Nekromanti Colombia Fritagningen

Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Som ni vet (eller kanske inte) så lurade colombianska armén brallorna av Farcgerillan och fritog den mest högprofilerade av alla de kidnappade de har, är både imponerad och förvånad, att de också kan....

Nu är bara frågan

Hur länge dröjer det innan en hollywoodfilm kommer på den och sabbar, och vilka kommer i såna fall att vara med i den???
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,201
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Hollywood gör väldigt sällan filmer (i nutida settings) som inte involverar amerikaner, britter, australiensare eller kanske nya zeeländare (eller möjligtvis israeler). Således...kan de inte trycka in en jänkare eller så i skeendet lär en filmatisering dröja ett tag.

Särskilt att göra en film om en sån här fritagning...utan att den öht involverar USA...och så utspelar den sig i -Sydamerika-....

...naeh...jag kan inte se det hända någon gång snart.

- Ymir, kan'te
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,907
Location
The Culture
...naeh...jag kan inte se det hända någon gång snart.
Nu är du naiv. De kommer göra en relativt trogen filmatisering, med den lilla skillnaden att det är amerikaner som sköter fritagningen, medan alla colombianer sover siesta eller står och ser dumma ut och säger "Que?" :gremwink:

/tobias
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Mindre än ett år, sedan kommer det en pretentiös tv-film som överdriver demoniserar FARC och lyfter upp Betancourt eller vad fan hon heter till skyarna som en fucking jävla Moder Theresa. Okända skådisar till en början, sedan kanske Hollywood får upp ögonen för storyn och gör ett mer påkostat men inte mindre subjektivt verk.

Betancourt kommer att anlita en spökskrivare som skriver hennes memoarer ("Sex år i djungeln") när som helst och hon kommer tjäna hundratals miljoner på royalties, vilka hon kommer att investera i en kampanj för att bli president i Colombia.

Sidenote: Hahaha, läste just detta på Wikipedias artilek om Betancourt:

It turned out that in fact, a 20 billions ransom was paid for the liberation of the 15 hostages.
Varför är jag inte förvånad över att media ljuger? :gremsmirk:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
...fast källartikelnartikeln från scwheizisk press säger 20 miljoner dollar, inte 20 miljarder. Den schweiziska artikeln citerar heller inte några källor i sin tur. Artikeln är tonmässigt spekulerande och proppfull med retoriska frågor, snarare än objektivt rapporterande, och det finns ingen ansvarig reporter. Det ger mer intrycket av att vara en Uribe-kritisk ledare eller insändare.

Så...sammanfattningsvis: någon wikipedia-mupp citerar felaktigt och fetstilar en uppgift från en overifierbar källa. Vem som ljuger är helt omöjligt att avgöra i nuläget, men eftersom wikipedia-muppen citerar fel så väljer jag att åtminstone inte lita på honom.
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Naturligtvis skall man inte tro blint på Wikipedia, men jag har ändå starka misstankar att fritagningen av Betancourt gick till på ett annat sätt än den version som vi läser i tidningarna och ser på tv-nyheterna.

FARC har fört gerillakrig i 40 år och är uppenbarligen bra på det - trots att jag läste i Aftonbladet (oooh) igår att FARC verkar vara på dekis så har de fortfarande tusentals medlemmar och deras kokainhandel omsätter miljoner om inte miljarder.
Att colombianska armén bara skulle vandra in i djungeln utklädda till guerilleros och haffa Betancourt och 15 andra gisslan bara sådär utan att ett skott avlossats låter lite för bra för att vara sant - det låter väldigt mycket troligare i mina öron att man gjort någon form av överenskommelse med FARC innan.

Kort sagt: det är en KONSPIRATION!!!11 :gremgrin:
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Nu är du naiv. De kommer göra en relativt trogen filmatisering, med den lilla skillnaden att det är amerikaner som sköter fritagningen, medan alla colombianer sover siesta eller står och ser dumma ut och säger "Que?""

Till och börja med kommer den kidnappade damen att förvandlas till en amerikan. Sedan kommer ett specialteam från USA att frita henne. Eventuella goodguy-latinos kommer vara tolken/puertoricanen och möjligtvis den politiskt bakbundne colombianske översten som önskar dem lycka till med en exotisk brytning. Folk som bara står och säger "que" är mexikaner, colombianer är antingen korrupta, knarksmugglare eller hederliga snubbar som gör sitt jobb trots att de vet att de inte har en sportslig utan onkel Sam (de fungerar mest som ett slags alibi mot eventuella rasismanklagelser mot colombianer).
Heck, de har redan gjort det med den där enigmamaskinsubåtsfilmen...


Storuggla, inte fullt så cynisk
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Fel, fel, fel, fel, fel

Rambo och ingen annan kommer att kontaktas igen för att göra sin plikt för fäderneslandet.
Han kommer givetvis att slå en ny killcount i den nya filmen och döda den mystiska ledaren för FARC - som är en piprökande, hänsynslös, barnätande stalinist (påtagligt lik snubben på min avatar).
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Fel, fel, fel, fel, fel

"Han kommer givetvis att slå en ny killcount i den nya filmen och döda den mystiska ledaren för FARC - som är en piprökande, hänsynslös, barnätande stalinist (påtagligt lik snubben på min avatar)."

Seriöst? Du, om Rambo ska döda latinos så blir det nog Chavez/Castrokloner snarare än Marcokloner. Av en enkel anledning: Det är en fördel om publiken uppfattar vem en klon ska föreställa.


Storuggla, Marcos är lika känd i USA som Ekvatorialguineas president är i Västerås
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Re: Fel, fel, fel, fel, fel

"Marcos är lika känd i USA som Ekvatorialguineas president är i Västerås"

Sure, men Marcos är den coolaste revolutionären still standing. Inte ens Hollywood kan motstå att rippa hans utseende och ge det till en badguy (dessutom så bär han ju mask - vem vet, han kanske är en Chavez/Castroklon egentligen...).

Dessutom - den burmesiske översten med raybanbrillor som våldtog småpojkar i den senaste Rambofilmen verkar ju inte vara baserad på en diktator (åtminstone ingen jag känner till).
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Det kommer nog inom en framtid, skulle iaf inte bli förvånad över det.
Vilka som kommer vara med, inte en aning..

/ Johan K, som gilalr att de lyckades lura rumpan så hårt av FARC-gerillan..
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Fel, fel, fel, fel, fel

Marcos är relativt känd i USA, i alla fall i de södra delstaterna, och Hollywood ligger ju som bekant i Californien. Däremot uppfattas han (i USA) i allmänhet INTE som en badguy som Fidel eller Hugo, utan han har den där "mexikansk revolutionär romantik-grejen". Viva Zapata, liksom.

Han har ju dessutom skrivit massor med böcker, inklusive barnböcker, som översatts till engelska av hans amerikanska förlag. Han har till och med tidvis fått amerikanskt kulturstöd. Så hans och USAs förhållande med varandra är inte helt svartvitt.

Så jag betvivlar att han kommer vara skurk i nån film... däremot kanske de gör en glorifierad film om honom i framtiden när han vart död ett tag...
 

Marukusu

Hero
Joined
18 Mar 2004
Messages
1,681
Location
Umeå
Re: Fel, fel, fel, fel, fel

Grejen med Marcos är framförallt att han ser ut som en badguy - mycket mer så än t.ex. Fidel Castro (som antingen ser ut som en lärd grek eller en hobo) Hugo Chavez (som bara är tjock) eller Kim Jong Il (som ser ut som en ostasiatisk datanörd).
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Fel, fel, fel, fel, fel

Kim ÄR ju en Bondskurk, för sjutton!!! Om han inte funnits på riktigt skulle ingen tro att han fanns!!
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Hollywood, here we go?

Hehe

Såg nu imorse på txttv att ett hollywoodbolag vill göra en film och att en regissör också skulle vara klart, men inte så mycket annat.
Vad betyder det då?

Tja, än så länge inte så mycket då det fortfarande finns många saker som kan göra att det hela går i stöpet
 

kefka

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
802
Re: Hollywood, here we go?

Här är vad DN skrivit om saken , film . Tyligen tänker Betancourt ocksà skriva en pjäs om sin fàngenskap.
 
Top