Nekromanti Colonan i krig!

Nero_UBBT

Warrior
Joined
28 Jan 2001
Messages
373
Location
Umeå
Colonan i krig!

Hej.
Jag har påbörjat en kampanj där Thalamur anfaller Colonan för att ta tillbaka sitt förlorade landområde och använda landet som en del av försörjningslinje och genomfartsväg mot Consaber. Thalaskierna ser alltså Colonan och Pereine som hinder i kriget mot Consaber.
Jag har funderat på händelse som skulle vara ganska häftig att ha med i den här kampanjen. Eftersom det gynnar sabrierna om Colonan lyckas försvara sig mot Thalamur så skickar de en flotta (eller vad man nu ska kalla det) med soldater, de kända sabriska bågskyttarna och sabriska riddare. Rollpersonerna, som är soldater i den Coloniska hären när det ser som värst ut för dem att klara sig,jublar tillsammans med alla andra soldater när de ser Sabriska masttopparna komma seglande emot dem till undsättning, men när skeppen är på väg in mot kusten så ser de att skeppen är förföljda av Cirefaliska fartyg från ön Colm som lyckas segla ikapp de sabriska fartygen och sänka dem.
Det här skulle ju vara ganska häftigt eftersom spelarna skulle bli upprörda över att se sin räddning förgöras av cirefalierna.
Det jag undrar över är ifall det är möjligt att Cirefalierna skulle göra så här. Consaber är ju deras största handelskonkurrent, och självklart så tjänar de på att sabrierna krigsflotta decimeras, men frågan är om de skulle såpass långt som så här eftersom det ju vore en ganska klar krigsförklaring.
N¨n som har någon idé om hur jag ska göra?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Colonan i krig!

[i"Det jag undrar över är ifall det är möjligt att Cirefalierna skulle göra så här. Consaber är ju deras största handelskonkurrent, och självklart så tjänar de på att sabrierna krigsflotta decimeras, men frågan är om de skulle såpass långt som så här eftersom det ju vore en ganska klar krigsförklaring."[/i]

Sen finns det vissa problem med att flottan ska ta sig förbi Danbréann och upp i Thalaviken obemärkt. De ska också kunna segla ikapp några av Mundanas snabbaste fartyg som har kanske två tredjedelars försprång. Slutligen har vi, som sagt var, de politiska konsekvenserna.

Så gör det enkelt för dig - ska du nu krossa colonernas förhoppningar så gör det med en thalaskisk flotta. I och med att sabrierna sysslar med en landstigning så är de begränsade i sin rörlighet iom att de bara kan färdas i hälften av riktningarna. Dessutom är sabriska skepp oerhört snabba seglare på öppet vatten, men desto mer begränsade inne vid land där vindarna är mer oförutsägbara. Thalamur, å andra sidan, har en kasse galärer och triremer som, varande roddfartyg, är helt oberoende av vind och dessutom får större rörlighet iom att de ligger utanför den sabriska flottan.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Sabriska flottans överlägsenhet

Krille, vad är det som gör den sabriska flottan så där himla överlägsen egentligen? Om de nu bygger så jävla elajta skepp, varför har inte Cirefalier, Thalasker etc snott deras sjöfartsteknik för länge sedan?

- Ymir, som upplever det som rätt fjantigt att den sabriska flottan skulle vara så jävla mycket bättre än alla andras
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Re: Flottor

Sabrierna är ett skepp, med sina svagheter och styrkor. Sabrierna är inte "världens bästa skepp" som inget rår på. Men det är en av de bästa skeppsdesignerna som har skapats. Dock så har både cirefalierna och tirakerna, vilka båda förlitar sig på havstransporter, skepp som är minst lika bra eller bättre inom vissa områden, men sämre än sabrierna på andra.

Den sabriska flottan är inte bäst. Den är bra, men så är även andra nationers. Fördelen är dock att Consaber har satsat på sin flotta och har mycket erfaret manskap. Jmf med tex Jargien som har en riktigt föråldrad flotta.

-Marco Behrmann
-Neogames AB
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Flottor

Mjo, ungefär sådär har ju jag tänkt mig det. Var mest något i Krilles uttalande som förvirrade mig lite. Tack, iallafall.

- Ymir, fått lite klarhet nu
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Sabriska flottans överlägsenhet

"Krille, vad är det som gör den sabriska flottan så där himla överlägsen egentligen? Om de nu bygger så jävla elajta skepp, varför har inte Cirefalier, Thalasker etc snott deras sjöfartsteknik för länge sedan?"

Som Marco sade, sabrier-skeppen är inte bäst på allt. De är bland de absolut bästa skeppen på Mundana, men de har svagheter. En av dem är att de är beroende av vinden. Dessutom är riggen sårbar och utan den blir de stillastående. Fördelarna är å andra sidan att de är oerhört snabba havsseglare.

Consabers styrka som flottnation betraktat ligger dock inte enbart i fartygstypen sabrier, utan även i en massa annat. Till exempel har de en långt utvecklad krigsorganisation för flottor, erfaret manskap, långt gången sjökrigstaktik, spaningsmöjlighet över stora avstånd till havs (tack vare Kungl Flygdragonerna) och en del kul innovationer som gör det möjligt att navigera över öppet hav. Sammantaget blir det en farlig flotta.

Men återigen, flottan är inte bäst på allt och den har svagheter. Den klarar av att skydda hemmavattnen, och snabba havsseglare kan skydda landets sjöhandelsleder. Men de har problem med till exempel landstigning i fientliga vatten, något som just Colm borde vara ett ypperligt bevis på.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: tallamur i krig!

"Jag kan ha fel men är det inte i tallamur som 60% av befolkningen är magikunnig."

Du har fel. Thakalatribunalerna har omkrin 600 fullvärdiga medlemmar, men det är faktiskt den enda siffran på antalet magikunniga i Thalamur som finns publicerad i officiella källor (Mundana, Mystik&Magi, Consaber och Codex 003 tar upp Thalamur, och siffran 600 återfinns i Mystik&Magi). Det blir ca 0,01 % magikunniga. Om något annat har sagts någonstans så är det en inofficiell siffra.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Nero_UBBT

Warrior
Joined
28 Jan 2001
Messages
373
Location
Umeå
Tack för hjälpen och lite fler frågor.

Först och främst vill jag passa på att tacka för era synpunkter, de kommer att komma till stor nytta (särskilt med tanke på att en del av mina spelare är super-insatta i Mundana och genast blir irriterade om jag har brister i mina beskrivningar).
Anledningen till att jag gärna vill blanda in Cirefalierna i det hela är att det skulle ge kampanjen ett oväntat och spännande händelseförlopp.
Jag hade inte tänkt mig att HELA sabriska flottan skulle bli förstörd av cirefalierna, bara undsättningsfartygen, sabrierna måste ju säkert sätta ut sina flottenheter på en hel del olika ställen för att hålla koll på Thalaskierna.
Det är väl inte omöjligt att Cirefalierna skulle hinna ikapp sabrierna, det finns säkert gott om desertörer och spioner som kan informera dem om vad Sabrierna tänker göra långt i förväg. Jag tror inte heller att sabriernas fartyg är överlägsna cirfaliernas, cirefaliernas kanske till och med är bättre eftersom de har "fler år i branschen" och jag tror inte heller att sabriernas manskap är överlägset cirefalierna även om sabriernas sjömän är vältränade, detta med tanke på att cirefaliernas yrken ärvs i familjen och alltså växer cirefalierna upp med sina framtida yrken. Däremot så har ni ju förstås rätt i att det blir svårt, kanske omöjligt, för Cirefalierna att ta sig ända upp till Colonan genom Thalaviken utan att bli stoppade av sabriska flottan.
De politiska konsekvenserna blir ju som sagt stora om de skulle genomföra den här aktionen, men det är ju inte precis snällt att skicka Bazirkpirater på sabrierna heller. Det jag vill säga är att Cirefalierna har så mycket att vinna utav att sabrierna blir försvagade av kriget med Thalamur och därför så är det inte otänkbart att de gärna hjälper till. Dessutom så har det inte mycket att förlora på att hamna i krig med sabrierna, de är ju inte grannländer (med undantag för Colm, som är väl förberett på ett sabriskt anfall) och som Krille (visst var det du?) sa: En av den sabriska flottans svagheter är att de är dåliga på landstigningar. Dessutom tror jag inte att sabrierna skulle rusta för en ladnstigning i Caserion (det närmaste faliska landet, med undantag för Colm förstås) medan de är i fullt krig mot Thalamurs enorma krigsmakt.
Jag förstår alltså inte vad cirefalierna kan förlora på att Consaber blir försvagat av krig och att de själva hjälper till lite grann.
Vad säger ni nu då?
Ps:
Jag måste erkänna att jag har en förkärlek för cirefalierna (därför att de är bäst!) och det är delvis därför som jag hellre låter cirefalierna än thalaskierna sänka sabriernas skepp. Dessutom vore det ju ganska kul med tanke på de två ländernas rivalitet..."de nedrans cirefalierna, det här ska de få fan för!"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Vad säger jag nu då

"De politiska konsekvenserna blir ju som sagt stora om de skulle genomföra den här aktionen, men det är ju inte precis snällt att skicka Bazirkpirater på sabrierna heller."

Frasen för dagen är "plausible deniability" (trovärdigt förnekande). Genom att skicka Bazirk-pirater på sabrierna står cirefalierna helt oskyldiga - det var ju en kasse tiraker som krigade, inte cirefalierna. Att däremot gå till direkt och öppet angrepp mot Consaber är en helt annan sak.

Vad gäller snabbheten hos skeppen så är den officiella linjen att sabriern är en snuskigt snabb havsseglare, medan cirefaliernas skepp är långsammare typer. Men det kan du naturligtvis ändra på.

"Det jag vill säga är att Cirefalierna har så mycket att vinna utav att sabrierna blir försvagade av kriget med Thalamur och därför så är det inte otänkbart att de gärna hjälper till. Dessutom så har det inte mycket att förlora på att hamna i krig med sabrierna, de är ju inte grannländer"

Både Consaber och cirefalerna är handelsnationer, med en viktig skillnad: det cirefaliska samväldet är mer beroende av handel än Consaber. Consaber klarar sig ganska bra utan handel och är rätt självförsörjande. Blir det krig mellan cirefalerna och Consaber så kommer det bli ett krig där man slår stenhårt mot handelsleder, sjöfart och kolonier, och där har Consaber åtminstone lika goda förutsättningar som cirefalerna och förmodligen större just genom att fartygen är snabba havsseglare och har större slagräckvidd tack vare flygdragonerna. Och även om förlusterna i ett sådant krig är lika så blir cirefalerna mer lidande av det. Consaber behöver således inte landstiga för att tillfoga cirefalerna svidande förluster och det till acceptabla kostnader.

Dessutom är ett svagt Consaber faktiskt farligt. Då finns det ingenting som hindrar att Thalamur stiger starkt och börjar få imperialistiska idéer. Glöm inte att Thalamur anser sig vara arvtagaren till det gamla Coloniska kejsardömet, och inte bara har anspråk på Consaber utan även på det område där Caserion ligger, samt resten av Asharina-halvön. Det är inte helt otänkbart (till och med rätt troligt) att Thalamur får vittring västerut när de gjort upp med Consaber.

Det finns ännu en fara med att anfalla Consaber, och det är Jargien, som ligger otäckt nära Melorion. Skulle cirefalerna begå en krigshandling mot ett annat Daak-troende land, trots schismen mellan moderkyrkan och den sabriska kyrkan, så finns risken att aboraten i Tibara förklarar heligt krig mot de otrogna cirefaliska och thalaskiska hundarna. Ska man försvaga Consaber så är det bästa sättet förmodligen att hålla de jargiska korsfararna borta från Consabers sida och sätta stort politiskt tryck på kejsardömet. Men begår man en krigshandling mot ett annat Daak-troget land så är risken stor att aboraten flyger i taket, och då kan inga politiska påtryckningar i världen stoppa jargierna. Och Melorion ligger som sagt var närmast till hands för Daaks vrede...

Så det ligger snarast i cirefalernas intresse att hålla en slags destruktiv balans mellan Thalamur och Consaber, så att båda försvagar varandra och det utan att dra in Jargien i sylten. Det är definitivt inte i cirefalernas intresse att hjälpa endera sidan att få övertaget.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Nero_UBBT

Warrior
Joined
28 Jan 2001
Messages
373
Location
Umeå
Jaså, det säger du, Krille?

Hej igen, Krille (Sundelin?).
Det där med bazirkpiraterna är ju en tanke, men då kommer spelarna kanske bara tro att det är ett gäng sjörövare (väldigt välorganiserade sjörövare, men i alla fall) som sänker fartygen. Jag vill att min kampanj ska kunna utvecklas i flera riktningar och en del av kampanjen skulle ju kunna vara stormningen av ön Colm. I så fall skulle jag kunna använda mig av boken "Riddarna på Rhodos" som inspirationskälla och som mall för hur stormningen av ön skulle kunna gå till.
Jag visste inte att cirefalierna skulle fara illa av att terrorbalansen mellan Thalamur och Consaber blev ojämn, men det är är väl inte otänkbart att cirefalierna trots detta vill försvaga sabriernas flotta, utan att se till att sabrierna förlorar kriget. Desutom så vore det väl ganska taktlöst av Thalaskierna att anfalla Caserion efter det att cirefalierna hjälpt dem i kriget. Fast det kanske inte är något som de bryr sig om.
Rollen av det Jargiska Kejsardömets lojalitet till sin trosfrände i öst, Consaber, tycker jag däremot att du har överdrivit. Om jag har uppfattat saker och ting rätt så har Kejsaren stora problem med att hålla ihop sitt eget rike och därför så anfaller han väl knappast Melorion bara på grund av att de har startat krig mot ett annat land, som dessutom inte lyder under Aboraten i Tibara. Förresten så är väl Mûhad högst på önskelistan av de otrogna länder som
kejsaren vill anfalla. till råga på allt detta så tror jag att det är en sak som du har glömt:
Melorion är en ö. En otroligt befäst ö, med vältränade soldater och milis och försvarsbyggnader och murar byggda av dvärgar (dvs mycket bra fortifikationer). För att anfalla en ö krävs det transport-och eskortfartyg, i det här fallet massor eftersom det kommer krävas många soldater om de inte vill se sig besegrade av cirefalierna. Det här med behovet av fartyg föranleder den största anledningen till att jargierna inte rimligtvis skulle anfalla Melorion, det står ju faktiskt i klartext i Mundanaboken (som du själv var med och konstruerade) om den jargiska krigsmakten:
"Armen är stor, men den saknar vissa element - bland annat är kavalleriet mycket sparsamt och FLOTTAN NÄSTAN ICKE-EXISTERANDE.
Vad säger du nu då?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Jaså, det säger du, Krille?

"Jag vill att min kampanj ska kunna utvecklas i flera riktningar och en del av kampanjen skulle ju kunna vara stormningen av ön Colm."

Risken har länge funnits att Consaber stormar Colm i alla fall. Det är trots allt, enligt Consaber, sabriskt territorium under illegal ockupation. Det är i princip det svåra landstigningsläget som stoppar dem, men fick de möjligheten så skulle sabrierna inte tveka.

"Desutom så vore det väl ganska taktlöst av Thalaskierna att anfalla Caserion efter det att cirefalierna hjälpt dem i kriget."

Ungefär lika taktlöst som det var av Tyskland att anfalla Sovjet efter att Sovjet hjälpt Tyskland i Polen...

"Rollen av det Jargiska Kejsardömets lojalitet till sin trosfrände i öst, Consaber, tycker jag däremot att du har överdrivit."

Nja, det är en faktor som cirefalerna måste ta i beräkningen för sitt handlande. Det är i vilket fall ingenting som de kan bortse från hur som helst. Visst, jag målar upp ett worst case-scenario, men likförbannat måste man se till dessa. Är risken med ett angrepp mot Consaber värt vinsten? Eftersom vinsten (försämrat läge för Consaber) är marginell, den kortsiktiga risken (jargisk invasion) relativt stor och den långsiktiga risken (thalaskisk invasion) ännu större så skulle jag inte göra det om jag var cirefalisk boss. Faktum är att jag skulle fundera på att hjälpa Consaber för att behålla balansen.

"Om jag har uppfattat saker och ting rätt så har Kejsaren stora problem med att hålla ihop sitt eget rike och därför så anfaller han väl knappast Melorion bara på grund av att de har startat krig mot ett annat land, som dessutom inte lyder under Aboraten i Tibara."

Tvärtom: genom hela historien har härskare använt krig mot fjärran länder som ett medel att hålla ihop det egna riket. Om aboraten tycker att Melorion är otrogna hundar så lär kejsaren snabbt haka på. Mûhad är en hel öken bort, medan Melorion är bra mycket närmare. Dessutom finns det ekonomiska vinster att göra genom att ta Melorion - man skulle helt enkelt kunna ta över Melorions plats som handelsnation. Den sammanhållande faktorn tillsammans med den ekonomiska vinsten skulle nog göra det värt för kejsaren att överväga det.

" En otroligt befäst ö, med vältränade soldater och milis och försvarsbyggnader och murar byggda av dvärgar (dvs mycket bra fortifikationer). För att anfalla en ö krävs det transport-och eskortfartyg, i det här fallet massor eftersom det kommer krävas många soldater om de inte vill se sig besegrade av cirefalierna."

...gissa vad Jargien har? Jo, många soldater. Och båtar går att bygga - det behövs ju nästan bara pråmar och kustfartyg för att nå Melorion, inga tekniskt avancerade havsseglare med stora behov av utbildat manskap.

Och så kan man ju ge sig över bergen genom Drunok och ta Caserion också, utan båtar.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,931
Location
Sandukar
Re: Deny, deny, deny!

Jag fick följande depeche från kurfurst Relizer Tzemer, tillika utlåningsansvarig för penningtransaktioner mellan Temiranz och Jargien.

--

Utan oss, de upplysta cirefalierna, skulle Jargien inte överleva ens ett kvarts år, utan att inbördekriget vore ett faktum. De penningväxlar som är utlånade till kejsar Jargus är på högre belopp än vad den ynka sabriska handeln förmår uppbringa på ett deceniums framgångsrik handel. Givetvis har Temiranz säkerheter från Det jargiska kejsardömet eftersom beloppen är så storskaliga. Att Det jargiska kejsardömet lägger sig i en eventuell konflikt mellan Samväldet och Consaber ter sig icke-existerande, eftersom det skulle förgöra kejsardömet för evigt. Även de uteblivna varorna vilka Samväldet givetvis upphör leverera förlamar nationen enormt.

Däremot har givetvis inte Samväldet några som helst planer på att utföra sabotage på Consaber. Och deras inställning att Colm skulle vara sabriskt är fel, vilket vårt sändebud också klargjorde, trots den envetna baronessan från Salston Tors fabricerade uppdiktningar. Colm är och kommer alltid vara cirefaliskt.

Huruvida våra fartyg skulle vara av högre eller lägre standard än Consabers är en fråga som är enkel att besvara. Gievtvis är Samväldets flotta sammansvetsad och mer än kompetent att möta vilken annan flotta i världen, vilken vågar utmana oss. Jag tycker dock att det är ett slöseri på gott timmer som istället skulle kunna säljas med god förtjänst.

Slutligen vill jag bara poängtera att Samväldet inte ser Consaber som något som helst hot och därför ej heller har några aggerssioner eller konflikter med Consaber. Även om deras historiker förfalskar historiska dokument får vi från Samväldets sida se det som att Consaber trots allt är en ung nation som inte har nått samma välstånd och lycka som Cirzas utvalda folk.

Vare hälsad och låt alltid ert guld fördubblas vart månvarv!

Er frände, kurfurst Relizer Tzemer av husfurst Tzimenor familj från Tzorfalz, tillika handelsfurste av hus Temiranz

--

-Marco Behrmann
-Neogames AB
 

Orchson

Veteran
Joined
6 Jun 2001
Messages
174
Location
Göteborg, Sverige.
Kolla, där får de spö!

Jag tycker att det verkar sannolikt att Cirefalierna, om de ens lägger sig i vill säga... Kommer att avvakta.

Kanske hyr de några tiraker för att bråka med sabrierna, men själva tror jag att de skulle hålla sig ganska passiva. Avvaktande så att säga.

De lägger huvudet på sned och ser vad som händer, skulle det gå dåligt för sabrierna så kan man utöva utpressning. Till exempel säga:

"Det är ju uppenbart att ni kommer åka på dunk utan oss, men för en liten, liten eftergift... (att ön colm officiellt blir cirefalisk, eller kanske lättade tullar, fri lejd för cirefaliska fartyg i consaber, eller precis vad som helst som cirefalien vill ha som consaber har) Så kanske vi skickar en skvätt fartyg för att hjälpa er. Vad sägs Consaber? Åka på dunk eller få hjälp av oss?"

Vad jag menar med det här hemsnickrade scenariot är att det verkar nog mer som att det Cirefaliska samväldet avvaktar, kanske utövar utpressning eller helt enkelt knycker land och resurser rakt av.

Vad jag inte tror är att de skulle gå till direkt attack. Visst, de kanske, med betoning på kanske, skulle tjäna på att consaber skulle bli försvagat. Men jag tycker att det verkkar troligare att de håller sig undan. Riskerna med att bråka med consaber i direkt konfrontaion är nog lite för stora. Hade det varit så att det bara handlade om Melorion så skulle de känna sig säkra, men vad säger att consaber inte attackerar kolonier som svar?

Och som krille sade, Thalamur kanske får storhetsvansinne och går bärsärkagång med luftmadrasser på de stackars försvagade sabrierna. Och då med resultatet att cirefalierna inte bara har en ny stormakt emot sig. De har dessutom en stormakt som är synnerligen aggressiv och dessutom en smula fanatisk. Räkna då in att Cirefalierna också kommer att förlora manskap och annat bös och resurser på ett krig med Consaber, så har vi i väst Jargien.

Försvagat consaber+förstärkt Thalamur+försvagat cirefaliskt samvälde=jargiskt korståg.

"Jag får väl spöa vem jag vill? Fascist!"
 

Rafali

Veteran
Joined
7 Feb 2000
Messages
37
Location
Salston Tor
Till kurfurst Relizer Tzemer

Min bäste herre,

Med anledning av den av Er utfärdade depeschen förklarar vi en hederssak emellan oss; emedan Ni däri hävdar att vi skulle på det mest förnedrande sätt förvrida sanningen! Därmed kräver vi upprättelse för den skymf som nu har kommit till vår kännedom och som Ni står som ansvarig för. Vi förväntar oss svar från Er där Ni avsvär Er Edert uttalande; detta före juli månads utgång det 1513e året sedan konungarikets upprättande; eljest ämnar vi hålla Eder för en ärelös hund som icke ha vett eller sans nog för att hålla Er till sanningsenligt tal, i alla höga såväl som låga kretsar. Om sådan upprättelse inte faller er i smaken står vår förkämpe redo att möta Er förkämpe med lans och svärd på ärans fält; och må Daak allsmäktige fälla dom över den Sak som står emellan oss!

Salston Tor, den tredje juli år 1512,

- Magister Rafali av huset Duncreigh
blason i aspektteori samt baronessa av Salston Tor
 

Nero_UBBT

Warrior
Joined
28 Jan 2001
Messages
373
Location
Umeå
Re: Kolla, där får de spö!

Väst om Caserion ligger Drunok. Enda sättet för jargierna att anfalla cirefalierna är alltså antingen att först besegra Drunok, som är väl förberedda för sådana anfall, eller att ta sig tilll Melorion sjövägen. Och där har vi mitt största argument som talar emot att Jargierna skulle lägga sig i. Deras flotta är nästintill obefintlig!
Thalamur och Consaber håller jag med om att de bägge två är ett hot mot cirefalierna om de skulle lägga sig i, men Jargien tror jag definitivt inte kommer göra så mycket.
 

Nero_UBBT

Warrior
Joined
28 Jan 2001
Messages
373
Location
Umeå
Jag ger mig Krille! (men bara nästan)

Okej, okej.
Ni andra har nog rätt i att cirefalierna inte skulle lägga sig i. Men jag hade inte tänkt mig att de skulle bli Thalaskiernas allierade, de skulle bara se sin chans att sabotera lite för sabrierna, åka hem till sin ö och se hur saker och ting utvecklade sig. En bra synpunkt som någon kom med var att cirefalierna istället skulle HJÄLPA sabrierna i utbyte mot att de fick ön Colm erkänd som officiell koloni och kanske några andra gentjänster också beroende på hur mycket de hjälper till. Å andra sidan så blir ju thalaskierna förbannade i så fall och då sitter deju i samma sits som de hade suttit i om Jargierna hade lagt sig i!
Jag tänker inte ge cirefalierna en stor roll i den här kampanjen, det har jag redan bestämt mig för. Men det är faktiskt en sak i Krilles argumenterande som jag inte tycker stämmer överens med "verkligheten" (eller vad man nu ska kalla Mundanas verklighet) och det är att Jargien skulle anfalla Melorion eller Caserion.

Här är mina argument,
Caserion:
Det är klart att jargierna skulle kunna låta sin här gå över de Drunokiska bergen för att ta sig till Caserion, men det är ju inte precis lätt att ta sig genom oländiga och kalla bergstrakter med vagnar och tross. Drunokerna skulle ju märka det och bli heligt förbannade på att Jargierna olovligt traskar genom deras bergstrakter med en armé av soldater som våldtar kvinnor och plundrar i varendra liten bergsby som de ser på vägen. Dessutom skulle nog cirefalierna i Caserion få reda på det här i tillräckligt god tid för att förbereda sig för kriget, kalla in milisen (varje cirefalisk man och kvinna är skyldig att kunna använda ett vapen och milisen i de större städerna tränar två dagar i månaden för att öva upp sina färdigheter) och lugnt stå och vänta när en försvagad jargisk armé med dålig moral till följd de svåra förhållandena i bergen och med tross som de varit tvungna att lämna bakom traskar ned för bergssluttningarna. Jag är övertygad om att jargierna skulle få pisk. Dessutom blir det svårt att för jargierna att få förstärkningar.

Melorion:
Den här invasionsmöjligheten är ännu mer omöjlig. Som sagt behövs det fartyg, något som jargierna inte har. Du tyckte att det går att bygga båtar och att det enda som behövdes för att transportera soldater är pråmar och kustfartyg. Jag tror att pråmarna skulle sjunka i havet innan de nånsin kommer fram eftersom de inte klarar svår sjö och de som skulle komma i närheten av Melorion skulle cirefaliernas krigsfartyg lätt ta hand om, eftersom de inte har några eskortfartyg. Men okej, låt säga att jargierna lyckades rusta upp sin flotta och ta sig till Melorion, vad händer då?
I början av femtonhundratalet lyckades på ön Rhodos i Medlehavet några hundra Johanniterriddare (tempelriddare)+några hundra legoknektar+några hundra riddare/väpnare som ännu inte upptagits i johanniterorden+lokalbefolkningen på 3-4 tusen försvara huvudstaden på ön i några månader mot den turkiske kungen Soliman och hans turkiska krigare. Turkarna invaderade Rhodos med 80.000 man, som hela tiden fylldes på från det turkiska fastlandet, men det tog dem trots att de var så otroligt många mot bara cirka tusen försvarande Johanniter och deras legoknektar, flera månader innan de lyckades tvinga Johanniterna till kapitulation. Anledningen till att Johanniterna klarade sig så länge var att muren som omgärdade den lilla staden var så utmärkt byggd. Johanniterna hade säkert kunnat hålla staden i flera år, tills turkarna fått nog och åkt hem, om de inte till slut fick slut på krut och soldater. De fick aldrig några förstärkningar och i takt med att deras manskap dog utan att fyllas på så fick turkarna ständingt nya soldater.
Det jag vill säga med det här är att om mindre än 1000 johanniterriddare (legoknektarna inräknade) kunde försvara sig mot 80.000 turkar (som dessutom hade en existerande flotta) i flera månader, så borde vältränade cirefaliska soldater i ungefär lika stort, troligen större, antal än Jargierna med dvärgabyggda försvarsverk ganska lätt hålla stånd mot jargierna och dessutom kunna besegra dem på slagfältet, eftersom jargiernas kavalleri är dåligt utvecklat och alltså har en stor svaghet. Alltså skulle jargierna inte VÅGA anfalla Melorion eftersom Risken att de skulle få se sin armé slagen eller tillintetgjord är för stor.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: Jag ger mig Krille! (men bara nästan)

"Jag tror att pråmarna skulle sjunka i havet innan de nånsin kommer fram eftersom de inte klarar svår sjö och de som skulle komma i närheten av Melorion skulle cirefaliernas krigsfartyg lätt ta hand om, eftersom de inte har några eskortfartyg."

Nå, antag nu att Jargien blir heligt förbannad på cirefalerna efter cirefalernas hemska angrepp på Consaber. Vad gäller eskortfartygen kan nog Consaber hjälpa till på den biten, och lär ge cirefalerna problem att angripa landsstigningsflottan. Om inte det är möjligt så lär de få skepp som finns kunna fördröja cirefalerna länge nog, speciellt om radikala sjöstridstaktiker används (brandskepp). Och talar vi heligt krig så kan man nog hitta resurserna att bygga egna skepp också.

Landstigningssflottan klarar kanske inte grov sjö, men å andra sidan landstiger man inte i grov sjö heller. En landstigning måste ske under de få månader då havet är rätt lugnt - det är till exempel, som koreanerna fick veta 1281 och 1284, dumt att försöka landstiga under tyfonsäsongen. Visst, havet är ett problem, men inte ett oöverkomligt problem. Slutligen, kavalleri. Vad man ska med kavalleri till i belägringskrig?

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Top