Nekromanti Codex fel i rollspels fel

Helmut

Veteran
Joined
25 May 2000
Messages
31
Location
Stockholm, Sverige
Jag vill enbart tala om för er som läser codex att i artikeln fel i rollspel så står det att en tomtes rustning får negativ vikt, detta är fel. Bara så att ni vet så har den som räknat använt modifikationen inom parnantes och plusat ihop dem, när man igentligen ska multiplisera dem som som inte har någon parantes omkring sig.

Från Helmut - Jag tror jag har hört det här felet på fel förr någonstans.
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Re: Det finns rätt många till :)

Om man nu nödvändigtvis ska förstöra en bra historia med saningen så finns det rätt många fel i felen så att säga.

Här är några jag vet.

Samurajens Mardröm: En viss felcitering av det ursprungliga, i car wars är det omöjligt att ta livet av sig med PISTOL... Det finns många andra vapen det går med (gevär, handgranat, Tank gun osv)

Familjen Flintas bil: Detta är en grov förenkling men bilar rör sig IBLAND utifrån hur många handlingar man har, vilket iofs inte har mer än en sekundär kopling till hur snabbt man springer.

Smäll på fingrarna 1: Detta är en typisk missuppfattning. I T2K gör iofs en handgranat bara DIREKTskada på handen om man håller i den när den sprängs, men man är fortfarande inom spliterradien och kan även få spliterskada. (Handen sprängs f ö med stor sanolikhet av.)

Och det finns säkert fler exempel.

/Bjorn
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Det finns rätt många till :) (OT)

<I>Om man nu nödvändigtvis ska förstöra en bra historia med saningen så finns det rätt många fel i felen så att säga.</I>

Min 'favorit' är fortfarande "vapnen i Mutant Chronicles behöver i många fall en gaffeltruck för att kunna lyftas."
Nja, inte av bilderna i spelet att döma... och jag har inte sett nån regel om nåt sånt heller.

Och är det bara en hänvisning till att de är stora så ska det till en våldsam stretch of the imagination för att kunna få det till att vara en <I>tabbe</I>. Alla tecknarna råkade slinta med handen varje gång de målade bilderna, eller..?

--
Åke
 

Emil

Hero
Joined
20 May 2000
Messages
1,321
Location
Malmö, Sweden
Jag vill enbart tala om för er som läser codex att i artikeln fel i rollspel så står det att en tomtes rustning får negativ vikt, detta är fel. Bara så att ni vet så har den som räknat använt modifikationen inom parnantes och plusat ihop dem, när man igentligen ska multiplisera dem som som inte har någon parantes omkring sig.

Där har du nog rätt, hade tabellen lagt ribban för "normal" längd lite högre hade det varit möjligt att få en negativ multipel (ex *-0,05) och då hade det blivit mycket roligare...

Jag tror jag har hört det här felet på fel förr någonstans.

Krille har länge haft hela listan på sin webbsida...

/Emil
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Jag har inte läst artikeln i fråga, men apropå vikter och så... i Eon kan gûrder i extrema fall få en negativ massa, om man har slagit "lite" sunkigt på STY/TÅL samt längden. Detta eftersom en persons vikt avgörs genom att lägga till en konstant till längden...

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Eon Missar finns inte

Sitter här med regelboken i handen för att slå ihjäl myterna om några missar i den :)
Gûrder kan inte få negativ massa. Däremot kan de väga några få kilogram.

Trukher kan bara bli alkoholister om de har 16 i Supa, vilket kräver att de slagit resultat nummer 7-9 på fysiska tabeller inte mer än 5 gånger. Man kan slå 18 i grund, få plus 9 för att man är Frakktrukh. Då har man 27. För att få 16 i Supa måste man ha 32 i TÅL, vilket som sagt vad kräver 5 st +1 TÅl.

Sist, tomtarna kan inte få rustningar med negativ massa. Rustningars tyngd beräknas med hjälp av längd och vikt. En kortväxt tomte är kanske 25-30 cm lång och väger väl kanske 8-13 kg (tar dessa värden ur luften). Låt oss säga att tomten bär en ärmlös tygjacka, som vanligtvis väger 0,9 kg. Längdmodifikationen är då x0,25 och viktmmodifikationen är x0,7. Rustningen väger totalt 0,1575 kg. Lite, men inte negativt.

Jag reserverar för eventuella fel (överbevisa mig gärna!), men jag förstår inte hur desa myter till rollspeltabbar uppstått.

/RipperDoc - sluddrar i skrift


<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: Eon Missar finns inte

Gûrders massa:
1. Slå 3 på både STY och TÅL.
2. Marnakh-gûrd får -2 STY och -1 TÅL. Detta ger STY 1 och TÅL 2.
3. Slå 3 för längd, vilket ger 79+3+2+1 cm längd för en kvinna (85 cm).
4. Slå kroppsbyggnad och få Klen.
5. Beräkna vikt: (85-80)*0.8 = 4 kg.
6. Slå viktvariation: 2T6-7 = -5.
7. Total vikt: -1 kg

OK, inte så sannolikt kanske, men det *kan* hända...

/Staffan
"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather
 

smaffy

Hero
Joined
24 Jun 2000
Messages
950
skapade en träskhäxa en gång.. allt enligt reglerna, det knepiga var att hon vägde åtta kilo och var runnt 120 centilång (eller nått sånnt), extremmager, typ sex i styrka och femton i fysik.. /images/icons/smile.gif såg ut som om någon kört över henne med en motorbåt. Korta ben, puckelrygg, extrema svettlökar...
runt 7 nackdelar, med andra ord, 21 slag på olika tabeller!

jag tror att reglerna bara fungerar för normala RP (hon var mer åt hållet hoppyRP eller SLP).

Smaffy är jag. blä.
 

Helmut

Veteran
Joined
25 May 2000
Messages
31
Location
Stockholm, Sverige
Re: Eon Missar finns inte

Slå viktvariation är en frivilig regel som jag råder dig använda enbart vid höga värden eftersom om man har låga värden ger variation extrema resultat i jämnförelse till startvärdet. Ifall denna variation ska finnas med anser jag denna gurden död eftersom han inte består av något.

Från Helmut - variation har för och nackdelar
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Re: Eon Missar finns inte

Äh, det var ju inte det som var poängen...

/Hans ansikte är ärrat av ordkrig och personangrepp. En Soldat.
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Sannolikheten

Sannolikheten är 1 på 10365630.

/Hans ansikte är ärrat av ordkrig och personangrepp. En Soldat.
 

Jon

Veteran
Joined
8 Aug 2000
Messages
163
Location
Jönköping
Re: Sannolikheten

Sannolikheten är 1 på 10365630.

Ok, men om vi ska vara petiga nu innebär detta att för varje tio miljoner innevånare så existerar det en väldigt liten svävande typ :)
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,207
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Sannolikheten

Naeh, den där svävande typen befinner sig troligtvis i omloppsbana. Han är det ingen som lägger märke till, mao.

- Ymir, försöker tänka realistiskt
 
G

Guest

Guest
Fel, (Har inte boken framför mig) jag tror att du har kollat lite fel observera att om man får -55% för RPs längd och -50% för RPs vikt så betyder inte det -105% utan först -55% sedan ytterligare 50%.

Exempel:
Rustningen väger 10 kg
Rustningen väger y kg efter viktminskningen
x = 10 - 10 * 0.55
y = x - x * 0.5
y = 2.25 kg

Mvh Demon!
 
G

Guest

Guest
Regler är till för att vinklas..

Kan man inte ta lite väl lätt på Trukkreglerna i EON. Om de skulle ha 16 i supa så borde de ju inte vara alkoholister ändå. Jag skulle som spelledare låta dessa bli alkisar först när de har 27 i supa med tanke på att en normal person med 10 i fysik har 5 i supa (11 steg till 16). Trukken borde därför få +11 från sin grundchans innan han blir alkis (alltså 16 + 11 = 27) eller i alla fall lite höjning (typ 20 eller nåt).

Mvh Demon!
 
Top