Nekromanti Codex på väg utför

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Codex har blivit mer en tidning för dataspel och filmer. Vill man läsa om dataspel kan man ju köpa Spel för Alla eller något sådant, och likaså gäller filmerna. Pga att det har lagts in så mycket junk, har priset ökat med tio kronor. "Men den är ju ändå billig!", kanske ni tänker. Men betänker man hur mycket reklam de har proppat in i tidningen är det ju inte så himla konstigt. Codex var bättre förr, låt tidningen vara 64 sidor tjock med mycket rollspel, och lite Warhammer och Magic. Och låt den kosta 19 kronor.

Men vill ni ha den på 100 sidor och 29 spänn, så öka delen rollspel i alla fall, för det den ursprungligen är till för, inte för Blairhäxor och Settlers IV.

MER ROLLSPEL!

-Fyrtiotvå, sade Djupa Tanken i oändligt, upphöjt majestät.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Men vad det tjôtas...

Det här borde snart in i en FAQ.

Och jag håller faktiskt inte med. Jag gillar tanken på att det finns en tidning som handlar om i princip alla mina hobbis (plus kortspel och figurspel, som jag inte sysslar med).

Reklam lär man få leva med i vilket fall, och för att en hel del av annonsörerna ska gå med på att annonsera krävs det att tidningen riktar sig åtminstone delvis till annonsörens målgrupp. Så om man minskar sidorna tll 64 sidor och ökar antalet sidor om rollspel, så blir tidningen smalare, målgruppen mindre, annonsörerna mindre benägna att annonsera och i slutändan Ola arbetslös, eftersom tidningen inte bär sig och läggs ner.

Så nej, jag håller inte med. Jag har hellre en Codex med dataspel, rollspel, kortspel, figurspel och filmer i än ingen Codex alls.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,472
Location
Stockholm
Det var bättre förr...

...alltså för ett år sedan? Lite läskigt tidsperspektiv, tycker jag. "Förr" blir ju närmare vår egen tid för varje dag som går.

Tänkt meningsutbyte nån gång under 2001:

Läsare 1: "Fan vad Codex var bättre förr!"
Läsare 2: "Vadå, när då menar du?"
Läsare 1 igen: "Jo, igår alltså... då var den mycket bättre!"
Läsare 2 nickar instämmande: "Jo, igår kunde de verkligen göra tidningar för oss rollspelare. Det kan de inte idag!"

Nä, det var bättre förr, när "förr" verkligen betydde något. Då var "förr" verkligen länge sedan... ;-)

M.



Inspirera. Engagera. Överraska.
www.houdini.se
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,006
Location
Bureå
Re: Men vad det tjôtas...

Instämmer helt.

Codex är det enda alternativet. Jag är visserligen inte alls intresserad av dataspel, men det kommer liksom på köpet.

Jag kommer vara tidningen trogen. =)

- daniel

"The force is with you. Always."
 

avatarex

Myrmidon
Joined
18 Dec 2000
Messages
4,204
Location
Göteborg
Kontring och beröm

Det är väl klart att man vill ha Codex, men öka gärna delen rollspel, t ex var dina artiklar om bl a Thalamur väldigt bra. Det är sånt jag vill ha. Och artikeln hur man gör en levande rollperson.

-Fyrtiotvå, sade Djupa Tanken i oändligt, upphöjt majestät.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Fråga till Krille... [ot]

Det finns ju inga kvinnor i Codex ju.
Är inte det en av dina hobbyier? /images/icons/wink.gif

Hoppas att alla förstog att det var ett skämt...

***
Martin Ackerfors - Ohlsson
***
0===|:::::::::::::::::>
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Re: Det var bättre förr...

Det ligger något i din dialog, tyvärr.
Codexen blir ju inte mer andvändbar av att man läser ut den med en gång. Alltså ska det vara många sidor med mycket om det mesta. Även om det vore trevligt med bara rollspel är det, tyvärr, en omöjlighet i dagens samhälle. Upp till Kamp!!! /images/icons/wink.gif

***
Martin Ackerfors - Ohlsson
***
0===|:::::::::::::::::>
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Ett sätt att få in mer rollspel i Codex kan ju vara att folk skriver och skickar in fler artiklar. jag tror att Codex publicerar så mycket rollspelsmaterial som håller måttet.

Välskrivna, intressefångade och roliga artiklar om vilket rollspel som helst kan nog stjäla plats från dataspelen (i alla fall den plats som givits åt onödiga förhandstittar).

_öRn
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Ursprunget

"Men vill ni ha den på 100 sidor och 29 spänn, så öka delen rollspel i alla fall, för det den ursprungligen är till för, inte för Blairhäxor och Settlers IV."

Har du inte missat något? Codex var inte ursprungligen bara för rollspel, utan en Neogames-tidning. Visserligen håller ju Neogames på mest med rollspel, men det var inte det den var ursprungligen för...

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

Master_Z

Swordsman
Joined
3 Sep 2000
Messages
601
Location
Mölndal, Sverige
Re: Fråga till Krille... [ot]

Frågan är hur man kan ha kvinnor/damer/tjejewr som hobby? Skulle det låta ungefär så här? "Yipee, nu har jag en sällsynt art av homo sapiens femininum i min samling"

Det samma gäller hur man kan ha killar som intresse/hobby

/Linus

GAIS är dansband och IFK är hårdrock!
"Beauty is in the eye of the beholder"
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Det var bättre förr...

Med andra ord:
<I>Nostalgin är inte vad den har varit.</I>

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

Rikard J

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
109
Location
Borlänge
Disilumina!.

Bah, mycket reklam i Codex??? Har ni aldrig läst en tidning förut eller? Gå och kolla i t.ex. Slitz, eller varför inte Frida som kanske ligger dig närmare om hjärtat...
Hittar du en tidning som har mindre än 30% reklam då är du jäkligt duktig...

Hmm, lät nästan som om jag var arg, ursäkta om jag fräste, tyckte bara att "anklagelserna" var befängda.

Layout och Design, Codex (Tillsammans med Johan L)
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
OT-Otto

Min lillasyster hävdar bestämt att hon har intressena:
"Rida, shoppa, och killar"/images/icons/wink.gif



/RIKTIG Coolhet kommer från harmoni..
Och jag är cool! /images/icons/cool.gif
 

Äventyr

Världsbyggare
Joined
9 Jun 2000
Messages
1,006
Location
Bureå
Re: Disilumina!.

Precis. Det är väl inte mer reklam i Codex än i andra månadstidningar.
Reklam är bra, då det håller ner priset.

- Daniel

"The force is with you. Always."
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,420
Re: Fråga till Krille... [ot]

Det är bara en ursäkt för att inte...*får käftsmäll av kompis*...äta kokosbollar!!! /images/icons/wink.gif

***
Martin Ackerfors - Ohlsson
***
0===|:::::::::::::::::>
 

tdh

Swordsman
Joined
15 Jun 2000
Messages
450
Location
Stockholm
Ett sätt att få in mer rollspel i Codex kan ju vara att folk skriver och skickar in fler artiklar. jag tror att Codex publicerar så mycket rollspelsmaterial som håller måttet.

Bah, redaktionen borde väl vara kompetent nog att producera mer rollspelsmaterial om man ville, eller hur?

Välskrivna, intressefångade och roliga artiklar om vilket rollspel som helst kan nog stjäla plats från dataspelen (i alla fall den plats som givits åt onödiga förhandstittar).

Bara om redaktionen vill är jag rädd. Och hyvlar de ned på dataspelsbiten så finns risken att de torskar läsare, vilket ju är mindre bra i dessa tider då tidningarna - i synnerhet de riktigt inriktade - trillar bort en efter en. Att jag sedan håller med dig och tycker att just dataspelsbiten känns väldigt onödig och, om ni ursäktar att jag säger det, rätt så amatörmässig på sina håll har föga med saken att göra.

Hellre en levande tidning med lite läsbart material än en död med mycket läsbart material. Eller?

Vem vet vad gårdagen bar med sig för i morgon?
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Men vad det tjôtas...

Inte om materialet är som i senaste codex, recensioner av dataspel med mera som ännu inte släppts, utan recensioner av previewer, detta är inte en recension då ett dataspel oftast utvecklas en del från dessa preview versioner till den färdiga produkten.

Filmer är i och för sig betydligt mer något som är en färskvara och förhandstittar på filmer mer aktuellt då man inte vill läsa om en film i en tidning efter att den har visats på bio. Man har antagligen redan varit och sett den om man tror sig tycka den verkar intressant.

Inte så mycket att säga om reklam, alla tidningar har detta.

Codex kan komma att bli en tidning, men än så länge så märks det att det är en ganska så ny tidning.
Ungefär som det var med de första åren av datormagazin, eller Sinkadus.

Vet inte om jag kan hålla med att jag hellre har en codex med uppräknade ämnen än ingen alls. För tillfället så finner jag mycket lite att läsa i codex som jag inte läser i andra tidningar. Men jag har trots det hopp om att Codex ska förbättra sig och bli en seriös tidning. Och om de tar till sig kritik (i viss mån) så är jag säker på att de så småningom kommer dit.

/Johan - Nyckelmästare vid Rustningskammaren (Http://on.to/gemini)
 
Top