Nekromanti CoC Keepers Companion 2

Danohrq

Veteran
Joined
4 Apr 2001
Messages
142
Location
Jöttäbåijj
Är detta tänkt som en ersättning för keepers Companion eller är det utökat material?

Känner mig lite förvirrad eftersom det inte riktigt framgår någonstans.
 

Danohrq

Veteran
Joined
4 Apr 2001
Messages
142
Location
Jöttäbåijj
Det skumma är ju att tradition med flera inte ens säljer ettan.
Är dom bara okunniga eller har den gått ur tryck?

Verkar lika skumt att sätta en sån "grundprodukt" ur tryck.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,674
Location
Uppsala
Chaosium har lite konstig filosofi överhuvudtaget när det gäller tryckandet av deras produkter. De trycker upp en liten upplaga, säljer slut den och gör sedan en helt ny bok - ofta med stora delar återanvänt material.

Antagligen för att de är ett litet företag med väldigt stram budget.
 

Danohrq

Veteran
Joined
4 Apr 2001
Messages
142
Location
Jöttäbåijj
hmmm, låter lite motsägelsefullt det där.
Måste ju vara billigare att trycka om en gammal upplaga än att jobba fram en ny. Arbetstid kostar väl eller?

Kan det vara så sjukt att de tjänar in det extra arbetet på såna som köper allt de producerar?

Mysko är det. Har hittat ettan på SF-bokhandeln nu varjefall. Kanske bara tradition som är spåniga. Att dom på tradition är nonchalanta och okunniga är ju kanske inte något som direkt chockerar. Jag har t.e.x. tipsat dom om att dom har förväxlat text på två freeport-produkter 2 gånger. När jag kollade för någon månad sen hade de fortfarande inte gjort något åt det....Tipsade dem första gången för två år sen.......
 

malmkvist

Warrior
Joined
9 Oct 2004
Messages
236
Location
1) Halmstad 2) På sjön
Ibland kan man hitta dessa guldklimpar lite överallt. Själv var jag tvingen att gå till Bosses Hobby för att hitta Beyond the Mountains of Madness modulen, samt på Phantacity i Malmö hittade jag lite extrta props till den modulen. Till och med Chaosium har slut på dessa.

Att Tradition inte har koll är mer eller mindre tradition
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,674
Location
Uppsala
...Beyond the Mountains of Madness...

Du, nu blir jag tvungen att bli avis. Lägg av... Jag har letat mig blind efter den jäkla modulen. Den enda gång jag hittade den var på LinCon för ett år sedan, och då hade jag inga stålar :gremfrown:
 

akenol

Veteran
Joined
6 Sep 2001
Messages
55
Location
Östermalm, Stockholm
Ja, det stämmer. Ettan och tvåan är helt olika böcker, med olika information. Anledningen till att Tradition inte har den är för att de är riktigt kassa på rollspel nuförtiden, tyvärr. Men som du sa så finns den på SF-Bokhandeln, som blir allt bättre och bättre på Call of Cthulhu känns det som.

 

akenol

Veteran
Joined
6 Sep 2001
Messages
55
Location
Östermalm, Stockholm
Beyond the mountains...

En riktigt bra kampanj, trots att den är lite seg i början, och man får hoppa över en del delar för att man ska få bra flyt. Har du hunnit spelat den än, eller håller du på att läsa? Kom gärna med små korta rapporter hur det går för er.

Jag hoppas ni alla sett att det var ett lajv som byggde på Lovecrafts novell "At the Mountains of Madness" förra vintern. Lite roliga bilder och dokument kan ni se på http://www.ncid.org/ab
 

malmkvist

Warrior
Joined
9 Oct 2004
Messages
236
Location
1) Halmstad 2) På sjön
Jag hade enorm tur. Ingenstanns fanns den att uppbringa. Chaosium hade endast ett ex av Horror on the Orient Express, men jag hittade den på www.bosseshobby.se. Dessutom hittade jag propspaketet med boardingkort, vykort, karta, tidning, tygpatch hos Phantacity i Malmö.

Jag har inte hunnit spelleda eller läsa den ännu. Jag skall precis starta upp en CoC kampanj hemma, och håller på att få mina spelare att göra karaktärer.
Så, alla tips på hur man bäst kan spelleda Coc vore välkomna!
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,674
Location
Uppsala
Tips?

Det enda tips jag kan ge till en CoC spelledare är något jag anser gäller alla skräckspel. Märk väl: JAG anser.

Det rör sig om att inte beskriva det som ofta refereras till som "för hemskt för att nämnas" i Lovecrafts böcker. Alltså, att inte gå in i detalj på hur monstren ser ut. Mer känslor, förnimmelser och iakttagelser runt ikring monstren.

Som i At the Mountains of Madness, där man får veta hur pingvinerna krossas under den enorma monstrositeten och fokuset på den galenskap som skapas egentligen ligger i det klassiska flöjt-aktiga ljudet som beskrivs "tekeli-li" i texten - inte på hur monstret ser ut.

Alltså. Skuggor som rör sig, underliga dofter, konstiga ljud, saker man förnimmer i ögonvrån. Allt detta skapar en krypande känsla, om det görs rätt, till skillnad från en blassé approach som "ni ser en Shoggoth på taket"...
 
Top