Nekromanti Codex kopia? [NT]

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Tja, det beror väl på hur man ser det

Vi på Fenix har arbetat med Sinkadus, Rubicon, Sverox, White Wolf, Challenge, och ett antal andra rollspelspublikationer. Många av dessa fanns innan Codex. Och det finns inte så stor variation på vad man kan ha med i en speltidning med rollspel som fokus, så det är ganska givet att alla dessa publikationer kommer att ha en viss likhet.

När jag läser nya Fenix och tidiga Codex finner jag en likhet i tilltalet och tankarna på materialet och ambitionen. Codex har sedan dess utvecklats till att bli en bredare tidning, med en bredare målgrupp än den Fenix riktar sig till, och är en livsstilstidning. Tanken med Fenix är att den ska fortsätta vara en tidning i samma tradition som tidiga White Dwarf, Sinkadus, Rubicon och andra bra och angelägna speltidningar med rollspelsinslag. Vi kommer alltså inte att försöka följa efter Codex, eftersom de redan gör en utmärkt livsstilstidning för en bred målgrupp, och vi vill göra en speltidning med rollspelsfokus.

Jag hoppas att du tyckte att det första numret av Fenix var bra (för du har väl läst det?).

MVH

Magnus
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Tja, det beror väl på hur man ser det

"Vi på Fenix har arbetat med Sinkadus, Rubicon, Sverox, White Wolf, Challenge, och ett antal andra rollspelspublikationer."

White Wolf va?


Storuggla, stickpicker
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Öööh, ja

White Wolf, som i tidningen från företaget White Wolf... hehe, missade du den enkla? :gremlaugh:

White Dwarf har jag aldrig varit publicerad i. Tyvärr. :gremfrown:

M.
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Njä

Du förstår, Fenix har artiklar om rollspel, till skillnad från Codex. (-:

Som Magnus säger finns det ett begränsat antal sätt man kan göra en svensk speltidning på, och en Fenix är av naturnödvändighet relativt lik en tidig Codex som är lik en Räv-Sverox som är lik en Rubicon som är lik en Sinkadus.

Den nuvarande Codex är en helt annan femma; Tove och Anders snackade faktiskt med C-pojkarna när jobbet med Fenix började, och de kom överens om att tidningarnas innehåll var så pass olika att det inte förelåg någon nämnvärd konkurrens mellan dem.

--
Åke
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Trodde du menade Vita Dvärgen

Såvitt jag vet har ingen i och omkring Fenix-redaktionen jobbat med White Dwarf. Och det är väl mest hr Blixt som skulle ha haft tillfälle att göra det innan den blev en ren tabletoptidning.

--
Åke
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Albinopudeln

White Wolf började så vitt jag vet genom att ge ut en speltidning, långt innan Vampire och sånt där. Vår gamla spelförening hade en hel del av de tidiga numren, och den var rätt bra. Den täckte in framför allt in många spel (inklusive TORG!), vilket gjorde den till en sorts arvtagare till WD.

Trivia-fotnot: I ett av numren finns det ett brev på insändarsidan, där en snubbe tackar WW för den bra artikeln om att starta ett spelföretag. Den är intressant för honom eftersom han just håller på att starta ett. Vem är då denna kille? Jo, Peter Adkison, grundare av WOTC.
 
Top