Nekromanti CoC-tips!?

Liner

Warrior
Joined
12 May 2000
Messages
274
Location
Ronneby
Jag tänkte rodda ihop lite Call of Cthulhu med gamla vänner kring jul.

Jag har läst nästan allt av Lovecraft. Jag har spelat CoC, men kan inte minnas att jag spellett det någon gång...
Alla i den tilltänkta rollspelsgruppen är mer eller mindre in-nördade på Lovecraft, det vore därför kul att bryta konventionerna lite... Det är inget problem i sig, men jag känner att det inte riktigt funkar att "sy-ett-lapptäcke-av-Lovecraft-noveller-man-läst" i just det här sammanhanget...

Man kan säga att jag har information overload i skallen på det här området och behöver input för att (som det heter...) "tänka utanför boxen"...

Arkham och 20-tal vill jag ha.

Annars kan vad som helst hända.


Kan någon tipsa om...

a.) Ett bra äventyr/scenario, gärna tillgängligt på nätet. Ett som man kan köra rakt av eller modda och använda. Kanske finns annat bra skräck-scenario man kan flytta till Arkham och 20-talet? Alla tips välkomna.

b.) Bra sidor om 20-talet. Gamla foton med bilar, folk och hus är lätta att googla fram. Men bilder på prylar och bruksföremål...
Kameror, verktyg, ficklampor, fonografer...
Det är ju ofta sånt man vill ha till rollspel...


...då skulle jag bli glad. Tack!
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Tja, den bästa köpkampanj jag öht läst är Tatters of the King. Ruskigt bra, och väldigt lite strid. Om man nu intye gillar action och pulp-pangpang, då kanske man ska köra nåt annat. Tyvärr finns det inte på nätet heller.

Dessutom utspelar det sig i London och england/skottland i första delen, men det går nog att flytta.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Här finns ett antal äventyr som jag tycker är helt okej för att vara gratis. Nu krävs inloggning dock. Jag har varit keeper för flera av dem och det har funkat bra.

http://catalog.chaosium.com/fdm_folder_files.php?fPath=3

Tatters är utmärkt men lägg märke till att Masks of Nyarlanthotep har släppts på nytt. Bästa kampanjen någonsin, oavsett spel, enligt många. (Har ej kört det själv till mitt eget stora förtret.)
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
rjonas said:
Bästa kampanjen någonsin, oavsett spel, enligt många. (Har ej kört det själv till mitt eget stora förtret.)
Ska nämnas att Tatters och Masks vad jag förstått är lite varandras motsatser, i och med att Masks är mer... pulp och så. Mer fajtas mot kultister, mindre obehaglig skräck. Jag har den i hyllan, men har inte läst den, så jag kan ha fel.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Pelgrane Press har ju släppt några äventyr till Trail of Cthulhu. Det är ju ett helt annat system än CoC som bygger mer på undersökande än splatter. Just av den anledningen tänkte jag att det dock kunde vara något av det annorlunda och okonventionella du söker.
 

KamiFisk

Hero
Joined
1 Feb 2010
Messages
928
Location
Uppsala
Re: Upsala-sviten

Rekommenderar upsala-sviten grymt mycket, vart fan mörkrädd efter att jag spelade den.
+ att det är min Sambos lärare som skrivit den.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Re: Upsala-sviten

McFisk said:
Rekommenderar upsala-sviten grymt mycket, vart fan mörkrädd efter att jag spelade den.
+ att det är min Sambos lärare som skrivit den.
en akademiker?
 

Torbjörn

Swordsman
Joined
6 Nov 2003
Messages
402
Location
Göteborg
Då vill jag tipsa om en favorit, som jag tyvärr inte fått spelleda, men som jag ofta återvänder till i tankarna:

H.P.Lovecraft's Dunwich: Return to the Forgotten Village

Ett icke-linjärt äventyr, mer fisktank av mini-kampanj storlek, som utspelar sig i efterdyningarna efter The Dunwich Horror.

Se recension här:

http://www.rpg.net/news+reviews/reviews/rev_7554.html

Torbjörn
 

KamiFisk

Hero
Joined
1 Feb 2010
Messages
928
Location
Uppsala
Re: Upsala-sviten

Han jobbar på Rosendals gymnasie(Eller vad det nu heter) skall kanske tillläggas att det är hennes föredetta lärare.

Men som sagt upsala-sviten passar bäst att köra en helkväll per del. Jag personligen tycker att den är ett måste med alla underbara handouts.
 

tull

Hero
Joined
12 Jun 2008
Messages
1,708
Location
Uppsala
Re: Upsala-sviten

Ymir said:
Men om Uppsala-sviten är ett CoC-äventyr, när ska någon göra en CoC-tolkning av Boråsiaden?

- Ymir, undrar
Finns väl inget av intresse där?
<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/Rui4oMnCFnQ"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/Rui4oMnCFnQ" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>
 
Top