Co-op spel med levling

Rickard

Urverk speldesign
Jag älskar Spirit Island och Gloomhaven men hade velat se något co-op-spel där man levlar upp karaktärerna men har valmöjligheter i hur levlingen sker under själva spelandet (Spirit Island har kort och Gloomhaven är levling mellan omgångarna). Ofta brukar levlingen vara bara 1-2 rader som flyttas godtyckligt vilket är lite för simplistiskt för mig.

Helst ska jag kunna spela det ensam och det ska vara en unik upplevelse varje gång.. Jag satt och kollade på Mistborn men det verkade sakna det djup jag var ute efter. Visst, man väljer vilka förmågor och visst levlar man, men det är mer skalor som ständigt tickar uppåt. Jag är mer ute efter att få poäng för att göra saker som avancerar olika trädstrukturer. Är det någon som kommer på ett modernt spel som fungerar lite åt det hållet? Jag vet inte riktigt vad jag är ute efter. Kanske tar jag bara mitt Kampen om Citadellet och skapar ett eget spel... :D

Jag har spelat lite Elder Scrolls: Betrayal of the Second Era och jag tycker att det är ett bättre spel än exempelvis Gloomhaven, men det är inte billigt… turligt nog var det en kompis som skaffade det.

Pros:
- lagom utmanande även för vana spelare (och det finns valbar svårighetsgrad)
- meningsfulla val i strid från början till slut. Inte bara ”jag hugger” på min tur.
- uppgradering av hjältarna fungerar bra, i stort sett varje grej gör skillnad.

Cons:
- ganska stort och dyrt
- det är gjort för relativt korta kampanjer i tre akter. Kan blåsas igenom på en heldag. Spel i en längre kampanj skulle kräva husregling.

Det ser ut ungefär som något jag är ute efter. Väldigt högt betyg på boardgamegeek. Tackar!

Nu har jag lite videor att ta mig igenom för att se om det ser kul ut. :)

Arkhamkortspelet? Vi har spelat det i flera vändor. Man levlar genom att byta ut kort i sin kortlek och det finns mycket kul att hämta i att välja nya kort och vad man skall ha för profil.

Jag vet inte hur mycket replayability äventyren har, för vi har bara spelat dem en eller två gånger var, men det är ju sammanhängande kampanjer.

Och vill man ha plastgubbar så går det bra att byta ut investigator-korten som är ens "gubbar" mot plastgubbar för lite 3D-känsla.

Och vill man ha plastgubbar så går det bra att byta ut investigator-korten som är ens "gubbar" mot plastgubbar för lite 3D-känsla.
Jag behöver inte ha platsgubbar per se. Mistborn är i princip bara ett bräde.

Jag har hört mycket gott om Arkhamkortspelet, men om det påminner om brädspelet bygger uppgraderingarna mycket på slump.

Njaaaaaaaa... Inte mer än uppgraderingarna i 5e gör det. Du får ju VÄLJA vilka kort du stoppar in i leken. Däremot är det ju slump i vilka du drar varje runda.

Jag antar att Descent 3 med sin AI-GM borde passa mig. Jag har spelat Descent 2 med en kompis med en AI:n dom skapade till den versionen.

Jag frågade ChatGPT och den tog upp @wilpers förslag. Mage Night har jag hört talas om men trodde det var ett skirmish-spel. Ska kolla närmare på dem.

GameSolo-ReadySkill-Tree FeelCampaign/ProgressionComplexity
Mage Knight✅⭐⭐⭐⭐Options for persistentHigh
Too Many Bones✅⭐⭐⭐⭐Deep buildsMedium-High
City of Kings✅⭐⭐⭐Scenario progressionMedium
One Deck Dungeon✅⭐⭐Meta unlocksMedium
Arkham LCG✅⭐⭐⭐CampaignMedium-High

Första videon kring spel jag spanade in från denna tråd. Visst, spelet är svindyrt men man får jäkligt mycket för pengarna. Intressant att en annan video (100 timmar spelade) sade Elder Scrolls är en Too Many Bones (samma skapare), fast bättre.

Last edited:
Back