Nekromanti codex=fanzine

Mikael Sol

Swordsman
Joined
24 Mar 2001
Messages
404
Location
Stockholm
är codex egentligen ett lyxfanzine? vad gör en tidning till professionell? codex betalar ju inte många av sina medarbetare, men de har en massa reklam och grejer. gör annonserna ett fanzine till en tidning???

och svara inte, "Tala med en vuxen". de skulle inte förstå!!

serieforum på
<A HREF="http://clik.to/bigwig" target="_new">http://clik.to/bigwig</A>
 

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,309
Location
Enköping
Fanzine: Magazine made by fans, usually for fans.

Bestäm sedan själv var du vill placera Codex.

Betalning eller inte är inte en del av definitionen, det finns fanzines som betalar sina skribenter och andra medarbetare.

Daniel "Warduke" Schenström
 

P Lex

Warrior
Joined
2 Aug 2001
Messages
317
Location
Holmsund
Skulle väl påstå att att fansin är tidningar men att alla tidningar nödvändigtvis inte är fansin. Jag skulle nog inte klassa Codex som ett fansin, och heller inte som ROLLSPELStidning.
 

just do it

Veteran
Joined
16 Aug 2000
Messages
97
Location
Upplands Väsby, Sthlm
*skrattar* so true

Kommer i håg den hetska debatten kring Runans snack om att vara en rollspelstidning, och kan väl gissa att Codexredaktionen ser frågan som nedvärderande.

/Niklas

Jag säger alltid vad jag tycker, men skilj på åsikt och fakta - det gör jag.
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
I och med att alla som jobbar med Codex på ett eller annat sätt är spelfans så kan man mycket väl se Codex som ett fansin, alla skribenter skriver ju än så länge enbart för äran och måste således ha ett genuint intresse för att skriva om det de skriver om.

Å andra sidan är det ett aktiebolag som ger ut Codex, det finns medarbetare som jobbar heltid med den och den är registrerad som periodisk tidskrift hos PRV. Om inte det är att uppfylla kraven för en tidning så vet jag inte vad som är det.

MVH Olle Johansson
Webchef, www.rollspel.nu
 

Anders Wänn

Veteran
Joined
28 Mar 2001
Messages
34
Location
Borlänge, snart Malung
Sverox då?

Tja, Codex distribueras genom Interpress (eller nåt motsvarande) till alla möjliga tobakskiosker och liknande. Det gör den ganska unik i fanzinsvängen.

Hmm, Sverox då. Det måtte väl vara ett fanzin...


/Anders Wänn
PR, naturvetenskap och pedagogik - Terra Incognita
Fansinspalten - Sverox
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Sverox då?

<I>Hmm, Sverox då. Det måtte väl vara ett fanzin...</I>

Sverox görs inte gratis och inte på hobbybasis... Den är ju officiell tidning för ett riksförbund, och skulle väl därmed närmast vara att jämföra med tidningar som Vår Bostad och Vi Bilägare.

--
Åke
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"På tal om Runan, nån som kan berätta vad det där mysko stuffet är som man får upp om man går till rollspel.org numera..?"

...ser ut som gamla välkända Lorem Ipsum... /images/icons/wink.gif

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

just do it

Veteran
Joined
16 Aug 2000
Messages
97
Location
Upplands Väsby, Sthlm
Platsen ägs inte längre av Runan. Därav en pekning till en annan sajt.

Nya prioriteringar är bakgrunden.



/Niklas

Jag säger alltid vad jag tycker, men skilj på åsikt och fakta - det gör jag.
 
Joined
18 May 2000
Messages
36
Location
Halmstad
Definitionerna på vad som är ett fansin är väl nästan lika många som fansinmakarna (och -läsarna). Och det lär aldrig gå att komma fram till en definition som alla håller med om heller.

Själv brukar jag betrakta en publikation som fansin när dess upphovsmakare anser att den är det. Sen kvittar det om det råkar vara en webbsida, ett nyhetsbrev (minns första inkarnationen av ZineScene!) eller några bilder inkarvade i en barkbit.

// Håkan
 

tdh

Swordsman
Joined
15 Jun 2000
Messages
450
Location
Stockholm
På tal om... [OT]

Hur går det med ZineScene-sajten egentligen Håkan? Inte somna in så där, det är inte bra! :)

Tandvärken är över. Drakens Tand. Här: <A HREF="http://www.alfaweb.nu/dt" target="_new">http://www.alfaweb.nu/dt</A>
 
Joined
18 May 2000
Messages
36
Location
Halmstad
Re: På tal om... [OT]

Jo, det är sömnigt värre. För tillfället har jag inte ens någon regelbunden tillgång till internetansuten dator, och även om jag hade haft det så är det fullt upp med jobb och litet barn. Förhoppningen är ändå att ZS ska komma igång igen när jag väl får liv i datorn...

För mer info, se min post ovan.
 

tdh

Swordsman
Joined
15 Jun 2000
Messages
450
Location
Stockholm
Re: På tal om... [OT]

Jao, förstår. Säg till om du behöver hjälp med något. Har väl inte överdrivet med tid men kan jag så... :gremsmile:
 

tdh

Swordsman
Joined
15 Jun 2000
Messages
450
Location
Stockholm
Kritikflykt är vad det är!

Är väl inne på lite samma spår som hr. Aldengran här ovan. Anser att hela begreppsbiten är totalt ointressant - att måla ut sig som fansin känns mer som ett ställningstagande eller alternativt en dragning till undergroundaspekten. Ibland känns det som om vissa fansinmakare, det vill säga de som säger sig göra fansin, är charmade av det faktum att det inte är någon storbudgetproduktion. Anledningarna till dessa kan förstås vara många varav en ganska fundamental sådan säkerligen kan vara avsaknaden av kvalitetskontroll. Du behöver inte stå till svars för någon och om någon kritiserar dig för ditt fansin kan du alltid försvara dig med att du gör den på din fritid och blablabla. Lyckligtvis är inte alla så stramt orienterade och egocentrerade - vad får dem att tro att någon överhuvudtaget skall bry sig om deras blaska?

Fansinmakares produktioner för inte sällan tankarna till "hej, det här är min hemsida"-fenomenet på nätet. En dedikerad person intresserar sig - gillar man fansinkulturen eller i alla fall ämnet så blir det intressant, gör man det inte så känns det amatörmässigt. Genom att kalla sig "fansin" klarar alla den här granskningen, det är ju "dedikerat". Går man ut och kallar sig tidning går tankarna direkt till aktiebolag, anselig budget och inte minst ett visst krav på kvalitet. Folk får det mycket lättare att kritisera och de eventuella spärrar som fanns på grund av det "charmerande dedikerade arbetet" som gjorts med fansinet är troligen som bortblåsta. Hur skulle vi reagera om DN fick en konkurrent som stavade fel i varannan mening, hade taskig meningsbyggnad och inte minst råkade tappa en sida här och var, snett dessutom? Den hade hyvlats ned.

Jämför Kalles rollspelstidning med Codex. Den förra är "tryckt" i pappas kopiator på jobbet, snett och dessutom dåligt häftad. Layouten gör i bästa fall texten läslig, inte sällan staplar den antingen effekter eller text på ett allt annat än trevligt sett. Korrekturläsning? Icke sa nicke, det är tråkigt så det var visst inte så noga.

Codex å sin sida har layoutare, färg, tryck, råd att köpa in bilder och gör inte fullt så många fadäser med saker som försvinner. Texterna är förhoppningsvis korrekturlästa (även om man undrar ibland). Snyggare, bara lite dyrare - om alls - och professionell.

Vilken av dessa får mest kritik? Vissa hackar på allt, men jag kan lova att majoriteten är betydligt vänligare mot Kalle än de är mot Codex. Varför? Codex har betalt. Codex har budget. Codex skall ha kompetenta människor som gör allting. Minsta lilla fel är därmed skandalöst.

Rätt eller fel, det skiter jag blankt i. Min poäng är att fansin ofta används som begrepp när man inte vill ta på sig trycket mot en "riktig" publikation. Hur många fansin klarar granskningen? Just det.

Innan någon attackerar mig för fullt, börjar svära eller laddar pistolen vill jag att ni tar följande punkter i åtanke:
* Jag gillar fansinkulturen, stödjer den när jag kan, köper det mesta.
* Jag är ingen större fan av Codex av olika anledningar, läser hellre fansinen...
* Jag anser att en tidnings charm inte ligger i hur väl PhotoShop utnyttjas.
* Jag är fullt medveten om att texten ovan långtifrån kan appliceras på alla fansinmakare.
* Jag är trött på det här nu.

Låt höra...
 
Top