RECENSION CoC Sverige & Tjurmannen från Kungsskär

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
"Varför heter det Kungsskär, samhället ligger ju inte ute i havet? Och varför hittar man så många konstigt formade snäckor och lämningar lungt innåt land? Varför stiger en salt dimma vissar kvällar och kväver samhället i ett dovt töcken? Och varför är torparen Bengtsson och handlarn Udd så glosögda? Varför?! VARFÖR?!"
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Getskär ligger på fastlandet i Bohuslän. Finns säkert betydligt fler med -skär som efterled om man orkar leta. Förstår inte kritiken. Orts- och platsnamn förändras över tid och det går inte alltid att finna en logisk koppling. Eller så har den försvunnit i historiens dimmor.
Det är kanske bara mig det skaver för. Ingen riktig kritik, egentligen. Bara en sådan där sak som ligger och gnager.
 

THZ

Veteran
Joined
13 Apr 2016
Messages
183
Skulle kunna tänka mig att skär, skära, spricka, klyfta kan göra att ett by namn kan ha skär fast på fastlandet. Men då borde det finnas en ravin någonstans i närheten. Så Getskär med en ravid där getterna gillade att beta är ok ;)

sorry offtopic. Låter som ett underbart intressant äventyr.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
För att mildra ditt skav kan jag upplysa dig om att även Gottskär och Glotskär återfinns på fastlandet.
Med Gottskär gav du dig på norra Halland och där har vi massor av namnändringar. Gåsekil blev förvanskat många gånger, speciellt när svearna tog över Halland, innan det blev till Gottskär. Men jag antar att samma sak kan ha hänt i Bohuslän. Så jag får väl försöka släppa Kungsskär.

Själv bor jag ju i Lindome som hette Lyngome innan svearna tog över. Tror inte att jag sett en enda lind växa här. :)
 

THZ

Veteran
Joined
13 Apr 2016
Messages
183
Lyngome skall betyda Ljungens hemort...typ....har du sett Ljung?
 
Top