Re: CoC + D20 = Paradiset
Hur menar du att BRP skulle vara mer "långsiktigt och karaktärsutvecklande" jmf med Modern?
Jag menar väl att karaktärsutvecklingen i ett d20 spel blir en smula mer linjär. I BRP kan SL mer eller mindre kontrollera hur karaktärerna utvecklas, och Sanity systemet bidrar till att skapa otaliga intressanta situationer. Men det värsta jag vet med BRP är att "monstren" har blivit mindre än de är i böckerna. De är så tokanalyserade och siffernedtyngda (Challenge Rating...) att jag egentligen bara ville slänga boken åt sidan när jag kom till det stycket.
Notera dock att detta är något jag ogillar med den vanliga grundboken också - siffror för monstren. Däremot håller BRP det på en lägre nivå. Främst på grund av regelsystemets uppbyggnad, såklart.
Men alltså, CoC d20 är en mycket trevlig bok - det vet jag - men för min del är det fortfarande BRP som gäller. Och inte av någon urbota korkad traditionalism heller, eftersom jag inte spelat CoC särskilt länge. Jag tycker bara BRP till större grad representerar min syn av Cthulhu Mythos ur rollspelssynvinkel.