Nekromanti CoC:Att göra bra kampanjram och scenarion?

Botulf

Hero
SPOILER mina spelare

Hur mycket jag än älskar H.P.L har jag trubbel att komma på bra äventyr och kampanjramar och har tidigare mest litat på färdigskrivna kampanjer och äventyr. Men nu vill jag försöka slänga ihop något själv.

I och med att jag har haft en del spelare som redan har mycket förutfattade meningar om CoC av den typ där spelare skapar karkatärer med koncept: Löpare som är blind, döv och har en pistol till att skjuta sina medspelare för att själv undkomma Mythosfarorna. (Ok nu överdriver jag men....). Sanity-förlusterna och dödligheten brukar vara ett klagomål och att det är svårt att hålla rp i spel särskillt länge. Så nu hade jag tänkt föröska överbevisa att saker går att göra annorlunda (åsikten "det är inte läskigt när man vet att man ändå bara dör eller blir galen i slutet av äventyret" har dykt upp till och från).

Jag hade tänkt försöka göra en CoC kampanj i TV-serie episod-anda. Settingen är 2000-tal i en påhittad nordamerikansk storstad på östkusten med något namn såsom Twilight City eller något dyl. I centrumn står ett gammalt bokantikvariat i de gamla irländska arbetarkvateren med mörk historia något i stil med Horror At The Red Hook/Dreams In The Witchhouse som bakomliggande kuliss. Alla rollpersonerna är tänkta att från början inte känna varandra men alla har blivit berörda av Mythos på något tragiskt sätt, med agendor av sorg, hämnd, sökande etc, och alla mystiskt fått ett brev där rp kallas till det gamla bokantikvariatet för att få ta del av ett arv från den numera bortgångne ägaren som rp aldrig någonson hört talas om eller ens är släkt med. Ägaren var en gammal äventyrare, antropolog, arkeolog och också en framstående ockultist med en stor samling av undangömd Mythoslore i sitt antikvariat. Alla rp får lyssna på ett inspelat testamente där den gamle gubben berättar att dels så är de alla arvingar till hans kollektion, men också att han besitter i arkiverade mappar flera ledtrådar gällande de fall eller händelser som berör rp´s bakgrundshistoria och tidigare kontakt med Mythoset(eller bara det "övernaturliga" i allmänhet). Detta ska vara en morot för att rp inte ska avfärda alltihop som stollerier. Tanken är att en gamle antikvarien är sista kända medlemmen i en order vid namn The Arcane Twilight Society (yepp klyschigt ska det va) och är tänkta som good-guys i motsats till alla tentakel-kulterna som rör sig på stadens skugg sida. Varje scenario ska sedan på något sätt vara kopplat till rp:nas bakgrund där man steg för steg sedan möter sina demoner. Dock ska detta vara mer action och även så vill jag att magi ska vara mycket mer närvarande. Tanken att alla rp ska bli involverade i utövandet av Mythos-magin(tänkte husregla bort Sanity för ickespektakulära besvärjelser och endast en engångskostnad i Santity för att kasta en spell, sedan är rp:n van) och faktiskt bekämpa Mythoset på en mer konfrontativt sätt. Regelmässigt så lär det nog mer bli från BRP grundboken gällande karaktärskapande för mer heroiska karaktärer och även psioniska förmågor ska vara tillgängliga för rp.

Jag vill ha fram är att spelarna får ha sin känsla av att bli bättre såsom i andra typiska tradspel istället för denna typ av uppgivenhet redan i början. De blir bättre i sina skills, de får fler mäktiga besvärjelser och utnyttja reglerna för återvunnen Sanity mer noggrant osv. Det är väl lite av en avvägning mellan min vilja att spela något som har med Cthulhu Mythos att göra och spelarnas vilja vid att få hålla sina karaktärer vid liv såsom i något annat typiskt rollspel. Men ändå att det blir som en sorts stegvis djupdykning i Mythos och inte hålla allt så hemligt hela tiden. Det är ok om spelarna faktiskt lär sig grejer om "den riktiga verkligheten" och får känna sig mer som hjältar än offer.

Så detta är några grova grunddrag. Men jag skulle gärna behöva lite feedback.

Re: CoC:Bra kampanjram och scenarion?

Wulfrik said:
åsikten "det är inte läskigt när man vet att man ändå bara dör eller blir galen i slutet av äventyret" har dykt upp till och från

Jag har ett relaterat problem: jag har minst en spelare som uttalat strävar efter det här. Det är det som är det roliga för honom, att man blir galen och dör. Han pratar om det varje gång vi diskuterar kampanjen.

Och det är ju helt OK och så, men det är inte så jag vill spelleda det...

Om rollspelsbullen har några tips tar jag emot dem, även om jag inte vill deraila tråden alltför mycket...

Re: CoC:Bra kampanjram och scenarion?

Ingen fara det är egentligen inte "min" privata tråd utan tänkte att saker under rubriken ska avhandlas. Jag är också intresserad av hur folk hanterar ovanstående.

Back