CoC och AI

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Jag blev lite inspirerad av den här tråden:

Säg att man spelar en CoC-kampanj i nutid, d.v.s. plötsligt får rollpersonerna tillgång till AI som ChatGPT o. likn.
Vad kommer det att betyda för kampanjvärlden?
Vansinnigast idé vinner. :)

Lite exempel:

Tråkigt svar: eftersom alla cthuluhuida dokument är handskrivna och INTE inskannade/upplagda på nätet, dels skrivna på språk som inte finns i google translate - kommer inte mycket att hända.

Roligt svar: att använda en AI fungerar som spellen "contact deity", med förutsägbara resultat (vi vet vad som händer när vanliga ansvarslösa människor använder cthulhuid magi).

Roligare svar: vi närmar oss singulariteten (när AI blir självmedveten) med stormsteg. Och en självmedveten AI ett alien mind, det är i praktiken en cthulhuid entitet. Det är mer som "summon deity" än "contact".

Go wild!
Med lite tur kommer det finnas något i den här tråden jag kan använda i min nästa kampanj. :)
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
AI står egentligen för Alien Intelligence. Vi tror att vi chattar med en dator-AI, men i själva verket chattar vi med Cthulhu.
Skulle vara kul om olika AI togs över av olika cthulhuida entiteter:
ChatGPT tas över av Cthulhu
DALL-E tas över av Hastur
O.s.v.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,305
Rent spontant känns det som en makalös setup för en Delta Green-handling. Information om mythosen har matats in för att bygga en AI-databas för att katalogisera och hålla koll på mythosen, som är extremt hemlighetsstämplad. Där går det att mata in saker som information om vad saker är i mythosen osv.

Men, för att långa från samtiden, där en 21-åring läckte säkerhetsdokument på en Minecraft-kanal på Discord för att imponera på andra så skulle den här AIn kunna läcka.

Såklart, ska vi vara realistiska skulle nog många bara klassa den som någon slags märklig fake news. Men de som inte gör det? Hoo boy …
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
Rent spontant känns det som en makalös setup för en Delta Green-handling. Information om mythosen har matats in för att bygga en AI-databas för att katalogisera och hålla koll på mythosen, som är extremt hemlighetsstämplad. Där går det att mata in saker som information om vad saker är i mythosen osv.

Men, för att långa från samtiden, där en 21-åring läckte säkerhetsdokument på en Minecraft-kanal på Discord för att imponera på andra så skulle den här AIn kunna läcka.

Såklart, ska vi vara realistiska skulle nog många bara klassa den som någon slags märklig fake news. Men de som inte gör det? Hoo boy …
Och då tar du ändå inte upp risken att en sådan databas liksom blir något omänskligt, eller att Qanon/fakenews kanske i själva verket är ett bortommänskligt väsen som uppstått på det viset…

Jag ser också absolut inga risker alls med att ritualer för att frammana Tindaloshundar börjar trenda på TikTok när ironiska tonåringar får tag på dokumenten.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Låter väldigt mycket som Laundry. Vi är i CASE NIGHTMARE GREEN nu?
Jag var också inne på Charles Stross The Laundry Files.
Vissa av konstigheterna kommer just från datorer.
Boken The Rheus Chart handlar om hackare som lyckas frammana chthulhuida identiteter med ett datorprogram.
Och seriens huvudperson, Rob Howard, är ju "tvångsvärvad" till The Laundry just för att han höll på att frammana konstigheter.

Men mig veterligen är AI något som inte ens Charles Stross använt ännu.
Vad skulle hända om någon i Laundry-universat skapade en AI?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,580
Location
Rissne
(Lite OOT, men jag gillar Eclipse Phase, där AI:erna är typ lovecraftska monstergudar som vi mest är glada över att de gett sig av efter att ha gjort jorden till ett obeboeligt hellscape)
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,088
Answer
by Fredric Brown, 1954​

Dwar Ev ceremoniously soldered the final connection with gold. The eyes of a dozen television cameras watched him and the sub-ether bore through the universe a dozen pictures of what he was doing.

He straightened and nodded to Dwar Reyn, then moved to a position beside the switch that would complete the contact when he threw it. The switch that would connect, all at once, all of the monster computing machines of all the populated planets in the universe – ninety-six billion planets – into the super-circuit that would connect them all into the one super-calculator, one cybernetics machine that would combine all the knowledge of all the galaxies.

Dwar Reyn spoke briefly to the watching and listening trillions. Then, after a moment’s silence, he said, “Now, Dwar Ev.”

Dwar Ev threw the switch. There was a mighty hum, the surge of power from ninety-six billion planets. Lights flashed and quieted along the miles-long panel.

Dwar Ev stepped back and drew a deep breath. “The honor of asking the first question is yours, Dwar Reyn.”

“Thank you,” said Dwar Reyn. “It shall be a question that no single cybernetics machine has been able to answer.”

He turned to face the machine. “Is there a God?”

The mighty voice answered without hesitation, without the clicking of single relay.

“Yes, now there is a God.”

Sudden fear flashed on the face of Dwar Ev. He leaped to grab the switch.

A bolt of lightning from the cloudless sky struck him down and fused the switch shut.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Rent spontant känns det som en makalös setup för en Delta Green-handling. Information om mythosen har matats in för att bygga en AI-databas för att katalogisera och hålla koll på mythosen, som är extremt hemlighetsstämplad. Där går det att mata in saker som information om vad saker är i mythosen osv.

Men, för att långa från samtiden, där en 21-åring läckte säkerhetsdokument på en Minecraft-kanal på Discord för att imponera på andra så skulle den här AIn kunna läcka.

Såklart, ska vi vara realistiska skulle nog många bara klassa den som någon slags märklig fake news. Men de som inte gör det? Hoo boy …
Och då tar du ändå inte upp risken att en sådan databas liksom blir något omänskligt, eller att Qanon/fakenews kanske i själva verket är ett bortommänskligt väsen som uppstått på det viset…

Jag ser också absolut inga risker alls med att ritualer för att frammana Tindaloshundar börjar trenda på TikTok när ironiska tonåringar får tag på dokumenten.
Jag tycker om tanken på att en ny konspirationsrörelse skapas av en AI som sprider "sanningen" (som ingen vettig människa tror på).
Det betyder att konspirationsteoretikerna som tror på det i själva verket blir kultister.
Och som kultister kommer de att göra saker som får Capitoliumstormningen att se ut som dagbarnsbus...
...vilket gör att omgivningen kommer att se dem som skvatt galna och att konspirationen de försöker sprida ännu mer osannolik.

Om vi nu säger att det är en Delta Green-liknande kampanj och någon skapat en AI med en cthulhuid databas:
- Kommer de som skapat databasen att inse att någon läcker hemlig info från dem?
- Kommer de att inse att det är AI:n som läcker?
- Om de inser att det är AI:n - vad kommer de att göra, förutom att dra ur sladden till datorn där AI:n finns.
- Och om det gör det: vad blir AI:ns motdrag?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,088
Jag har aldrig hört talas om Fredric Brown tidigare.
Han var ett av de mer kända namnen från guldåldern, mest känd som humorist. En av hans berättelser blev Star Trek TOS-avsnitt.
 
Top