Nekromanti CoC - galen eller inte

G

Guest

Guest
Enligt vissa rykten så är CoC ett gotiskt rollspel med spöken vampyrer m.m.

Efter att ha läst lite Lovecraft har jag dock fått den uppfattningen att allt har en förklaring (något konstig förklaring dock) och att Lovecrafts skräck är mer vetenskapligt inriktad, t ex konstiga varelser från andra dimensioner, människans sanna historia vilken härstammar från många tidsåldrar, bl a var det intelligenta ödlor som härskade över jorden innan människan m.m.

Dessutom så blir nästan alla spelare vansinniga eller dör.

Någon som dementera eller bekräfta?



Mäster Azazel
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Enligt vissa rykten så är CoC ett gotiskt rollspel med spöken vampyrer m.m.

Helt upp till SL. Spöken och vampyrer finns med (fast vissa vampyrer är väl inte av den klassiska sorten.)

Efter att ha läst lite Lovecraft har jag dock fått den uppfattningen att allt har en förklaring (något konstig förklaring dock) och att Lovecrafts skräck är mer vetenskapligt inriktad, t ex konstiga varelser från andra dimensioner, människans sanna historia vilken härstammar från många tidsåldrar, bl a var det intelligenta ödlor som härskade över jorden innan människan m.m.

Helt rätt.

Dessutom så blir nästan alla spelare vansinniga eller dör.

Återigen beror det på SL, men chanserna kan ibland bli väldigt stora för att ovanstående skall slå in.

_öRn
 

Ximnipot69

Swordsman
Joined
18 Dec 2000
Messages
412
Location
Huskvarna, Småland
Jag personligen tycker inte att det skall krylla med 2T8 SAN-loss monster, utan att monstren bara skall hintas fram till slutstriden då karaktären (och spelaren) är redo för det.

Meningen är inte att alla skall bli galna, bara uppskrämda (av mystiska knarranden, saker som skymtas i ögonvrån, etc...)

(o0)
/1i\
 

Winston

Veteran
Joined
6 Jan 2001
Messages
32
Location
Umeå
Alla ska dö!

Det är det som är det fantastiska med världen! Människan är svag och hjälplös och alla dör på slutet.

In the end, everything is a gag.
Charlie Chaplin
 

Horus

Warrior
Joined
9 Aug 2000
Messages
205
Location
Sthlm
Re: Alla ska dö!

Låter som de flesta skräckvärldar.

/Horus - RIP Blümchen
 

Johan Granberg

Swordsman
Joined
26 Nov 2000
Messages
757
Location
Umeå
Exakt! (NT)

Vad fan tror du jag menar när jag skriver NT????

"Det är bättre att dö stående än att leva på knä"
- Emiliano Zapata
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
Bårhus, dårhus

Tja, det tillhör ju inte ovanligheterna att RPna slutar på dårhus eller bårhus. Det kan låta hopplöst, men att gestalta en karaktärs långsamma resa in i galenskapens dimma kan faktiskt vara jäkligt kul. Dessutom tar det ett tag innan man tappat tillräckligt mycket "sanity points" för att bli helt skvattinnerligt galen. En kul grej är att ju mer man tar reda på och förstår av hur verkligheten ser ut, desto galnare blir man. För mycket kunskap kan alltså vara livsfarligt!

Vad gäller den vetenskapliga sidan så är du inne på rätt spår i ditt påstående. MEN de urgamla varelserna dyrkas för det mesta som gudar av mysko kulter runt om i världen. Lovecraft var inget stort fan av religoner i största allmänhet och tyckte det var ganska ironiskt att vissa tog hans berättelser på så stort allvar och började tro att det fanns något mått av verklighetsbakgrund i hans historier. Det som var ett genomgående tema i många av hans historier var att (fritt översatt) "teknologi som är tillräckligt avancerad kan av ett otränat öga omöjligt skiljas från magi"

Vill du veta mer rekommenderar jag att du läser:
"the whisperer in the dark" (apropå teknologivinkeln)
"the music of Erich Zann" & "Pickman's model" (för stämningens skull)
"the call of Cthulhu" (Grundkurs)

Har du väl börjat läsa dessa kommer du inte att vilja sluta
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Bårhus, dårhus

<I>"teknologi som är tillräckligt avancerad kan av ett otränat öga omöjligt skiljas från magi"</I>

Mig veterligt är det Arthur C Clarke som sa det, inte Lovecraft?

--
Åke
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
Re: Bårhus, dårhus

hmmm... tja, om det är så, så har gjort en riktig blunder och jag ber då om ursäkt för detta. Min "källa" till en del av det jag skrev i föregående inlägg är förordet till en novellsamling med HPL's alster som jag lånade på biblioteket i somras. Det är alltså fullt möjligt att jag blandat ihop begreppen. Hur som helst så passar citatet ganska bra in på hur en del saker fungerar i Lovecrafts värld.
 
Top