Nekromanti CoC - Coming Full Circle

Dr. Phil Murray

Veteran
Joined
28 Oct 2001
Messages
20
Location
Falköping / Skövde
Jag ska beställa Call of Cthulhu i veckan som kommer, och jag funderar på att beställa Coming Full Circle på samma gång. Jag undrar om det finns någon här som har den (Coming...), och om det är värt pengarna?
Dessutom undrar jag vilken tidsperiod det utspelar sig i (vad jag har förstått så är 1920-talet den bästa tidsperoden att spela Call of Cthulhu i).
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Comming full circle utspelar sig 1929-1939 och består av fyra äventyr. Det innehåller inget mythos utan är mer allmän skräck. Ävcentyren är okej, ett är baserat på en gammal skräckfilm som det finns risk att folk har sett (Misfits ahr baserat låten "Horror Hotel" på samma film har jag för mig). Med lite modifikation kan det anatgligen göras lite åt Twin Peaks-hållet (vilket är mycket bra), men det är inte särskilt bra om man vill ha ett typiskt CoC-äventyr.
 

Seraphim

Warrior
Joined
1 Sep 2001
Messages
271
Location
Norrut.
Kommentarer.

Äsch! Du hann ju före mig! /images/icons/wink.gif

Kan inte göra annat än att hålla med i din beskrivning. Personligen tycker jag att kampanjen är bra, just eftersom den tar avstånd ifrån det "traditionella" CoC-äventyret, vilket kan vara skrämmande i sig. För någon som just tänkt börja med CoC kan det ju fortfarande vara bra (om man vill "trappa upp"äventyren), men det gör sig nästan bäst hos spelare som sett för mycket mythosmonster på sistonde.

I övrigt skall väl tilläggas att även fast det inte rör sig om mythos i äventyren, så är det gott om övernaturligheter. Tidsperioden är inte heller den "standard", men ändå bra att använda - särskilt för att "fortsätta" med en kampanj i 1920-talet (även det en fördel för spelledare som kört CoC ett tag).

Om den här typen av spelande är intressant (lite "CoC-off-key"), så kan jag också rekommendera Mortal Coils, som är en, omän stundtals mythosinnehållande, väldigt bra samling äventyr med grundtemat "mänsklig faktor" bakom alla intriger. Tidsperioderna är varierade, vilket är bra IMHO.

[color:red]- §era</font color=red>, som vill göra en kampanj av No Mans Land, blandat med Mortal Coils, toppat med Coming Full Circle, vartefter spelarna får 1990's-karaktärer och kan söka "vägledning" hos de ärrade rollpersoner de själv skapat. Mmmm.
(Skulle inte riktigt fungera tidsmässigt, men ändå! /images/icons/wink.gif)
 

Dr. Phil Murray

Veteran
Joined
28 Oct 2001
Messages
20
Location
Falköping / Skövde
Re: Kommentarer.

Tack för informationen. Finns det annars något annat äventyr som är bra och prisvärt till CoC?

Som jag sa i första inlägget, eftersom de flesta verkar vara överens om att 1920-talet är bästa perioden vill jag gärna ha något bra och prisvärt äventyr till den perioden (väldigt många jag hittar verkar utspela sig under 1990-talet...)
 

Seraphim

Warrior
Joined
1 Sep 2001
Messages
271
Location
Norrut.
Mer tips.

Det följer med fyra introduktionsäventyr till CoC i grundboken (5.5ed - den nyaste), som är bra att komma igång med och för att få en känsla av hur CoC är. Har du inte spellett det förut föreslår jag att du gör det och frågar igen, baserat på dina upplevelser av vad som var bra.
Allmänt, för 1920's, så kan jag väl rekommendera just Coming Full Circle (med de noter som jag skrev tidigare), Mortal Coils (igen, med reservationer). Är du intresserad av en jävligt bra kampanj, så kan Complete Masks of Nyarlathotep vara att rekommendera, även om jag föreslår att du börjar spelleda med "one-shot" äventyr, som inte har någon större koppling mellan varandra.
Annars är det ju äventyrssamlingarna som är intressanta; Fatal Experiments är intressant, likaså Arkham County. Mer bissara äventyr (med "gore-inriktning" finns i samlingarna Blood Brothers (som är ålderstigna - out of print?).
Har betydligt fler, men kommer inte på något mer just nu.
Du kan ju börja med dem och se vad för slags CoC du vill spela.

Lycka till!

[color:red]- §era.</font color=red>
 

Widde

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
231
Location
Uppsala
Re: Kommentarer.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

... som vill göra en kampanj av No Mans Land, blandat med Mortal Coils, toppat med Coming Full Circle, vartefter spelarna får 1990's-karaktärer och kan söka "vägledning" hos de ärrade rollpersoner de själv skapat. Mmmm.
(Skulle inte riktigt fungera tidsmässigt, men ändå!)

<hr></blockquote>


Jo men om man låter 90-tals-figgarna vara barnbarn eller liknande till 20-talsgubbarna så kan de (90tal) hitta massor med skojsigheter i den låsta kista som den siste 20-talisten lämnade efter sig når han dog? togs in på sjukhem? försvann?
Mmm... det luktar flergenerationskampanj.

-W
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Mer tips.

Men det kan vara bra att veta att Masks of Nyarlathotep kan bli jäligt lång och jobbig. Mina spelare orkade faktískt inte med den. Det blev alldeles för mycket ledtrådar och sånt att hålla reda på. Fast det kan funka bättre om man är ett par spelare, de var bara två!
 

Seraphim

Warrior
Joined
1 Sep 2001
Messages
271
Location
Norrut.
Chance of a Fuck-Up...

"det kan vara bra att veta att Masks of Nyarlathotep kan bli jäligt lång och jobbig"

- Allt material har en fummelrisk. /images/icons/wink.gif
Det jag menar är att då omständigheterna kring spelandet och ett oräkneligt antal ovidkommande variabler spelar in i slutupplevelsen så kan vi på forumet bara snacka om "potential" i äventyr, kampanjer och moduler. Just den här kampanjen har en väldigt hög potential att bli jävligt bra, något som de flesta som spelat äventyret (här på forumet) verkar anse.

"Fast det kan funka bättre om man är ett par spelare, de var bara två!"

- Återigen vid spelarantalsfrågan. Personligen så tycker jag om många spelare och upplever mig kunna hantera det riktigt bra. När det gäller "deckaräventyr" är det alltid fördelaktigt med flera involverade, särskilt om det är mycket ledtrådar att hålla reda på och länka samman. När det gäller kampanjer så brukar tumregeln (för mig) vara "the more, the merrier" (till en viss gräns, som allt annat). När det gäller deckarkampanjer? Tja, jag tycker nog att man bör vara fler än tre på en sådan spelkväll. Men som sagt; allt rör sig ju om potentialer. I det här fallet har du en högre potential att lyckas om du tar in fler spelare.

[color:red]- §</font color=red>, over and out and goodnight. I throw in the towel. Do you shark?
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Chance of a Fuck-Up...

Exakt, den har potential att bli den bästa kampanj en spelgrupp någonsin kommer uppleva. Men den här gången kraschade det för mig.

Jag skulle tagit in fler spelare, om jag kände fler spelare! Det brukar inte vara något problem, men det här var för mycket huvudbry för mina två stackars spelare, och allting tappade tempo och blev oinspirerat.
 

sluper

Swordsman
Joined
8 Jun 2000
Messages
432
Location
Umeå & Järbo (Sandvikens kommun)
Mitt tips.

Jag rekommenderar "In the shadows". Den innehåller 3 1920's äventyr som lätt kan flyttas till vilken tidsperiod man vill. Ett av scenariona "in the shadows of death" är ett mycket bra nybörjarscenario eftersom det bara vimlar av Lovecraftklychor och möjligheter att skrämma spelarna från vettet.
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Re: Kommentarer.

Jag ahde ett tag planer på att köra ett 1980's-scenario... rätt mycket baserat på James Ellroys vision av LA. Även 50-talet vore intressant förstås, men just 80-talet kändes ganska kul (Ellroys tidiga romaner är rätt dussinaktiga, seriemördare, psykopater och förnedrande sex blir rätt trist efter trehundra sidor - allt det gör sig dock skitbra i rollspelssammanhang). Om man gör den kopplingen kan faktiskt åtminstone en av rollpersonerna faktiskt vara vid liv. Det är liksom inte omöjligt om de är bortåt 90-100 år. Problemet är bara att man måste se till att en av rollpersonerna överlever och det är inte allid kul. Lite James Ellroy, lite David Lynch och lite Twilight Zone. Skulle bli otäckare än självaste Lovecraft det...
 

Seraphim

Warrior
Joined
1 Sep 2001
Messages
271
Location
Norrut.
Anakronismer.

Det är liksom inte omöjligt om de är bortåt 90-100 år.

- Doh! Det är ju CoC vi snackar här. Fan va dum jag var. Det är ju självklart att göra en 1990's kampanj med de karaktärerna just för "glappet" i tid.

"Är det där du på bilden?"
"Jodå. Första världskriget. Från skyttegravarna såg det värre ut än det var."
"Men... Du ser ju ut att vara över 30 år på den bilden!?"
"...Men än är det fart i gubben serru. Ska vi ta en kopp kaffe?"

Mmm... Om rollpersonerna sen spelat de karaktärer de möter blir det ju bara ännu bättre... "Hur har han överlevt, och hur kan han se ut att 'bara' vara 70?"
Viktigt dock att sydromet "20årig vietnamveteran anno 1998" inte dyker upp.

"seriemördare, psykopater och förnedrande sex blir rätt trist efter trehundra sidor"

- Men... Varför då? /images/icons/wink.gif

"Lite James Ellroy, lite David Lynch och lite Twilight Zone."

- Boka in mig! /images/icons/cool.gif

[color:red]- §era.</font color=red>
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Chance of a Fuck-Up...

Nja, när spelarna/utredarna slutade ägna sig åt att lösa mystiska mordfall med kosmiska förtecken och började ägna sig åt att spöa upp butiksbiträden och förolämpa folk på arabiska så insåg vi allihop att allt var kört.

Den första omgången var verkligen guld. Helt galet skön stämning och perfekt tempo och balansgång mellan deckarhistoria och fruktansvärd skräck.

Nästa omgång började fint, men spårade ur så grovt att jag aldrig upplevt något liknande. Vi bestämde för övrigt att aldrig mer spela när de flesta egentligen ville sova (inkl. jag, spelledaren) och framförallt inte på en fredagkväll.

Så jag har gett upp, för den här gången. Nästa vecka ska vi spela Star Wars istället =) (heey, första linjära äventyret på ett halvår! Snacka skönt!)
 

Seraphim

Warrior
Joined
1 Sep 2001
Messages
271
Location
Norrut.
Stämmer in i rekommendationen. [ANT]

'In the Shadows' är, som sagt, mycket bra.
'Dead Reckonings' är ett mindre häfte för 1920's med tre äventyr, som även det är bra om man vill "komma in" i CoC's värld.

[color:red]- §.</font color=red>
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Re: Anakronismer.

'"seriemördare, psykopater och förnedrande sex blir rätt trist efter trehundra sidor"

- Men... Varför då? '

Därför att det hållit på i 300 sidor. I alla hans säg en femton böcker.

'"Lite James Ellroy, lite David Lynch och lite Twilight Zone."

- Boka in mig! '

Jag körde faktiskt något liknande fast med en del asiatisk filosofi och lite demonologi inblandat dessutom. Skulle faktiskt vara kul att köra något liknande igen, men just nu sitter jag lite fast i medeltiden med min Dark Ages CoC-kampanj.
 
Top