NYHET CMON på ekonomisk dekis, säljer av IP:n och kickar anställda.

Kul! Kan det bli en konvertering och uppdatering av äventyren Vinterskogens hemlighet samt Trollkvinnans gåta? Jag har ett vagt minne att Magnus lovade detta när DoD 23 släpptes... men minnet kan svika.
Det kommer. Kanske som en del av detta, vi snackar om det, men annars som en egen uppdatering. :D

Det här var verkligen inte en nyhet jag väntat mig. Trudvang under Fria Ligan och återförenat med DoD/Dragonbane känns bra. Och om det även kommer ut på svenska så ännu bättre.
Så sas det. Dvs båd’ på svenska o engelska.

Svarta Solen; har för mig att @Dilandau på Piruett agerade haverikommission för Snösaga för några år sedan. Kanske kan ngt revideringsuppslag hittas där för @Magnus Seter ?
EDIT: https://piruett.se/tag/snosaga/
EDIT 2: några år sedan var visst 15 år…
EDIT 3: kanske kan ngn Moderator lyfta ur Svarta Solen-diskussionen till en ny tråd om uppdateringen till DoD23?

På DB-discorden har det redan dykt upp internationella frågor om 5E linjen kommer återupptas för Trudvang samt om Lex Occultum kommer igen... o_O
Inte mig emot. Trudvang hade redan från början klara influenser från AD&D som sedan mixades med DoD's BRP-ismer vilket blev lite rörigt. 5e-versionen av Trudvang såg jag som ett framsteg och verkade vara den lämpligaste vägen framåt. Helt klart bättre än tidigare versioner enligt mig själv. Och då kan jag tillägga att jag knappt ens rört 5e sedan det kom ut så jag tillhör inte direkt systemets apologeter. Men beggers can't be picky som man säger.

En bra grej med gamla DoD6 (trotts alla problem med de systemen) var enligt mig att rp i längden kunde bli episka hjältar och kunde slåss mot episka fiender. Alltså inte bara endast stöd för grisodling i fantasy-nordisk värld. 5e tillåter även detta och gör det bättre och till viss del enklare än tidigare inkarnationer.

Men jag kan även vara nöjd med endast DOD23.

Last edited:
Mitt svar till den undrande - var ju att FL gett ut 5E-produkter för Symbaroum och One Ring. Men att det här var svårare säga det skulle bli en "återuppväckt" Trudvang Chronicles till 5E med tanke på hur rättigheterna ligger. Jag vet inte om Ligan skulle vilja ge sig in en dedikerad 5E-licens på det sättet? De vill ju hellre folk spelar DB tänker jag...

Götterdämmerung/LexOccultum borde regelmässigt vara rätt lätthanterat med ett moddat Nordiska väsen 100 år tidigare.
Exakt min tanke också. En fördel med Nordiska väsen är ju också att det har en tydlig uppdragsgivare/gemensam nämnare med Sällskapet, vilket annars brukar vara lite klurigt om man vill få ihop en vagabond, en adelsman, en präst och en vetenskapsman i samma grupp på 1700-talet.

Sen skulle det ju behövas en del tonalitetsändringar för att det skulle kännas som Götterdämmerung, eftersom det är smutsigare, mörkare och mer historiskt politiskt än Nordiska väsen.

Back