Nekromanti CoC- ett bra rollspel?

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Tja, om de hellre dör är det deras problem

Till att börja med, om vampyrer inte har lust att samarbeta av princip, och därmed dömer sig själva till nästa död... tja, puckon! Som det heter, det finns inga ateister på ett sjunkande skepp, och jag är övertygad om att vampyrer samarbeter till och med mycket bra om solen håller på att gå upp och samarbete är det enda sättet att låta bli att bli stekt sidfläsk.

"Varför skulle det vara mycket lättare att få rollpersonens skräck att kännas hos spelaren i detta fall än i det du beskriver?"

Det är det inte. Att vara rädd för solsken är något totalt artificiellt för spelarens del. Visst, man kan tänka sig att ens rollperson borde vara dödsrädda för det, men man kan inte identifiera sig med känslan eftersom den är totalt främmande annat än för ett fåtal personer som lider av mycket konstiga sjukdomar som innebär extrem överkänslighet för ultraviolett ljus. Det finns en absurdhet i situationen som tar udden av skräckkänslan.

Tortyr och förhör, psykisk som fysisk, är något som man kan identifiera sig med bra mycket lättare. Jag valde just den spelaren som mål för förhörssessionen, eftersom jag visste att han kunde göra den identifikationen (jag valde däremot inte en annan spelare, som har en del hemska upplevelser från Chile i bakfickan, eftersom jag var rädd för att han skulle överreagera - han hade det tillräckligt obehagligt att sitta och lyssna på händelsen ändå).

Skräck är oerhört personligt. Ska en spelare känna skräck så måste man välja både ämne och mål med omsorg. Att bara extrapolera att ens rollperson borde känna skräck just nu kallar inte jag skräck. Möjligen kan jag kalla det för bra rollspel, men målet med skräckrollspel är för min del att skrämma skiten ur spelaren, inte att spelaren ska rollspela en livrädd rollperson.

"Killarna som var spelare 1 och 2 i det här fallet tyckte det var klart obehagligt att bara kunna sitta och vänta medan jag och spelledaren var i andra rummet och spelade vad jag gjorde (jag hade inte en aning om vad som hänt dem)."

Tja, hade jag spelat 1 eller 2 så hade jag inte tyckt det var obehagligt. En utmaning, kanske. Jävligt trist att vänta, definitivt. Men inte obehagligt eller skrämmande. Däremot hade jag försökt rollspela livrädd så gott jag hade kunnat, men jag hade inte varit rädd.

"Om du inte alls lyckas leva dig in i en situation där din rollperson löper en uppenbar risk att snart vara död så är det enligt min mening inte spelet Vampires fel."

Det är en sak att leva sig in i sin roll och spela livrädd. Det är en annan sak att faktiskt vara livrädd. Och om målet med skräcken i Vampire är att spela livrädd... sorry, då väljer jag hellre Cthulhu. Där blir i alla fall jag rädd.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Re: När Krille försöker göra bättre skräckspel...

"Jag har inte sagt att en dödsfälla är liktydig med skräck, däremot är det ett av många sätt som skräcken kan visa sig på."

IMHO ett av de sämre sätten. Dödsfällor fullkomligt skriker fram "problemlösning". Och du vet redan vad jag anser om sådant.

Och för att anknyta till ämnet, om jag någonsin hade skrivit ett skräckrollspel så hade jag förmodligen byggt något i den här stilen:

1) Enkelt regelsystem. 1T10 + värde över en svårighet, till exempel. Svårare behöver det inte vara. I systemet ska det finnas någon form av mekanism som gör att spelarna inte vill kunna för mycket om det övernaturliga (motsvarande kopplingen mellan Cthulhu Mythos och Sanity i Cthulhu, eller Dark Side/Light Side i Star Wars).

2) En stor del spiritism. Det finns en andevärld, och den erbjuder en möjlighet att överleva döden. I denna möjlighet finns ett pris som måste betalas, och det är inte värt det priset. Andevärlden kan bara påverkas ytterst lite om ens alls av den fysiska världen.

3) En kasse olika hemliga ordnar som ser spiritism och magi som en potentiell möjlighet till odödlighet, i synnerhet om de själva inte behöver betala priset. Dessa har en hel del hållhakar rakt in i stat och regering, och kan till viss del utnyttja dessas resurser.

4) Rollpersoner som är helt normala människor, eller möjligen någon form av spiritistiskt intresserade och närmar sig den punkt då de inser att det inte är värt priset.

5) Kampanjidéer som bygger kring ämnet, som sätter vanligt folk i ovanliga och mycket, mycket skrämmande situationer, där allting som de tar som givet helt enkelt vänds tvärt upp och ner. Staten kan inte erbjuda något skydd gentemot andar, och ordnarna har tillräckligt mycket inflytande för att staten inte ska kunna ge skydd mot dem heller. Andar finns och manifesterar sig på olika sätt, som spöken, vålnader, poltergeists et cetera.

6) En hel kasse med bakgrundsfakta om diverse spiritistiska och magiska traditioner som spelledaren kan fördjupa sig i och få inspiration av, och spelaren kan försöka låta bli att veta. Allt ifrån kabbala till voudun till nordamerikas indianer till shinto till diverse annan folklore skulle tas upp och passa in i miljön.

7) En kasse med spelledartips, som i princip skulle bygga på enkla stårysar som går rakt mot spelarna. Få intriger och mer konspirationer är modellen för dagen. Fienden ska inte kunna identifieras som en individ och knappt ens som en organisation, och det ska inte finnas några inter-antagonistiska intriger som kan utnyttjas.

Saker som hade kunnat passa in som inspiration till det skräckspel som jag tänker mig är filmen The Serpent and the Rainbow, vissa bitar ur Sandman, vissa andra bitar ur The Books of Magic, de första Omen-filmerna, Exorcisten (speciellt 1 och 3), delar av X Files, delar av Ghost in the Shell, en hel del av det tidiga som Clive Barker har skrivit, filmen Flatliners, filmen Pentagrammorden, med mera.

- Krille

"Shout with glee and jump with joy;
I was here before Kilroy"
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Spännande diskussion som aldrig tycks ta slut...

Dessa Vampiredebatter, det blir alltid en del intresant som kommer ut av dem!

”Du kan ju inte helt bortse från dess inverkan. Om man spelar gudar som är mäktigare än allt annat i hela världen tillsammans lär det vara svårt att skrämma dem. Någonstans på skalan ned till att vara chanslös mot allt borde det finnas en gradvis övergång mellan oräddhet och skräck.”

Gudar, jovisst. Naturligtvis måste det finnas ett reellt hot i någon form. Men skalan mellan att hotet är något av samma kaliber som en själv eller fetare tycker jag är ganska oväsentlig för hur bra ett skräckspel är. För att jämföra med skräckfilm så kan man säga att ”När lammen tystnar” antagligen inte hade blivit bättre om elakingen varit en jättebamsing.

”Jag får lägga till:
* Genomarbetad värld som återfinns i skräcklitteratur (och vissa filmer) från hela förra seklet. ”


Ska direkt säga att jag inte har läst några Lovecraft-böcker. Min erfarenhet är dock att världar som finns beskrivna genom filmer och böcker kan bli ett problem. Visst, de kan ju ge inspiration och försätta deltagarna i rätt stämning. Men å andra sidan finns problemet med att mystiken försvinner (vilket inte jag tycker är särkilt bra i framförallt skräckspel). Likaså finns det risk att somliga deltagare har fått en viss bild av källorna och inte accepterar att det som händer i spelet för att det bryter mot deras bild.

”* Spelets fokus är inte på strid. Man är inte särskilt bra på det så det är inte något man bör försöka annat än som absolut sista utväg. Jämför det med V där man har Potence, Fortitude, Celerity, och soak-slag upp till öronen (inte riktigt men du förstår kontrasten) ”

Det handlar ju helt om vilken sorts rollperson man gör. Själv är jag helt ointresserad av att göra en stridsmaskin i Vampire; det är inte där spelet har sin styrka enligt min mening.

”* Mekanik som stödjer spelets tema. Det finns mekanikstöd för att bli rädd, vilket saknas i V. Detta säkerställer att även munchkin X blir litet skraj när hans karaktär bör bli det... ”

Jaså? Själv har jag iaf fått slå Willpowerslag för att undvika att fly vilt. Det här med regler för skräck är för övrigt intressant så jag startar en ny tråd på rollspelsforumet om det – Välkommen! /images/icons/smile.gif

”* De superkrafter som finns är behäftade med stora nakdelar och biverkningar som får en att tveka att använda dem... Det kan lika gärna vara de som blir ens undergång som det man använder dem emot... ”

Tror det var Nightowl som skrev något intressant om det i en tidigare ”Vampire-tråd”. Användandet av discipliner borde på något sätt kunna locka fram besten eller på annat sätt ställa till problem. Helt klart intressant och om jag skulle ha tid att börja spelleda Vampire skulle jag införa något sådant på ett eller annat sätt.

”* Det är inte bara rollpersonen som är mer lik. Det är omgivning och samhället också. Folk kan med lätthet förstå hur hemskt det är för en lärare i grekisk grammatik att 1923 stöta ihop med ett tentackelmonster :gremsmile:

Nja, det rollpersonerna möter på är väl ungefär lika mysko för spelaren i CoC som i Vampire. Varför skulle det vara lättare att sätta sig in i hur det är att bli attackerad av ett tentakelmonster än av en varulv? Det är rollpersonen som är skillnaden enligt in mening.

”Vilket gör det mycket svårare att bli rädd å någon annas vägnar. Om jag inte litar på neonaten Alfred och alltid ser honom som ett potentiellt hot så borde det inte röra mig i ryggen om han dör. ”

Jodå, för du har förstått att Alfred har samma mål som du och därför kan betraktas som tämligen pålitlig som det ser ut nu. Visst, han kan tänkas svika dig framöver. Men det finns ingen annan du kan söka dig till så Alfred är det stöd du har. Alfreds död innebär att du nu står ensam i kampen mot den grymme prinsen. Och att någon dräpt Alfred innebär att du kan räkna med att de är efter dig också. Alfred var den ende som i någon mening kunde sägas vara en vän till dig, men inte ens i hans närhet kunde du känna dig trygg...
Det här med vänner och fiender i rollspel är för övrigt någonting som inte låter sig skapas hur som helst. Jag är lite tveksam till det som man ser i många spel – lägg en bakgrundspoäng på att ha en bra polare. Skriver ett inlägg på Rollspelsmakande-forumet om det.

”Om intrigerna inte gör något _mer_ för att bygga upp skräck än hjälpa spelaren komma in i sin karaktär känns det som slöseri med speltid. ”

Att komma in i karaktären är sällan slöseri med speltid, och absolut inte om man ska försöka leva sig in i rollpersonen så mycket att man kan känna den skräck som den upplever.

”Jag måste nog hålla med Krille litet här; om man är upptagen med att försöka manipulera Brujan Bengt till att sno Toreadoren Tittis favoritkonstnär o.s.v. så kommer man nog inte ha så mycket _tid_ att bygga upp en bra skräckstämning :gremsmile:

Intrigerna är ju ett led i uppbyggandet av skräcken! Vi pratar långvarig, paranoid skräck här, inte ”jagad av monster-skräck”. Vampire helt enkelt! /images/icons/smile.gif
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Spännande diskussion som aldrig tycks ta slut...

Dessa Vampiredebatter, det blir alltid en del intresant som kommer ut av dem!

Det är därför de är värda sin tid och plats... Om det bara var frågan om "vilket spel är bäst" skulle det inte alls vara lika kul :)

De har definitivt ökat mina förhoppningar på att kunna använda V till något vettigt... Med Nightowls patchar och litet okonventionella stories kan det nog bli riktigt coolt :)

Gudar, jovisst. Naturligtvis måste det finnas ett reellt hot i någon form. Men skalan mellan att hotet är något av samma kaliber som en själv eller fetare tycker jag är ganska oväsentlig för hur bra ett skräckspel är. För att jämföra med skräckfilm så kan man säga att ”När lammen tystnar” antagligen inte hade blivit bättre om elakingen varit en jättebamsing.

Mjo, du har en viss poäng där... Den stora fördelen med CoCs låga powernivå (jämfört med att skala upp alla karaktärer och hot 300%) är nog mest det att man har lätt att identifiera sig med och förstå sina karaktärer. Dessutom är det nog lättare att hålla avsedd nivå eftersom alla kan vara mer eller mindre överens om vad en 60-årig astronom kan klara av... i kontrast råder det vitt skilda meningar om hur mäktiga vampyrer skall vara traditionellt sett... :)

Men å andra sidan finns problemet med att mystiken försvinner (vilket inte jag tycker är särkilt bra i framförallt skräckspel). Likaså finns det risk att somliga deltagare har fått en viss bild av källorna och inte accepterar att det som händer i spelet för att det bryter mot deras bild.

Man får dock ta med i beräkningen att "världen" är en delad sådan och att den ofta utgör den antydda bakgrunden i olika skräcknoveller. Det är många olika författare som sagt många olika saker och det mesta i form av antydningar så det är svårt för ens den mest trägna bokmal att koka ihop detta till en konsekvent och otvetydig världsbild som står i konflikt med spelledarens idéer...

(Re: fokus på strid)
Det handlar ju helt om vilken sorts rollperson man gör.

Sant... Däremot verkar hälften av alla powers vara fokuserade på strid. De övriga reglerna ägnar ockrå rätt stor del åt detta område om man jämför med regler för intriger (?), skräck (?) m.m...
Nåja, det är bara det intryck jag fått, det kan vara individuellt för mig :)

Jaså? Själv har jag iaf fått slå Willpowerslag för att undvika att fly vilt.

...Och det står uttryckligen i reglerna?

I vilket fall som helst är mycket _mindre_ utarbetade regler för skräck än vad t.ex. DoD-85 har, trots att det är glad-fantasy snarare än skräck och reglerna i övrigt är lättare och ytligare än Vampires.

Tror det var Nightowl som skrev något intressant om det i en tidigare ”Vampire-tråd”. Användandet av discipliner borde på något sätt kunna locka fram besten eller på annat sätt ställa till problem.

Mjo, Nightowl är fylld med goda idéer :)

Nja, det rollpersonerna möter på är väl ungefär lika mysko för spelaren i CoC som i Vampire. Varför skulle det vara lättare att sätta sig in i hur det är att bli attackerad av ett tentakelmonster än av en varulv? Det är rollpersonen som är skillnaden enligt in mening.

Det jag menar är att man vet intuitivt ungefär vad som är normalt i vår vardag... att det dyker upp något definitivt onaturligt och farligt är då uppenbarare skräckslående än om det dyker upp ett hot man känner till, som inte är onaturligare än en själv o.s.v.
En vampyrspelare vars karaktär stöter på en varulv har nog mycket enklare att bara se det som "bara en fiende" än en matteprofessor som stöter på en Byakhee...
Det är vad jag tror i.a.f.

Jodå, för du har förstått att Alfred har samma mål som du och därför kan betraktas som tämligen pålitlig som det ser ut nu. Visst, han kan tänkas svika dig framöver. Men det finns ingen annan du kan söka dig till så Alfred är det stöd du har. Alfreds död innebär att du nu står ensam i kampen mot den grymme prinsen.

Det, i mina ögon, innebär att det faktiskt inte är Alfred man bryr sig om. Det är bara självbevarelsedrift i en annan skepnad.

Och att någon dräpt Alfred innebär att du kan räkna med att de är efter dig också. Alfred var den ende som i någon mening kunde sägas vara en vän till dig, men inte ens i hans närhet kunde du känna dig trygg...

Om du äter kakan får du inte ha kvar den. Om man är rädd för att Alfred skall hugga en i ryggen vid första tillfälle det är lönsamt är han ingen vän. Är han å andra sidan en vän så är man inte ensam och utan vänner, per definition :)

Att komma in i karaktären är sällan slöseri med speltid, och absolut inte om man ska försöka leva sig in i rollpersonen så mycket att man kan känna den skräck som den upplever.

Om intrigerandet tar 90% av tiden så är det bara 10% kvar att skrämma folk på. En avvägningsfråga som oftast...

Nåja, denna argumentation ger ju ytterligare bonus till CoC där karaktärerna är enkla att komma in i :)

Intrigerna är ju ett led i uppbyggandet av skräcken! Vi pratar långvarig, paranoid skräck här, inte ”jagad av monster-skräck”. Vampire helt enkelt!

Jag är inte riktigt säker på att jag kan kalla något som pågår utdraget över en lång tid för skräck... Vi har som bekant olika definitioner här. Spelare orkar inte vara rädda hela speltiden så skräck som skall vara kontinuerlig kommer nästan automatiskt dö bort tills den är ett bakgrundsbrus av "mörk värld".
Den riktiga skräcken, imho och med min definition, är de toppar där spelarna verkligen blir skraja, pulsen slår och adrenalinet pumpar :)
 

Nightowl

Champion
Joined
17 May 2000
Messages
8,341
Location
Avliden, Tristerbotten
Nuke Cthulhu!

"(jag har f.ö. allvarligt funderat på att ge mina CoC-spelare tillgång till något riktigt maffe-vapen (kanon/haubits/attackflyg) bara för att understryka denna poäng... Jag är bara rädd att det skulle bli king-kong-stämning ;)"

Gammal vits:
Vad händer om man atombombar Cthulhu?

Svar: Han återvänder efter 1t10+10 minuter, fast nu är han radioaktiv.

Nightowl

Makt korrumperar. Absolut makt är ganska kul.
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Problemlösning...?

IMHO ett av de sämre sätten. Dödsfällor fullkomligt skriker fram "problemlösning".

Hur sjutton kan det vara problemlösning om man direkt inser att ”fan, vi är fast, vi kan bara hålla tummarna medan tiden rinner ut”?
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Ja, onekligen. Har jag sagt något annat?

Till att börja med, om vampyrer inte har lust att samarbeta av princip, och därmed dömer sig själva till nästa död... tja, puckon!

Det är inte någon princip som skapar samarbetsproblemen.

Som det heter, det finns inga ateister på ett sjunkande skepp, och jag är övertygad om att vampyrer samarbeter till och med mycket bra om solen håller på att gå upp och samarbete är det enda sättet att låta bli att bli stekt sidfläsk.

Jovisst, men nu är det ju sällan den typen av situationer som uppstår. Mer sånt som ”om jag diablerar Göran så blir jag mäktigare och kanske kan klara av mina problem bättre. Förvisso förlorar vi vampyrer totalt sett på det, men jag sätter mig själv först i det här fallet.”

Det är det inte. Att vara rädd för solsken är något totalt artificiellt för spelarens del. Visst, man kan tänka sig att ens rollperson borde vara dödsrädda för det, men man kan inte identifiera sig med känslan eftersom den är totalt främmande annat än för ett fåtal personer som lider av mycket konstiga sjukdomar som innebär extrem överkänslighet för ultraviolett ljus. Det finns en absurdhet i situationen som tar udden av skräckkänslan.

Utan att ha kollat upp någon fakta så gissar jag det är minst lika många människor som dör av solen som dör av att någon elak jättebest sliter dem i stycken. De som spelar har med all säkerhet inte varit med om någotdera. Situationerna torde sålunda vara lika artifciella. Och som jag fattar det är det klart vanligare med att rollpersonerna skräms av jättebestar i CoC än att de utsätts för förhör under psykisk tortyr.
Nåja, det är inte rädsla för solen som är det centrala skräckmomentet i Vampire hur som helst. Mitt exempel handlar inte om att man skulle gå runt om nätterna och fundera på hur elak solen är, utan att man inser att man snart är stendöd. Du kan ersätta solen med en bomb, en giljotin eller vad man nu kan dräpa folk med. Det ena gör inte situationen mer artificiell än det andra.

Tja, hade jag spelat 1 eller 2 så hade jag inte tyckt det var obehagligt. En utmaning, kanske. Jävligt trist att vänta, definitivt. Men inte obehagligt eller skrämmande.

Då kan jag bara beklaga att du uppenbarligen inte har den inlevelseförmåga som mina medspelare hade i den här situationen.

Det är en sak att leva sig in i sin roll och spela livrädd. Det är en annan sak att faktiskt vara livrädd. Och om målet med skräcken i Vampire är att spela livrädd... sorry, då väljer jag hellre Cthulhu.

Du får gärna välja CoC hellre än Vampire, men påståendet att skräcken i Vampire skulle vara mer artificiell än den i CoC ser jag ingen grund för.
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Re: Spännande diskussion som aldrig tycks ta slut...

Dessutom är det nog lättare att hålla avsedd nivå eftersom alla kan vara mer eller mindre överens om vad en 60-årig astronom kan klara av... i kontrast råder det vitt skilda meningar om hur mäktiga vampyrer skall vara traditionellt sett...

Fast eftersom alla ”vet” vad han ska klara så blir det lätt tjafs eftersom folks ”vetande” inte stämmer överens. Att någon påstår sig ”veta” hur vampyrer fungerar är enligt min erfarenhet jäkligt ovanligt. Möjligtvis kan man ha en mer allmän uppfattning om hur man vill att en vampyrmiljö ska vara, men något rätt och fel finns inte på samma sätt som i fallet med den 60-årige astronomen.

Man får dock ta med i beräkningen att "världen" är en delad sådan och att den ofta utgör den antydda bakgrunden i olika skräcknoveller. Det är många olika författare som sagt många olika saker och det mesta i form av antydningar så det är svårt för ens den mest trägna bokmal att koka ihop detta till en konsekvent och otvetydig världsbild som står i konflikt med spelledarens idéer...

Har inte läst Lovecrafts böcker. Jag skriver utifrån mina erfarenheter av SoR och SW, men om CoC inte drabbas av samma problem så är det ju bara att gratulera.

Sant... Däremot verkar hälften av alla powers vara fokuserade på strid.

Det är väl för att lura massa stridspittar att köpa spelet så att upplagan blir större och vi andra kan köpa spelet billigare... /images/icons/smile.gif Själv har jag aldrig valt att skaffa några discipliner som har med strid att göra och de rollpersoner jag spelat har haft Strength 1, så det där med strid har inte stört mig.Vore synd om folk känner sig uppmanade att göra stridsgubbar i Vampire, själv har jag aldrig upplevt det på det viset, det är allt jag kan säga.

De övriga reglerna ägnar ockrå rätt stor del åt detta område om man jämför med regler för intriger (?), skräck (?) m.m...

Skräck och intriger låter sig inte fångas i regler så lätt. Tror de klarar sig lika bra utan avancerade regler. Strid däremot är enligt min erfarenhet ett område som behöver gås igenom grundligt oavsett spel. Den dominerande delen av de regeldiskussioner jag hört (och deltagit i /images/icons/wink.gif ) genom åren har haft med strid att göra.

...Och det står uttryckligen i reglerna?

Vet inte varifrån spelledaren hämtade det. Jag mötte på en hunter som hittade på jäkelskap och tvingades springa som fan. Detta skapade dock ingen skräckstämning, det blev klart artficiellt när SL sa åt mig att slå tärningar och sedan berättade att jag sprang järnet.

I vilket fall som helst är mycket _mindre_ utarbetade regler för skräck än vad t.ex. DoD-85 har, trots att det är glad-fantasy snarare än skräck och reglerna i övrigt är lättare och ytligare än Vampires.

Faktiskt så tror jag skräcktabellen gör klart mer nytta i DoD än i Vampire. I Vampire bygger skräcken på att man själv fattar att läget är illa. Faktiskt har jag inte alls saknat skräcktabeller i Vampire. Man klarar alldeles utmärkt av att vara paranoid eller att skubba som fan när det hettar till. Den där krypande Vampireskräcken är svår att göra en skräcktabell till. Men visst, en skräcktabell för situationer där man möter på fetingar kunde ju varit med för de som behövt den.

En vampyrspelare vars karaktär stöter på en varulv har nog mycket enklare att bara se det som "bara en fiende" än en matteprofessor som stöter på en Byakhee...
Det är vad jag tror i.a.f.


”Bara en fiende”... som försöker ta ihjäl en och har god chans att lyckas med det... hmm. Är någon/något ett reellt hot så är det relationen till den/det och sammanhanget som är det väsentliga. (Jag får en viss känsla av att jag upprepar mig här, men det var ju ett tag sedan forumet var igång så va fan...)

Det, i mina ögon, innebär att det faktiskt inte är Alfred man bryr sig om.

Jodå, han är ju en trevlig prick och man behöver ju någon att umgås med. Men givetvis finns besten i Alfred, liksom i det egna jaget.

Det är bara självbevarelsedrift i en annan skepnad.

Men självbevarelsedriften är ju andra sidan det som skräcken i rollspel rimligtvis borde byggas kring. Ett skräckäventyr där man går runt och är livrädd för att något ska hända någon annan låter knepigt IMHO. Såvida det då inte är så att man själv är beroende av personen för den egna säkerheten, vilket är fallet i exemplet Alfred.

Om intrigerandet tar 90% av tiden så är det bara 10% kvar att skrämma folk på. En avvägningsfråga som oftast...

Som du själv säger så kan man ju som spelare inte under en hel kväll sitta och vara skraj för det som ens rollperson upplever. Alltså, varför inte lite intriger emellanåt? Eller varför inte som under ett bra Vampiremöte ha skräck och intriger samtidigt? /images/icons/wink.gif

Nåja, denna argumentation ger ju ytterligare bonus till CoC där karaktärerna är enkla att komma in i

”Ytterligare?” Men det nämnde jag ju innan; att det borde vara lättare att identifiera sig med en CoC-person än en vampyr.

Jag är inte riktigt säker på att jag kan kalla något som pågår utdraget över en lång tid för skräck... Vi har som bekant olika definitioner här.

Uppenbarligen. Skräck behöver enligt min mening absolut inte vara något kortvarigt. Exempelvis finns det i det här landet hundratals kvinnor som i åratal går runt och är förbannat skraja för att deras före detta man ska hitta dem och slå dem sönder och samman eller rentav ha ihjäl dem. I intervjuer jag läst påstår de sig leva i ”ständig skräck” och jag skulle inte säga emot dem om det.

Spelare orkar inte vara rädda hela speltiden så skräck som skall vara kontinuerlig kommer nästan automatiskt dö bort tills den är ett bakgrundsbrus av "mörk värld".

Det är ju inte någon som sitter och biter på naglarna hela tiden. Lite intriger emellanåt kan alltså behövas. Under ett spelmöte blir det ju för övrigt avbrott för diskussioner mellan spelarna om vad rollpersonerna ska hitta på o.s.v. och en och annan toalettpaus gör ju att folk kan få slappna av en stund. Det är nog likadant med den saken oavsett om man lirar Vampire eller CoC! /images/icons/smile.gif

Har du förresten någon koll på hur det fungerar med toalettbesök under Vampirelive, vampyrer går ju inte på muggen? Snacka stämningsdödare när prinsen måste gå och slå en sjua.

Fan, vilket långt inlägg det blev. *gäspar*
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Spännande diskussion som aldrig tycks ta slut.

Fast eftersom alla ?vet? vad han ska klara så blir det lätt tjafs eftersom folks ?vetande? inte stämmer överens.

Det torde vara mindre variation i åsikterna om hur mäktig en genomsnittlig astronom skall vara i kontrast mot hur mäktig en vampyr skall vara. Vampyrer existerar i vårt kollektiva medvetande soom allt från totalt övermäktiga till splatterföda.

Skräck och intriger låter sig inte fångas i regler så lätt. Tror de klarar sig lika bra utan avancerade regler.

tja, vissa anser ju detta om alla regler. Imho är regelstöd för skräck användbart, speciellt om det är välgjort som i CoC.

Faktiskt har jag inte alls saknat skräcktabeller i Vampire

Vill man vara elak skulle man kunna förklara det med att vampire inte har så mycket egentlig skräck i sin värld. Den är otrevlig och farlig men folk blir inte precis skrämda från vettet. Då behövs inte heller något mekanikstöd annat än för farligheten och otrevligheten (m.a.o: strid).

?Bara en fiende?... som försöker ta ihjäl en och har god chans att lyckas med det... hmm. Är någon/något ett reellt hot så är det relationen till den/det och sammanhanget som är det väsentliga.

Är det så skrämmande så är D&D ett skräckspel; även där stöter man på fiender som försöker ha ihjäl en och kan ha en god chans att lyckas.

Jodå, han är ju en trevlig prick och man behöver ju någon att umgås med. Men givetvis finns besten i Alfred, liksom i det egna jaget.

Jag ser ett motsägelseförhållande med att ha någon som vän och som potentiell fiende/backstabber. Gör inte du det?

<I>Men självbevarelsedriften är ju andra sidan det som skräcken i rollspel rimligtvis borde byggas kring. Ett skräckäventyr där man går runt och är livrädd för att något ska hända någon annan låter knepigt IMHO. Såvida det då inte är så att man själv är beroende av personen för den egna säkerheten, vilket är fallet i exemplet Alfred.[/i]

Det är ju verkligen att begränsa sig. Det finns så mycket mer som kan skrämma folk än bara direkta hot mot den egna personen. Skulle inte du bli rädd om din mor (t.ex.) hamnade i en livsfarlig situation?

Som du själv säger så kan man ju som spelare inte under en hel kväll sitta och vara skraj för det som ens rollperson upplever. Alltså, varför inte lite intriger emellanåt?

Bra skräck kräver mer tid än bara tiden man är rädd... man behöver bygga upp stämning, bli småskraj, o.s.v...
I.o.f.s. om man begränsar sig till "någon försöker ha ihjäl mig"-rädsla så kan man säkert hilla med 90% intriger utspätt med en och annan strid men i mina ögon skulle inte det ge riktigt samma känsla...

Uppenbarligen. Skräck behöver enligt min mening absolut inte vara något kortvarigt. Exempelvis finns det i det här landet hundratals kvinnor som i åratal går runt och är förbannat skraja för att deras före detta man ska hitta dem och slå dem sönder och samman eller rentav ha ihjäl dem. I intervjuer jag läst påstår de sig leva i ?ständig skräck? och jag skulle inte säga emot dem om det.

Det skulle jag. De har knappast 180 i puls och hjärtat i halsgropen hela tiden. På sin höjd kan de leva i ständig nervositet och ångest.


Det är ju inte någon som sitter och biter på naglarna hela tiden. Lite intriger emellanåt kan alltså behövas. Under ett spelmöte blir det ju för övrigt avbrott för diskussioner mellan spelarna om vad rollpersonerna ska hitta på o.s.v. och en och annan toalettpaus gör ju att folk kan få slappna av en stund. Det är nog likadant med den saken oavsett om man lirar Vampire eller CoC!

Vissa skillnader finns... Inte så mycket intriger i CoC per default. Ingen tredje-levelns astronom behöver övertyga dilettants-härskaren om att arkeologsamfundet planerar ett maktövertagande. ;)

Har du förresten någon koll på hur det fungerar med toalettbesök under Vampirelive, vampyrer går ju inte på muggen? Snacka stämningsdödare när prinsen måste gå och slå en sjua.

Han håller kanske vanan uppe för att inte bryta maskeraden, ringer någon på sin mobil eller något liknande... /images/icons/wink.gif
 
Top