Nekromanti CoC

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Hej på er. Har haft CoC stående i hyllan ett antal år och fick plötsligt lust att spela lite kosmisk horror.

Tänkte spelleda en kort kampanj då tiden fylls av en hel del andra kampanjer. Därav har jag inte så mycket tid att plita ihop nånting eget, särsklit som jag inte är van vid spelet (även om Lovecraft inte är mig helt främmande :)

Finns det någon bra kampanj att köpa? 1890 eller 1920. Vilka supplement kan man behöva? Finns det några bra beskrivningar av CoC:s värld anno 1890/1920?

weatherman - mycket tacksam för alla svar!

------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Jag tycker Horrors Heart är braoch kan antagas vara ganska kort. Men den är ju iaf en två-tre spelmöten. Det enda som kommer behövas då är regelbokn oc äventyret.

mvh
/joakim kalcidis
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,498
Location
En mälarö
>Vilka supplement kan man behöva?

Det bästa supplementet som gjorts till CoC är enligt mig "Arkham Unveiled". I den finns, förutom en ingående och mycket inspirerande beskrivning av staden själv, även ett par kortare scenarion som är helt OK.

>Finns det några bra beskrivningar av CoC:s värld anno 1890/1920?

Om man tänker hålla sig till 1920-talets New England finns det flera supplement som, i likhet med "Arkham Unveiled", beskriver olika platser eller områden, t.ex "Return to Dunwich", "Kingsport - City In the Mist", "Escape from Innsmouth" och dess efterföljare "Before the Fall". Om man vill ge sig utomlands finns det ett flertal supplement som beskriver mer exotiska platser som t.ex "The Cairo Guidebook". Mer allmänna tips om 20-talet kan man hitta i "1920s Investigator's Companion" som finns i två volymer, samt "Keepers' Compendium".

Om det är 1890-talet man är ute efter finns det, såvitt jag vet, bara två supplemet som är avsett för detta, "Cthulhu by Gaslight" som behandlar eran samt scenariosamlingen "Sacraments of Evil". Den sistnämda är väldigt bra, så bra att jag, trots att jag inte är så förtjust i den victorianska eran, lät mina spelare snubbla över en tidsmaskin (den som finns i "Bad Moon Rising" i supplementet "The Great Old Ones") så att jag kunde använda de scenarior som fanns där :)

Sammanfattningsvis kan jag säga att om du tänker köra en eller ett par scenarior, men vill ha lite mer kött på benen än bara regelboken utan att köpa ner dig med supplement, föreslår jag att du försöker få tag på "Arkham Unveiled". Det som finns där räcker till åskilliga timmars ond, bråd död och vansinne.

/Anders
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Arkham, är ju en kär plats... Och det verkar ju helt klart som om det finns mer material att vraka i till en 20's-kampanj, även om jag hellre skulle vilja spela 1890-tal. Dock verkar ju Chaosium lagt ner helt vad det gäller produktion av material till den eran...

Egypten vore ju också skoj att spela i... Vansinne på Nilen...

"Sammanfattningsvis kan jag säga att om du tänker köra en eller ett par scenarior, men vill ha lite mer kött på benen än bara regelboken utan att köpa ner dig med supplement, föreslår jag att du försöker få tag på "Arkham Unveiled". Det som finns där räcker till åskilliga timmars ond, bråd död och vansinne."
Jag ska försöka lyda ditt råd, det lutar starkt åt 20-talet.

weatherman - tackar för svar samtidigt som han funderar på möjligheten att spela CoC i 20-talets Sverige...

------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
rätt och fel

Rätt: Horrors heart är ett mycket trevligt scenario

Fel: två till tre spelmöten. Räkna kallt med 5-7 spelmöten.

Äventyret utspelar sig (i Montreal) under en vecka
Det är grovt uppdelat i 6-7 kapitel (minns inte riktigt).
Räkna med en spelträff per genomspelat dygn.
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: rätt och fel

Passar kampanjen bra ifall man vill låta den vara ett avslutat kapitel? Dvs. inga äventyr före och inga trådar att spinna vidare på. Skulle gärna vilja ha ett äventyr som slutar med permanent vistelse på Arkham Asylum... :)

Liten fråga till: Vilken era utspelas sig detta under?

weatherman - nyfniken

------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
Re: rätt och fel

Utspelar sig 20-talet förbudstider alltså (vilket spelar en inte så liten roll)

Att låta (eventuellt överlevande) karaktärer pensionera sig på dårhuset kommer inte att bli något problem... tro mig...
Slutscenen är synnerligen mäktig och lämnar inte någons sanity oberörd.

Självklart passar den som avslutat kapitel, även om det ges lite förslag på hur man skulle kunna spinna vidare (vill man nu fortsätta rekommenderar jag att man tar sig en titt på Chaosiums "king of Chicago" supplement)
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Re: rätt och fel

Trevligt, trevligt...

Få se nu, King of Chicago, vad kan det innebära? Hårdkokta gangsters? Spritsmuggling? Ku Klux Klan? Och nånstans kommer väl The Old Ones inkrälande också...

"Russin i brödet är en kvarleva från förbudstiden i Sverige, då man gick så långt som att förbjuda alla produkter som hade med druvor att göra. För att smuggla in russin bakade man in dem i bröd och skeppade dem till vårt avlånga rike. Vissa, mycket sjuka personer, åt dock brödet utan att peta ur russinen ur det och bakade själva in russin i bröd efter förbudstidens slut. Så tack vare överförmynderi har vi fått denna förbannelse över oss - russinbullar."

weatherman

------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 

Weatherman

Hero
Joined
25 Jul 2000
Messages
845
Location
Leksand, Dalarna
Dark Designs... Namnet låter ju rätt tufft.

Skulle du vilja berätta lite närmare alternativtr hänvisa till ett ställe där jag kan finna information om nämnda produkt? Hittade inget på Chaosiums hemsida eftersom produkten är out of print. Måste hitta en handlare som har mycket gammalt material...

weatherman


------------------
pungen faller aldrig långt från den spetälske.
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Köpte mitt ex i någon av spelbutikerna på ett konvent för ett tag sedan. DD är utgiven 1991, och innehåller ett 20-sidigt äventyr och två 40-sidiga dito, vapentabell, karaktärsblad och guide för skapande av karaktärer i 1890-talets England, samt en karta över dåtidens London.

http://www.algonet.se/~enda
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
Re: rätt och fel

Nå't åt det hållet, i ena scenariot får man reda på vad som EGENTLIGEN orsakade den stora stadsbranden på 1800-talet (fast scenariot utspelar sig såklart på 20-talet). Det andra utspelar sig i Marseilles, men kan nog flyttas vart som helst. Kopplingen till Horrors heart ligger i lite kontakter som kan knytas i Montreal.

Kanske läga att tillägga att det finns en hel del logiska luckor i Horrors heart som SL får lov att täppa till. Annars är det ett förträffligt scenario.
 
Top