Nekromanti Codex förlorar fokus

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,313
Location
Enköping
Fick just ett mail från tv-spelsansvarige och den bar med sig något jag hoppades att Coedx skulle undvika trots att data och tv-spel ska vara med i tiidningen, nämligen att det skulles tas upp racingspel, beat em ups och actionspel. Nu vet inte jag men från att ha rollspelare och så som kärna till racingspel tycker jag är ett steg för långst. Om utvecklingen fortsätter i den riktningen kommer åtminstone jag se mig om efter bättre jaktmarker.

Daniel Schenström
 

Rikard J

Veteran
Joined
17 Aug 2000
Messages
109
Location
Borlänge
Racing?

Men men... Jag trodde att Codex skulle koncentrera sig på bra och tuffa spel... Inga bil och sportspel tack!!!

Någon som vet hur detta hände????

Layout och Design, Codex (Tillsammans med Johan L)
 
G

Guest

Guest
Jag hoppas innerligen att det blivit nåt misstag här. Så som diskussionerna gått och så som jag uppfattat dem så skall musik/tvspel/mm som har någon relation till rollspel vara med i Codex. Racing spel kan jag inte för mitt liv förstå hur det skulle ha med rollspel att göra...

Återigen - må det ha blivit något misstag. Annars kommer jag göra samma sak som Daniel.


//J

---
Johnny
Redaktör - rollspel.nu
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Racing?

Jag trodde att Codex skulle koncentrera sig på bra och tuffa spel... Inga bil och sportspel tack!!!

Alltså, sportspel är tuffa och bra, men hör inte hemma i Codex.

/Azagthoth
 

Scorpion

Veteran
Joined
26 Jul 2000
Messages
161
Location
Stockholm
Codex har, tyvärr, bara blivit mer och mer en "hobbytidning". till en början var det bara neotech och eon som gällde, idag så består tidningen av Dataspel, musik- och filmrecensioner och rollspel.... bökigt... det har blivit så att jag bara hoppar över en massa delar i tidningen (typ som alla recensioner).

Hemskt och behöva säga detta, tidningen <B>var</B> bra, sen har det bara blivit sämre och sämre.... det kommer väl att sluta med att man kan gå in på pressbyrån och köpa Codex som vilken annan tidning som helst.....

MVH
 
Last edited by a moderator:

DanielSchenström

Swashbuckler
Joined
10 Dec 2000
Messages
3,313
Location
Enköping
Det var därför jag skrev min post, i princip. Själv är jag glad att den inte längre handlar enbart om NeoGames spel, eftersom jag inte spelare dem överhuvudtaget, och ett tag tyckte jag att tidningen var på väg att bli som Dragon Magazine under dess glansperiod där, med rollspel som fokus, mycket av det som finns runt rollspelshobbyn togs upp.. Jag minns att jag försvarade Codex här på forumet från de som kallade den för livsstilstidning, bara för att i nästa telefonsamtal med Ola få höra att det var just vad Codex skulle bli. Nu verkar amitionen ha flyttats yterliggare ett steg till att bli en tidning om spel i alla dess former, vilket är för brett för min smak. Och visst, jag tycker de flesta typer av tv-spel är kul, det är inte för att andra typer av spel ska recenseras som jag protesterar utan för att jag personligen tycker att jakten på läsare har gått utanför den målgrupp jag trodde den riktade sig till, och som jag vill rikta mig till i det jag skriver.

Daniel Schenström
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Förslag

Jag tycker man kanske skall börja strukturera upp vad som är lämpligt att ta in i Codex, och vad som inte skall tas upp. Sedan finns det alltid gränsfall, men det får man ta då detta inträffar.

Om man börjar med rollspel, så finns det ju bordsrollspel, datarollspel, lajv etc...

Sedan kan ju diskuteras vad som är rollspel inom data t.ex. Finns ju utpräglade rollspel som till Sorgernas Brunn (Drakar och Demoner), men sedan kommer väl någon också säger att bilspel också är rollspel (man tar sig ju rollen som bilföraren). Men jag skulle inte klassa det som rollspel, något snarlikt dilemma hamnar t.ex. vissa äventyrsspel i. Så det är lite problem var man skall dra gränsen någonstans, men det skulle underlätta...eller?

Riddaren


Det enda sättet att vinna en diskussion är att undvika den.
Dale Carnegie
 

[HSM]

Warrior
Joined
21 May 2000
Messages
350
Re: Håller också med

Kampsportsspel och bilspel är att gå för långt - då blir Codex genast i ett slag en dussinblaska. Håller därför å det starkaste med föregående skrivare.

-Hans
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,616
Location
Klippan
Håller med de flesta!

Racingspel (på dator) hör inte hemma i codex. Jag kan väl inte säga att jag kommer sluta att köpa eller sluta att arbeta med tidningen (det finns väl ingen annan), men trist skulle det vara.


Snow
Dead, but still walking around
 

Scorpion

Veteran
Joined
26 Jul 2000
Messages
161
Location
Stockholm
Re: Förslag

kan inte nån smart jävel göra en sida snabbt och lägga upp den på www.rollspel.nu där man kan skriva vad man tycker ska vara med i codex... då får man veta vad läsarna tycker om saken. Skriv dessutom med stor, <B>fet</B> stil i tidningen att man kan säga vad man tycker om tidningen på internet; så <B>ALLA</B> ser det.... /images/icons/smile.gif

gaska knasigt formulerat, men jag är för trött för att kunna tänka (och skriva) klart.....

MVH
 
Last edited by a moderator:

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Jag är tvungen att hålla med.
Snart så tas det väl upp bantningstips och rescentioner av nya BMW.
Nä jag tycker att Codex skall fokusera på rollspel och det som har att göra med den hobbyn.

Only dead fish float with the stream.
 

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Att Codex har fått en större bredd än bara Eon och Neothec tycker jag är bra.. Man om det fortsätter att urvattnas tills dess att rollspel bara blir en liten minoritet så tja... då låter det illa.
Rexcentionerna tycker jag dock är bra.

Only dead fish float with the stream.
 

hatten

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,087
Location
Luleå
Re: Håller med varenda ord (NT)

Jag håller med men jag tror ännu på att den goda smaken och inteligensen kommer segra och Codex återgå till att vara en ROLLSPELS tidning..

Om jag vill läsa om dator spel ( vilket jag sällan eller nästan aldrig vill ) så läser jag en DATORSPELS tidning de finns gott om dom och de har väldigt bra kvalite.

Jag kan med glädje tänka mig att codex kan publicera artiklar om dator prylar som har relevans till rollspel kanske olika tärnings äventyrs generatorer hemsidor och annant skoj men inte dator spel inte köra bil hastigt på vägen..
Personligen har jag fått nog av bilgalningar som i centrum av staden kör 90 Km och vägrar stanna vid ävergångställena och att behöva se bilgalnings spel i en tidning som jag har köpt i hopp om att få läsa rollspel gör mig besviken..

MEN jag tror att Codex kommer att forsätta hålla sig till rollspel det är bara en liten kortvarig synd som de kommer lägga bakom sig....
 

flintberg_UBBT

Veteran
Joined
30 Nov 2000
Messages
5
Location
Malmö
Re: Racing?

Jag håller med de flesta i den här diskussionen. Även om jag, tillsammans med Ola, tycker att tanken att Codex skall vara en livsstilstidning FÖR rollspelare, dvs innehålla sådant som rollspelare gör när de inte spelar rollspel (spelar diablo, ultima, brädspe, figurspel, lyssnar på viss musik eller ser vissa filmer), så får vi vara aktsamma så att vi inte breddar oss till den punkt där vi bara blir en tidning vilken som helst.

Styrkan i Codex ligger just i att kunna nå MER än bara vanliga rollspelare. Att kunna nå ut till de som mest spelat datarollspel och inte känner till så mkt om riktiga rollspel. Samtidigt kan de som är rollspelare tipsas om olika spel och olika filmer.

Sedan måste man vara lite krass också. Att ta upp tärningsgeneratorer och annat är ju trevligt, men tyvärr är Codex beroende av annonsörer - och de vill nog gärna att man tar upp lite tuffa spel. Därmed inte sagt att vi ska bli en datorspelstidning - racingspel hör inte hemma i Codex enligt min personliga uppfattning - men däremot kan jag mycket väl tycka att datorspel med fantasy eller klara sci-fiteman där det är lite rollspel involverat kan vara trevliga.

Som ansvarig för filmsidorna tycker jag till exempel att min sektion har sitt berättigande, fastän den inte är en rollspelsrelaterad företeelse.

Codex för mig är en livsstilstidning, så att vi ska kunna läsa både om rollspel och om det många av oss sysslar med när vi inte spelar. Annars hade Codex aldrig klarat av att växa som den gjort; då hade Codex fortfarande varit i svartvitt och på 32 sidor.

Jag tycker kort sagt att det är BRA att vi hittar en viss bredd - sen måste vi vara försiktiga så att vi inte går över gränsen. Bilspel och kampsportsspel tycker jag är felriktat rent personligen, men detta måste vara upp till respektive redaktör att ta hand om.

"Take action, seize the moment. Man was not intended to become an oyster." --T. Roosevelt
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Racing?

Jag förstår på det stora vad du menar, och kan acceptera att marknadskrafterna tvingar Codex att se ut som den gör.

Men du säger att du är ansvarig för filmdelen, så här kommer en mild attack på just den delen. Hur tusan kan man publicera en recension på en film som har premiär om drygt ett år? Hur betygsätter man en sådan film?

Vidare så tror jag att läsarna av Codex redan känner till så gott som samtliga filmer som det skrivits om så här långt. Rollspelare har ju ett naturligt intresse i filmer som Sagan om ringen och X-men, så dylika filmer känner 99 av 100 läsare redan till.

För att filmsektionen skall ha sitt existensberättigande (i mina ögon, marknadskrafterna råder ju så jag är väl blind eller nåt...) så bör det skrivas om betydligt "mindre" filmer, ta upp äldre filmer som finns på video som har SF- och/eller fantasy som inslag. Kort sagt, filmer som allmänheten INTE känner till.

Jag trivdes alldeles utmärkt med Codex som en 32-sidig svartvit rollspelstidning.

/Björn Grafström

/Azagthoth
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Måste ju tillägga att det varit med brädspel i tidningen sedan start, i de två första numren var det med saker om Ultra Ducks. Att det inte varit med något sedan dess beror mer på tidsbrist från vår (vi som gjort spelet) sida än något annat.

Men jag undrar fortfarande varför det är sämre med fler och längre rollspelsartiklar än tidigare, som dessutom är snyggare layoutat och med färg - bara för att det också finns ett gäng sidor med som man inte är speciellt intresserad av?

Själv ser jag det som enbart positivt om Codex skulle finnas i alla Pressbyråer och det hoppas jag att den gör snart. Det gör att rollspelen syns mycket mer även för de som inte går ner i en spelbutik i en källare på en bakgata någonstans. På så sätt för rollspel en större acceptans, man slipper förklara lika ofta vad det är och det är lättare att få in nya till hobbyn.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 

Gardener

Champion
Joined
7 Feb 2000
Messages
8,445
Location
Södermalm
Re: Förslag

Det finns ju redan tyck till (som ska uppdateras med senaste numret snart) där man kan rösta på allt som finns med i tidningen så att Ola får koll på vad folk tycker om olika saker. I det kan man även skicka med egna kommentarer. Det finns även insändar-formulär om man vill skriva mer och längre saker.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu
 

Scorpion

Veteran
Joined
26 Jul 2000
Messages
161
Location
Stockholm
Du har förmodligen ingen aning om vad du snackar om.
inte <B>en enda</B> av mina kompisar skulle köpa codex.... vad då större acceptens?
På vilken sida av vems säng vaknade du imorse? /images/icons/smile.gif

MVH
 
Last edited by a moderator:

Scorpion

Veteran
Joined
26 Jul 2000
Messages
161
Location
Stockholm
Re: Förslag

Gör det?? ni kanske borde skylta lite mer om det i tidningen.... så folk verkligen vet att de får säga vad de tycker

MVH
 
Last edited by a moderator:
Top