Nekromanti Codex nr 7.

Bosse_UBBT

Swordsman
Joined
7 Feb 2000
Messages
429
Location
Stockholm
Hej!

Tänkte bara tycka till här lite om Codex nummer sjus utformning. (för att peka på vad som kan göras bättre inför framtiden, förhoppningsvis inte bara menlöst gnäll [och beröm]).

Först så har vi loggan. Inge vidare detta nummer, i min mening... ser skumt ut med de där prickarna... gillar ju självklart inte heller att webadressen minsakts ned i storlek, men det är en annan sak.

Sedan tycker jag precis som Björn (Aza) att det var för taskigt att vissa texter slank igenom utan korrekturläsning. Bland annat är några av mina egna meningar inte helt så fina (för att utrycka sig milt).

Överlag tyckte jag artiklarna i Codex nr 7 var väldigt bra, jag fastade och läste faktiskt lite om figurspel, vilket jag sällan orkar göra (har dock inte gått så långt som att läsa om Magic än... men det kommer säkert när jag har tråkigt). Bra jobbat gossar.

Layouten såg också väldigt bra ut, fint jobbat nissor! (förutom loggan då :-9).

En sak som jag dock ogillar skarpt med det nya nummret är att man väljer att inte publicera sista delen av CoC äventyret. Riktigt taskigt, tycker jag. Denna BORDE varit med och man skulle istället kunna plocka ut någon av dataspelsartiklarna (till exempel det andra mangaspelet, Z.O.E eller vad det hette) och/eller den meningslösa Mage Knight serien. Var denna reklam, eller varför var den med? Enligt mig hade den vääääldigt lite värde (okej, den var snygg, men handlade inte om något vettigt, och tog mest upp en massa plats som kunde använts till annat).

Vilket leder mig in lite på reklam... vad var egentligen meningen med artiklarna om konvent, skivna av mittkon och gothcon människor. Var dessa reklamsidor, eller vad? Mycket, mycket gratis reklam och lite innehållsvärde i min mening (även om de inte var helt usla, dock inte i klass med övriga tidningen).

Sedan vet jag inte om jag är så förtjust i att de olika delarna (rollspel, data, osv) kommer efter varandra i en klump. Borde inte dessa blandas om lite? (har inga vettiga argument för det här, tycker det skulle vara roligare om olika artiklar varvades bara).

Öhmn... vet inte om det kommit fram så mycket vettigt av det här ändå... men, förhoppningsvis kan något av detta tas till hjärta för ett suveränt nästa nummer av Codex (jag tycker för övrigt att tidningen blir bättre och bättre).

/Andreas
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Håller med på måga punkter.. Loggan är nog det som jag tycker är det värsta.. Samt att det är Orko på framsidan.. Varför Orko?
Ja ja...
Anledningen till att Call of Cthulhu äventyret inte kom med beror nog mest på att de första delarna kom ut då Codex hade en upplaga på 7000 och den sista kommer ut då den har en upplaga på 25 000. Allså är det ett stort överskott för dem som vill ha de första delarna.
Men annars bra.. men lite tungläst.. Är nog dags att lufta upp tidningen lite.



Vi sjunger våra sånger som en hyllning till dom odödliga själarna
 

Rikard J

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
109
Location
Borlänge
Nissor, tacket var till layoutarnas flickvänner som stått ut med att inte få någon tid med dem. Nåväl, Rikard och Johan heter vi som trixar med layout om något missat det... Sen var det loggan, det är inte vi heller nöjda med, det ska bli bättring - lovar. POCh så var det luften, och vid alla andar vad vi också vill ha in mer luft i tidningen. Problemet nu vbar att vi jobbade efter samma mall som tidigare nummer och vi kanske kommer att byta layoutprogram, då måste vi göra nya mallar x 2 och det ville vi inte. Förhoppningen är att allt ska vara ordnat till nästa nummer och då ska vi fixa så att tidningen får lite bättre marginaler samt kolla över brödtextens typografi... och sen att texter slank igenom utan korrektur, det var verkligen surt, hur kunde det bli så? I fortsättningen vill vi på layout enbart ha texter som är korrekturlästa eller texter där det står högst upp (i dokumentet) tydligt att texten ännu inte är korrekturläst.

Föresten, det är väl ingen idé att skicka okorrat material till oss på layout, det kan ju inte bli annat än rörigt, vi måste fixa upp strukturen.

Sen att dataspel kommer i klump och rollspel i en likadan sådan är inte det bara bra? Då blir det ju lättare att hoppas till det som man är mest intresserad av...

Ha det bra,
Rikard

Layout och Design, Codex (Tillsammans med Johan L)
 

Ola

Swordsman
Joined
10 Apr 2000
Messages
491
Location
Göteborg, Sverige
Tack för beröm!

Loggan skall hållas renare i framtiden. Det var ett experiment. Det är ok att köra lite sånt.

Call äventyret var en miss rakt genom. Det började med att jag fick rättigheter att köra äventyret av RPGA. Första delen var lagom kort och jag antog att andra delen skulle vara lika lång. MEN andra delen visade sig var nästan 40 sidor (eller nått liknande) och även om vi skrev i minitext så skulle det inte få plats. Vi körde därför en tredjedel i förra numret. Nya numret blev ofantligt mycket större och det kändes som att alla nya läsare skulle vara oförtjänta av att bara få ett tredjedels äventyr.

Konventsartiklarna var ett försök av mig att Codex skall stötta konvent. Många nya läsare vet inte om sådant. Vidare fick Codex i utbyte mot liten annons i tidningen även annons i konventens broschyrer. Det var dock inte reklam. mera info.
¨
Jag vill blanda olika typer av spel och film när vi har teman! Typ Evil Dead. Eller StarWars, eller...

Codex växer och förändras med varje nummer, Och det är NI mina redaktionsmedlenmmar och frilansare som gör det möjligt. Codex kommer att ändras inför varje nummer till det bättre (förhoppningsvis) :)

Ola Nilsson
Chefred Codex

<A HREF="http://www.rollspel.nu" target="_new">http://www.rollspel.nu</A> ola@rollspel.nu
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Förhoppningsvis går Codex även bra... Fast det går väl endast att se efter något nummer eller två. Vet någon om hur det ser ut med försäljningen.
Hört att många unga Magicspelare börjat köpa tidningen..

Och om den går bra så kanske frilansarna får lite Dineros för sina besvär... Och i högsta grad redigerarna för sitt utmärkta arbete. Eller stora mängder magsårsmedicin.

Vi sjunger våra sånger som en hyllning till dom odödliga själarna
 
Top