ett fint ord. I teorin kan man dö av en kattreva på låret i Eon. I praktiken händer det inte. I teorin kan du överleva hur många skott som helst i Babylon Project (vilket är en sanning med modifikation, så betrakta det som en pedagogisk lögn tills vidare). I praktiken så har majoriteten av rollpersoner varit utslagna efter ett eller två skott och döende efter två eller tre. Det absolut värsta som jag varit med om en narn som överlevde åtta skott med en PPG. Han var stor och biffig varande narn, och han hade rustning, men ändå.
Eller om man så vill: det finns ingen absolut gräns för hur mycket stryk man kan överleva, men sannolikheten för att överleva hur mycket stryk som helst är rätt obefintlig.

Min skepsis mot härledda världen beror mest på en ovilja att fylla reglerna med tabeller och formler. I stället tror jag på en sund minimalism, där grundegenskaperna ska ge den nödvändiga informationen om rollpersonens fysiska och mentala förutsättningar utan några krusseduller. Där hade Krille helt klart intressanta förslag för att förhindra excesser med tabeller och formler, inte för att jag tycker att tabeller och formler är fel utan för att jag tycker att regler är snyggare utan. Det är nog därför jag gillar SAGA, genom den i det närmaste totala frånvaron av tabeller och formler. Produkten blir helt enkelt snygg eftersom den förmedlar en sympatisk och anspråkslös enkelhet.
DS.