Nekromanti colm och sanitär

Glittergrus

Veteran
Joined
29 Mar 2001
Messages
120
Location
Eskilstuna
Ön colm är ett litet mysterium för mig.
Är det ett eget rike (ett väldigt litet sådant i så fall), eller del av consaber eller kanske ska ses som en lydstat till consaber?
Eller vad är det egentligen?
Och vad har colm för militärmakt?
Något försvar måste de ju ha i alla fall.
Nu kan det var så att det står i mudulen Consaber men det nämns inte ens i vare sig krigarens väg eller mundana (inte vad jag kunde se i alla fall).

Och till det andra problemet som jag har tänkt lite på.
Det är för att försöka få till det lite snittsigt, ett skit problem.
Alltså var gör man sina behov?
På landet ser det ju tämligen enkelt ut, då finns det säkerligen utedass eller nåt åt det hållet men i städerna?
Finns det offentliga "toaletter" och om man har ett hus eller del i ett fler familjehus (lägenhet), har man nån typ av toaliett då?
Eller måste man gå på en offentlig och i sådant fall vad kostar det (1 silver kanske)?

Jag vet att den andra frågan kan betäknas som en strunt sak men realism till max är väll inte att förakta.

Sen ett litet (ska vi kalla det) regelbug.
Om man slår någon i huvudet med t ex en sked så borde det ju bli k+1 eller nåt sånt anta då att man har ob2T6 i kross.
Och så börjar man slå en massa sexor (det kan ju hända) och så blir det, låt oss dra till med ett extrem värde 52.
Om man får 52 i smärta så är ju risken ganska stor att man kan dö.
Nu var det inte menat som kritik utan bara som en liten kul grej.

Det gud inte vet, det vet jag och eftersom gud inte existerar vet jag allt.
 

WolmerX

Warrior
Joined
22 Jun 2000
Messages
365
Location
Göteborg
colm tillhör cirefalierna och skyddas av ett stort dvärgbyggt befästningsverk me jagvetintehurmånga vakter på.

Ang mugg-grejen:
Ofta så hade man en liten gård i anslutning till huset (eller fler hus som delade på en) Där kan det mycket väl ha funnits dass.



/Anders
Partiledardebatter KAN vara intressanta
 

Tommy Boy

Veteran
Joined
29 Apr 2001
Messages
6
Dass-problemet

Nu minns jag inte exakt, men jag tror att man började använda ute-dass någon gång under 1500- eller 1600-talet i Sverige. Innan det gjorde man det i stallet (för det mesta i svinstian) genom att bara huka ner sig och hålla i sig i något. Jag antar att Mundanas tidsålder är ganska lik vår medeltid, så man får använda den primitiva varianten. (Och innan någon frågar om det så torkade man sig inte heller, utan det började man med först i slutet av 1800-talet.)
 

Ezping Orm

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,184
Location
Lunden, Göteborg
Re: Dass-problemet

Enligt kartorna i Jarla så har man avträden i anslutning till husen där man kan uträtta sina behov.

Ezping Orm
 
G

Guest

Guest
Det stämer inte riktigt

I Algeriet för att ta ett ex. så hade man fult fungerande acvkedukter när vi här i norden fortfarande åkte runt i långsjep,det gamla grekerna hade rinande vatten inomhus, så jag betvivlar att man använde sig av den sortens exkrementering som du beskriver.
Och så vit jag vet så är Mudanas tidsålder på ingalunda sätt jämstelt enkom med den svenska medeltiden.


... Doedinan som förövrigt inte tycker om bönder, -"Dom borde av skaffas"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Ön colm är ett litet mysterium för mig. Är det ett eget rike (ett väldigt litet sådant i så fall), eller del av consaber eller kanske ska ses som en lydstat till consaber?"

Colm är ett tvistemål. Just nu ockuperas ön av cirefalerna, som till stöd för sin handling hävdar en colonisk lag som säger att Colm är självständigt. - sabrierna hävdar dock att lagen är ett falsarium eftersom ordet "sabrisk" i lagen inte tillkom förrän efter det Coloniska kejsardömet rasat samman, och att lagen således är förfalskad eller inte har någon jurisdiktion i kejsardömet. I vilket fall som helst så har lagen - falsarium eller inte - ingen som helst giltighet i Consaber, eftersom Consaber lyder under sabrisk lag, inte colonisk.

Tidigare har dock Colm varit sabriskt, men har aldrig sett något större värde i holmen eftersom den är så fattig på vatten och därför har svårt att upprätthålla något mer omfattande samhälle. Jag antar helt enkelt att cirefalerna inte höll med, utan konstaterade att ön låg bra till för att pressa Consaber lite, hålla koll på vad Consaber sysslar med och binda upp en massa av deras resurser. Således norpade de ön, skeppade dit en massa dvärgar och smällde upp ett schysst befästningsverk så att de kunde behålla ön, och stannade kvar.

"Om man slår någon i huvudet med t ex en sked så borde det ju bli k+1 eller nåt sånt anta då att man har ob2T6 i kross. Och så börjar man slå en massa sexor (det kan ju hända) och så blir det, låt oss dra till med ett extrem värde 52."

Det är inte en bugg. Det är en jefligt hård träff mitt i en nervknut som förlamar det centrala nervsystemet så att hjärtat får krupp och hjärnan stänger av sig. Eller nåt.

Sådana osannolika träffar händer. Inte ofta, men det händer.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Dödshoppet från trottoarkanten (OT)

"Det är en jefligt hård träff mitt i en nervknut som förlamar det centrala nervsystemet så att hjärtat får krupp och hjärnan stänger av sig. Eller nåt."

Mamma känner en typ vars bror fick en allvarlig hjärnskada eftersom en burk skurpulver föll i skallen på honom när han rotade i en garderob, och föll precis så att den slog en spricka i skallbenet på helt fel punkt.

Sen finns det folk som faller från flygplan och överlever...

Nightowl, gillar Ob-slag.

We're damned if we do.
We're damned if we don't.
So let's DO it, dammit!
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Dödshoppet från trottoarkanten (OT)

Eller som när min Lillebror var 4 år så såg jag hur han cycklade ut för ett stup som var 2 meter högt från stupets högsta punkt till diket där han landade med huvudet först och cyckeln ovan på sig...

Innan jag livrädd ( jag var då bara 7 år gammal ) han springa fram till honom så rest sig min lillebror upp lyfte bort cyckeln och bad mig hjälpa honom att få upp cyckeln ur diket...

ÄN idag fattar jag inte HUR han lyckades överleva jag är jätte glad över att han överlevde men jag fattar inte han landade på huvudet och fick cyckeln i ryggen men gick oskadad iväg *ler* jag gissar att hade det varit OB slag så hade det varit bara 1 or...

<A HREF="http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm" target="_new">http://www.geocities.com/hatten_jc/Hatten.htm</A>
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Re: Dödshoppet från trottoarkanten (OT)

Någon känd fotograf härifrån snubblade på en trottoarkant och stukade något (för länge sen alltså), då lade de in honom på sjukhus. Men de vädrade väldigt mycket, och det var vinter. Så han fick lunginflammation och dog /images/icons/smile.gif. Allt till följd av att ramla från en trottoarkant...

[color:red]/P|uT0NiUm</font color=red> | <A HREF="http://home.bip.net/ananas/Index.html" target="_new">http://home.bip.net/ananas/Index.html</A>
 

Dougald MacD

Veteran
Joined
5 Jul 2000
Messages
104
Location
Stockholm
Toa besök

Romarna hade offentliga toaletter där upp till 50pers kunde sitta på rad, framför sig hade man en hink med vatten och en tvättsvamp på en pinne som man "torkade" sig med o vattnet hällde man i ett hål vid foten av sitsen för att spola bort skiten med, ner i det fungerande kloaksystemet.
Grekerna hade samma system.

Kineserna hade speciella platser med tegelblock som man hukade sig på och man torkade sig med en skrapa eller med papper om man var riktigt rik, toa föreståndaren samlade med gämna mellanrum ihop skiten o körde ut det till en av flera gödselstackar utanför staden.

Nere på kontineneten under tidig medeltid hade man antingen latrin gropar eller vanliga utedass.

Dougald/dassolog

Ps Glömde bort att rekomendera en riktigt bra bok för dom som är intreserade av hur antikens Rom och Athen fungerade: Den Antika staden, den beskriver altt möjligt från just sanitära angelägenheter till lek o fester. Ds.<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by dougald macd on 2001-07-04 17:07.</EM></FONT></P>
 

Orchson

Veteran
Joined
6 Jun 2001
Messages
174
Location
Göteborg, Sverige.
Nämnt det tidigare...

... när jag blev knivstucken och trillade i vattnet?

Jag var knökfull och hade som sagt tre sticksår.
Det var mitt i natten och jag minns inte så mycket från det att det sade plums tills dess att jag vaknade på morgonen.

Jag hade ingen aning om var jag var.
Jag visste inte om hur jag skulle ta mig därifrån.
Jag visste ingenting alls.

Jag borde ha druknat.

"Jag får väl spöa vem jag vill? Fascist!"
 
Top