Nekromanti CoC Japan sourcebook

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Jag kunde inte undgå att märka att Chaosium ska släppa en modul om cthulhu-mythosen i Japan. Ngn som vet vilken tid det kommer utspela sig?

För jag kan nämligen inte tänka mig ngt bättre än om de satte den någonstans till 1500-1800 talet. Dvs. inte 1890, 1920 eller nutid. Det är bokstavligen talat den modul jag har längtat efter sen jag plockade upp CoC och Sengoku/Usagi.
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
dessutom (nästan nt)

ngn mer som tänker kappa = deep ones, Tako-Oni (bläckfisk-demon) = Cthulhu (eller C. Spawns), Tatsu = Hunting Horror osv osv.
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,107
Location
Tindalos
Från Chaosium:


MODERN-DAY EXPLORATION OF THE LAND OF THE RISING SUN

As we start the twenty-first century, few corners of the world remain unexplored and unilluminated by the lamp of reason in this scientific age. The fewer places there are to hide, the more bewildering and shocking the experience when we suddenly face cosmic terror. In this meticulously-researched sourcebook you will find a comprehensive portrayal of the culture, history, and people of Japan presented in a Lovecraftian setting. Secrets of Japan presents a new world of possibilities for keepers and investigators wishing to take their adventures East.


Verkar vara nutid alltså...
 

Mr Gadsby

Veteran
Joined
11 Oct 2000
Messages
84
Location
Stockholm
Dessutom (2)...

...så ska de ju släppa både Arkham och Kingsport på nytt. Wohoo! Lite irriterande att jag just lyckades få tag på den gamla Kingsport-boken från eBay för 200. Men, men... man kan aldrig ha för många böcker till Call of Cthulhu.
Den nya Dunwich-boken verkar också bli mysig. Ett schysst grottforskaräventyr var ju liksom det som saknades i den gamla. Mina stackars investigatörer trampade runt där nere utan någon egentlig anledning och det skulle de aldrig ha gjort. En av dem strök med (ramlade ned i spiraltrappehålet) och en annan blev infekterad av fungussporer och fick amputera ena armen. Ja det var tider det.

/G-man
 

Rev

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
326
Location
Göteborg
Tja, personligen tycker jag att en av de mest spännande (och bäst lämpade för CoC) perioderna i Japans historia är 1950- och 60-talen...

-R (som tycker att samuraj-eran är aptrist)
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
utveckla!

Personligen känns det som om japan under just 1950-60 var den tiden de började tappa stora delar av japanska kulturen och arvet. Då det började bli som MEST influerade av västerländska livsstilar och då känns det som om stor del av 'charmen' (om charm är rätt ord för skräckrollspel) med spelande i just japan försvinner.

Kan ha mycket fel men är oerhört öppen för varför det skulle vara mer intressant. Förklara gärna.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: utveckla!

"Personligen känns det som om japan under just 1950-60 var den tiden de började tappa stora delar av japanska kulturen och arvet. Då det började bli som MEST influerade av västerländska livsstilar och då känns det som om stor del av 'charmen' (om charm är rätt ord för skräckrollspel) med spelande i just japan försvinner.

Kan ha mycket fel men är oerhört öppen för varför det skulle vara mer intressant. Förklara gärna."


På grund av konflikten mellan det gamla och nya. Det skapar motsättningar som kan användas i balla historier.

Det är lite samma grej i Västmark. Det är inte en slump att jag satte Västmark i den tid som jag gjorde. Det finns en inhemsk kultur som håller på att tappa greppet gentemot en mer kontinental kultur. Det leder till motsättningar och konflikter.
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Re: utveckla!

jo visst är det intressant ur den aspekten.. men den enda skräcken jag akn se i det är när Herr Mitsubishi ser sin dotter bli kär i en västerlänning och dessutom överväger att gifta sig med honom. Finns ju inget riktigt skräckstämnings förhöjande i just den aspekten. Eller?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: utveckla!

"jo visst är det intressant ur den aspekten.. men den enda skräcken jag akn se i det är när Herr Mitsubishi ser sin dotter bli kär i en västerlänning och dessutom överväger att gifta sig med honom. Finns ju inget riktigt skräckstämnings förhöjande i just den aspekten. Eller?"

Åjodå, speciellt om herr Mitsubushi egentligen hade tänkt att offra sin dotter till några Deep Ones som folket i hans hemstad dyrkat i århundraden ända tills nåra ämlans gaijin släppt ett par små solar på Nagasaki och Hiroshima.

Liksom, fram tills nu har det varit ens plikt att offra sig till dem, och nu har hans galna och västinfluerade dotter blivit kär i en blekfis och vägrar att offra sig eller ens gifta sig med herr Toshibas son. Hon har börjat tala om utbildning och göra sin egen grej! Ämlans unge!

Gör nu unga fröken Mitsubishi och menige Joe Smith som hon kärat ner sig i som rollpersoner...
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Re: utveckla!

men det fungerar ju under 1600-talet också? det är ju inget specifikt för 40-60?

Tror snarare att den riktiga japanska skräcken finns att hämta i en blandning med japanska mytologin och tiderna då folket fortfarande trodde på det.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: utveckla!

"men det fungerar ju under 1600-talet också? det är ju inget specifikt för 40-60?"

...förutom att de västerländska influenserna var inte lika stora och konflikten på den punkten därmed inte heller är lika stor.
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Re: utveckla!

Men är det inte just det som kanske gör det lite mer skrämmande? från den ena sidan är det nanbanjin med skrämmande inställningar till livet och dess värde, från andra är det vi den lilla gruppen mot dessa perverterade japaner.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: utveckla!

"som kanske gör det lite mer skrämmande?"

Konflikten ser jag som ett trevligt samhällsbaserat vardagsdrama som ger djup åt rollpersonerna, inte som världens undergång. Man behöver inte basera världens undergång på den.

Men den är rätt trevlig att krydda världens undergång med.
 

Baldyr

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
1,188
Location
Eskilstuna
förveckla

Tror snarare att den riktiga japanska skräcken finns att hämta i en blandning med japanska mytologin och tiderna då folket fortfarande trodde på det.

Då är Vampire: the Dark Ages (alt Dark Ages: Vampire) det ultimata skräck-rollspelet ur västerländsk synvinkel? Folk trodde ju uppenbarligen på både Gud och Satan, liksom vampyrer och varulvar.

Jag tycker däremot att exempelvis satanist-filmer fungerar bäst i nutids-miljö, trots att de som faktiskt tror på Den lede lär vara ännu färre än de som tror på den gode Herren.

Sedan är CoC främst ett 1900-tals-rollspel, precis som Lovecraft var en 1900-tals-författare. (Att slutet av 1800-talet också fungerar kan ju skyllas på att Howard Philip faktiskt var född innan sekelskiftet, vad jag kan minnas.) Att flytta CoC till ett annat århundrade eller en annan tidsepok känns därför ganska radikalt. (GURPS CthulhuPunk torde bevisa min tes, eller?) Jag skulle alltså tro att CoC i japansk miljö är tillräckligt udda för de flesta.

Slutligen så råkar jag veta att föregående talare är väldigt intresserad av Japan och äger antagligen också en ansenlig mängd material om ämnet. Även om den officiella modulen främst behandlar modern tid så borde det väl vara en smal sak att flytta sin egen kampanj till exempelvis 1600-talet, alternativt plocka Mythos-kopplingarna från Japan-modulen till ett annat rollspel som utspelar sig under ett lämpligt århundrade.

/Baldyr, som själv gärna modifierar befintliga spel
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
Re: utveckla!

jo.. emn trevliga vardagliga händelser känner jag inte är det jag är ute efter med just CoC (även om sånt är oerhört intressant när jag är inställd på det, fast då i andra spel). Det är väl snarare andra saker man söker i CoC.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Idé-svammel

släppt ett par små solar på Nagasaki och Hiroshima.

Den incidenten kan ge upphov till massor av mysiga äventyr. Inte bara kan man fråga sig varför platserna nukeades egentligen (stora hemskheter). Man kan köra en kampanj centrerad runt en researchgrupp som skall undersöka de långsiktiga effekterna av kärnvapnen. Det krävs ju inte mycket för att de där muterade ungarna _egentligen_ skall vara resultatet av Deep Ones eller något annat hemskt.
Den sobra arme-inspektör som finner sig själv vilse i bambuskogen letandes efter ett konstigt djur som påstås ha sett här lär bli ganska stressad när det visar sig vara en hemskhet uppskrämd av lokala kultister/bombmattor/whatever. Lägg därtill Onda Ninjor och ett mindre samarbetsvilligt folk så kan man känna sig utlämnad som 17 :)

Ehm... ja... ninjor kanske är litet för mycket :gremsmile:
 
Top