Nekromanti CoC spelledarskärm och annat

Erik_UBBT

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
61
Location
Partille
Nästan ett år efter att jag köpte spelet har det nu blivit dags att spela Call of Cthulhu för första gången. Som första äventyr (eller kampanj snarare) tänkte jag köra Masks of Nyarlathotep. Ett något udda val kanske, men spelarna är ganska erfarna rollspelare och bör inte ha några större svårigheter att lösa problemen och komma vidare i handlingen, samtidigt som ingen av dem läst Lovecraft. Just det sistnämnda såg jag som den främsta orsaken till att börja med Masks, förhoppningsvis kommer skräckfatktorn öka ytterligare i och med att allt är nytt. Å andra sidan är jag orolig att delar av kampanjen kommer att bli förstörd just för att spelarna inte är vana vid skräck eller Lovecraft och därför kanske missar vad det egentligen handlar om...
Nåväl, till min första fråga. Är det så klokt att börja med Masks of Nyarlathotep egentligen, eller borde jag drilla dem i skräckspelandets konst med ett par småäventyr först?
Andra frågan rör Chaosiums spelledarskärm. Är den värd att köpa? Vad innehåller den för tabeller?
 

Björn Hellqvist

Swordsman
Joined
18 May 2000
Messages
667
Location
Skövde
Vad gäller nya spelare i CoC, så är det nog bra att köra ett par småäventyr först. Varför? Utöver att de får bekanta sig med regelsystemet, så kommer de att inse att strid och monsterkontakt är farligt, och att det är avgörande att man verkligen varit en "investigator" och kollat upp bibliotek och andra källor innan man konfronterar sagda monster. Dessutom så kan den gemenskap som byggs upp i de första äventyren komma väl till pass när man drar igång den stora kampanjen. Räkna dock med 70-80% dödlighet; det är mindre sannolikt att mer än ett par karaktärer tar sig igenom någorlunda helskinnade... Gör gärna karaktärerna till medlemmar av en klubb med inriktning på utforskning av övernaturligheter, och låt dem ha regelbunden brev-/telegramkontakt med klubben, så att nya karaktärer redan är briefade när de kallas in för att ersätta stupade kamrater.

Kommentar från min Masks-kampanj: Veteranen: Du måste förstå att det är väldigt farligt det där vi håller på med." Den nya karaktären: "Vad jobbar du med?" Veteranen: "Jag är bokhandlare."

Spelledarskärmen? Har inte kollat på den närmare, men det är ju alltid praktiskt att ha de viktigaste tabellerna lättillgängliga. Man kan ju alltid kopiera de man själv tycker är bäst och bygga en egen skärm.

http://www.algonet.se/~enda
 

Mathias Olsson

Veteran
Joined
15 Oct 2000
Messages
18
Location
Göteborg, Sweden
CoC:s skärm är faktiskt en intresant liten historia då man får med en hel del i packet.
Skärmen är tre-delad och´inne håller från vänster till höger:
Sid ett och två kort fattade listor över mentala och psykologiska skador samt en sektions guid till reglerna ver 5.5 och 5.6.
Sida tre innehåller baschanserna för skills, motstånds tabell samt styke bonus tabell. Med följer också 4 häften i varierande storlekar en innehålland strids reglerna (om man skulle behöva dom)en med en stor lista med spells och korta beskrivningar om dessa. Det tredje är ett rollformulär häfte. Och det sista och fetaste häftet är äventyret A Restoration of Evil.
 

Gaxar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
238
Location
Göteborg
Känsla för feeling...

Jag hade helt klart kört åtminstonde ett klassiskt äventyr först. När jag drog i gång Horror on the Orient Express började jag med att spela The Edge of Darkness, som finns i regelboken. Tämligen typiskt Call of Cthulhu-äventyr som dessutom skapar en rätt bra gemenskap när gruppen utför ritualen tillsammans. Dessutom har äventyret ett antal lösa trådar som man kan spinna vidare på med lite fantasi.
Killarna hade inte spelat Call of Cthulhu förut och var ju såklart en smula stöddiga, men detta togs snabbt omhand med lite läskiga effekter från min sida. Dramatisera utan att bli patetisk (man lär sig...). Skaka på bordet, banka i bordet, höj rösten, viska, ta allt rollpersonerna gör på allvar... gör allt för att visa att detta inte är någon dungeon-hack från mellanstadiet. Överväldigande våldsamma maktdemonstrationer från varelserna är aldrig helt fel för att ingjuta respekt när man spelleder CoC heller, så länge det används sparsamt. Tricket är att _nästan_ döda rollpersonerna, och att våga ta i mycket när man beskriver skräckkällan. Lite plötslig, skrikande hög black metal sitter fint när saker och ting börjar hetta till, speciellt när man hetsar spelarna... dom sitter och tittar förvirrat på varandra och skriker, det är skitkul... /images/icons/cool.gif

För övrigt kan du gärna få låna Horror on the Orient Express av mig någon gång om du skulle vilja det. Säg bara till! Det är en grymmt bra kampanj med en ganska speciell stämning, väldigt europeisk.

-Gaxar, som började med sin Chicago-kampanj idag och är mycket nöjd
 

Åke Nolemo

Veteran
Joined
13 Oct 2000
Messages
8
Location
Larna, Venapel
Re: Känsla för feeling...

Appropå det, om nån vet var Horror on the Orient Express finns att köpa, eller om nån känner någon som kan tänka sig att sälja det, säg till mig. Jag vill mer än gärna ha det äventyret.

Åke Nolemo
 

Mathias Olsson

Veteran
Joined
15 Oct 2000
Messages
18
Location
Göteborg, Sweden
Re: Känsla för feeling...

Horror on the Orient Express är hopplöst svårt att få tag i senaste gången jag såg det var det på ebay till en hutlös summa, ända sättet jag kan tänka mig är på konvent men räkna med att få spendera 700-800kr får det är eftertraktat
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,057
Location
Sthlm
jag ska också precis börja spelleda Masks of (outtalbartnamn 2544.7) och har inlätt med att köra Edge of Darkness från grundboken och One happy family från Adventures in Arkham Country. Totalt fyra väldigt lyckade möten. Funderar bara på om man inte kandra ner på mängden handouts... man måste ha mängder med mappar att sortera dem i. (har spelat tre delar av Masks själv för nått år sen)
 
Top