Nekromanti CoC Norden

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Vi har pratat en del i vår spelgrupp om kommande CoC på svenska och jag börjar blir ruggigt pepp. Jag har redan nu börjat leta efter utgivna eller hobby-skrivna scenarion i Norden, men hittar inget. Försökte leta på Alexandria men inget gick att ladda ner. Så har någon tips på 20-tals CoC i Norden, gärna som utspelar sig i Danmark?
 

Doktor Laser

Warrior
Joined
9 Feb 2015
Messages
225
Hobbyskrivet material på det området verkar det vara skralt om. Minns någon artikel på någon gammal rollspelssajt om ämnet, men där var det väl mest beskrivningar av hur spel i Sverige skiljer sig gentemot spel i USA anno 1920 gällande tillgång på typ fordon och skjutvapen. Kan inte hitta den längre.
The Sevenfold Path är ett sånt där monograph-scenario som utspelar sig på Island, så det kanske kan vara av intresse. Sedan finns väl det officiella äventyret Nightmare in Norway. Längre än så har jag inte kommit själv.
 

Bifur

Veteran
Joined
28 Dec 2015
Messages
5,217
Upsala-sviten så klart. Men det är ju inget vanligt äventyr.
 

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Joined
8 Mar 2009
Messages
4,297
Location
Kullavik
Nässe;n335776 said:
Vi har pratat en del i vår spelgrupp om kommande CoC på svenska och jag börjar blir ruggigt pepp. Jag har redan nu börjat leta efter utgivna eller hobby-skrivna scenarion i Norden, men hittar inget. Försökte leta på Alexandria men inget gick att ladda ner. Så har någon tips på 20-tals CoC i Norden, gärna som utspelar sig i Danmark?
Jag var tvungen att dubbelkolla, men du har rätt. De scenarion som finns handlar antingen om klassisk CoC tidsepok, men inte i Norden, eller om Danmark, men i modern tid (ett fåtal berör som bäst 50-talet).

Egentligen rätt märkligt att ingen scenarioskribent tycks ha gett sig på detta. Med det sagt så är det såklart troligt att sådana scenarion finns, men inte är tillgängliga för nedladdning (iaf inte än, men jag söker fortfarande med ljus och lykta).

Jag tror mitt bästa tips är att istället för att hitta äventyr med bra geografisk/tidsmässig placering försöka hitta ett scenario man gillar och anpassa det till nordiska förhållanden. Tidsmässigt blir det såklart rätt bökigt, men geografiskt borde mest vara att ändra namn på platser och personer.

Är förövrigt också väldigt pepp på CoC Sverige :)
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Henke;n335791 said:
Jag var tvungen att dubbelkolla, men du har rätt. De scenarion som finns handlar antingen om klassisk CoC tidsepok, men inte i Norden, eller om Danmark, men i modern tid (ett fåtal berör som bäst 50-talet).

Egentligen rätt märkligt att ingen scenarioskribent tycks ha gett sig på detta. Med det sagt så är det såklart troligt att sådana scenarion finns, men inte är tillgängliga för nedladdning (iaf inte än, men jag söker fortfarande med ljus och lykta).

Jag tror mitt bästa tips är att istället för att hitta äventyr med bra geografisk/tidsmässig placering försöka hitta ett scenario man gillar och anpassa det till nordiska förhållanden. Tidsmässigt blir det såklart rätt bökigt, men geografiskt borde mest vara att ändra namn på platser och personer.

Är förövrigt också väldigt pepp på CoC Sverige :)
Tack!
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,515
Location
Göteborg
Jag har inte heller hittat något de senaste åren. Jag gjorde en del research när jag skrev Odd Soot, men allt jag hittade var något liknande som Doktor Laser nämner - mer allmänt om titlar, tilltal och annat.

Däremot är prislistorna och utrustningen i Odd Soot baserade på svenska förhållanden (liksom samhällsstatistiken). Jag plöjde Clas Ohlson-kataloger och liknande från 1920-talet för att få ihop dem. Alla priser är i själva verket i SKr, även om de står som Doggerländska krónor. Växelkurserna mellan de nordiska valutorna på 1920-talet har jag ingen koll på tyvärr, men de kanske inte är så viktiga.
 

Gabrielle de Bourg

Gör nördiga grejer
Joined
5 Feb 2018
Messages
1,280
Har tyvärr dåligt med resurser på hobbyskrivet material till CoC Sverige, men bidrar gärna som en resurs när spelet landar och svarar på frågor!
 
Top