NYHET CMON på ekonomisk dekis, säljer av IP:n och kickar anställda.

En sak jag tycker är lite tråkig i kommentarerna på vissa av CMONs kampanjer är att folk reagerar med att bli sura och kräva refunds. Jag fattar såklart att CMON förtjänar en del kritik i sammanhanget, men just tariffsituationen och oredan som råder just nu hjälps knappast av att fans blir sura. Snarare gör det bara att det tar längre tid för dem att få kontroll över den egna situationen.
Jag tror att de historiskt har haft likande problem med att leverera det som de lovat, vilket säkert gör att folk känner mindre välvilja. Trudvang Legends blev typ 3 år försenat, och då är det ju ett företag som gjort en del större spel under det senaste årtiondet.

Tror det jag kände med spelet var att det inte hade behövt fantastiken. Tidsperioden är så sjukt stark utan nästa take på varulvar och vampyrer. Men vi har ju Askhem för vårt Bellman noir trots allt!
Ja, jo. Kanske. Det lilla jag läst av äventyren har det fantastiska varit rätt nedtonat. Men det är ju en balansgång om man fortfarande vill lägga fokus på mysticism, men i slutändan inte ge det konkret genomslag. Det går ju att göra så klart men det är nog enklare att skapa nerv med hjälp av handfasta övernaturligheter.

Det går ju att göra så klart men det är nog enklare att skapa nerv med hjälp av handfasta övernaturligheter.
Blir väl lite OT, men jag tror det här görs mer av vana än av nödvändighet i många fall. Rollspel är ofta så synonyma med fantastik att det blir svårt att föreställa sig utan fantastik som rollspel. Flera av mina rollspelande barndomsvänner som fortfarande spelar rollspel ser ju fantasy som en helt självklar del av det och hanterar rollspel som inte är fantasy närmast som en nisch för kufar.

Jag tror att de historiskt har haft likande problem med att leverera det som de lovat, vilket säkert gör att folk känner mindre välvilja. Trudvang Legends blev typ 3 år försenat, och då är det ju ett företag som gjort en del större spel under det senaste årtiondet.
Tror mest det gör särskilt mycket skada i denna situation. Men är väl i så fall CMONs egna "fel" om de inte byggt upp en bättre relation till sina fans, låter det som.

Blir väl lite OT, men jag tror det här görs mer av vana än av nödvändighet i många fall. Rollspel är ofta så synonyma med fantastik att det blir svårt att föreställa sig utan fantastik som rollspel. Flera av mina rollspelande barndomsvänner som fortfarande spelar rollspel ser ju fantasy som en helt självklar del av det och hanterar rollspel som inte är fantasy närmast som en nisch för kufar.
Jo, absolut. Min poäng var snarare att just Götterdämmerung i grunden bygger på att förhålla sig till mysticism. Att då behålla den premissen men ta bort allt övernaturligt är ett betydligt svårare (och kanske mindre logiskt) val än att låta det reflekteras i spelvärlden.

(Men ja, alldeles för många, i övrigt bra spel, slänger lite på slentrian in fantastisk. Jag gillar själv renodlat historiska settings.)

En sak jag tycker är lite tråkig i kommentarerna på vissa av CMONs kampanjer är att folk reagerar med att bli sura och kräva refunds. Jag fattar såklart att CMON förtjänar en del kritik i sammanhanget, men just tariffsituationen och oredan som råder just nu hjälps knappast av att fans blir sura. Snarare gör det bara att det tar längre tid för dem att få kontroll över den egna situationen.

Kanske, men i tanke på att CMON framförallt på brädspelssidan kritiserats för att driva sitt företag som ett Ponzibedrägeri, där de använder pengar ifrån sina Kickstarter för att slutföra tidigare Kickstarterprojekt och trots tidigare svåra ekonomiska stunder inte gjort någon förändring utan bara kört på.
Så det var många personer mig inräknat som påpekat i flera år att vi tror CMONs ekonomiska bubbla kommer spricka, och att de verkar driva sitt företag på ett väldigt oansvarigt sätt.

Och värt att minnas är att den nuvarande krisen började innan tarifferna utannonserades, så vi kanske inte ska låta dem komma undan med de som ursäkter heller.

Kanske, men i tanke på att CMON framförallt på brädspelssidan kritiserats för att driva sitt företag som ett Ponzibedrägeri, där de använder pengar ifrån sina Kickstarter för att slutföra tidigare Kickstarterprojekt och trots tidigare svåra ekonomiska stunder inte gjort någon förändring utan bara kört på.
Med KS-drivna bolag (som också inkluderar Modiphius och säkerligen Fria Ligan också under perioder) så blir det lite bestens natur. Om du inte har pengar idag kan du inte betala löner och enda sättet att få in en ny säck pengar är en ny KS-kampanj. Vet att Chris Birch (Modiphius grundare) pratade om just detta dilemmat i en intervju för några år sedan.

Tycker det är lite väl hårt att jämföra det med Ponzibedrägerier däremot, eftersom de helt saknar konkreta resultat och bara bygger på att "luras uppåt". KS-cirkusen blir väl mer en sorts accelererande försening för varje grej som inte går som planerat. Men sen är jag verkligen inte tillräckligt insatt i CMON heller -- de kanske är mer oärliga än jag fått upp ögonen för.

Kanske, men i tanke på att CMON framförallt på brädspelssidan kritiserats för att driva sitt företag som ett Ponzibedrägeri, där de använder pengar ifrån sina Kickstarter för att slutföra tidigare Kickstarterprojekt
Jag har fått intrycket av alla backare av brädspel anklagar företaget de stöttar för det så fort det inte kommer tillräckligt fort. För de få jag stött eller följt så kommer det som ett brev på posten (eller ja, den liknelsen funkar väl inte längre men ni förstår vad jag menar) så fort de blir försenade eller startar ett nytt projekt.

Jag har fått intrycket av alla backare av brädspel anklagar företaget de stöttar för det så fort det inte kommer tillräckligt fort. För de få jag stött eller följt så kommer det som ett brev på posten (eller ja, den liknelsen funkar väl inte längre men ni förstår vad jag menar) så fort de blir försenade eller startar ett nytt projekt.
Det stämmer ioförsig. Men jag skulle säga med de ekonomiska siffror vi fått ut av CMON så skulle jag säga att de är företaget det faktist är sant om.

Ett par vanliga termer är tidigmodern tid från reformationen till franska revolutionen, och modern tid efter revolutionen.

Detta är intensivt irriterande. För motsatsen till "galvad spik" är ju inte "spik". Den tidigmodern tiden borde följas av t.ex. den högmoderna tiden.

"Senmodern tid" (ex: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Late_modern_period )

Att kalla tiden efter revolutionen för bara "modern tid" känns mer som vardagsbruk än etablerad terminologi.

Det stämmer ioförsig. Men jag skulle säga med de ekonomiska siffror vi fått ut av CMON så skulle jag säga att de är företaget det faktist är sant om.
Mitt intryck är att det är den här fällan Petersen Games fick i. Nya spel för att pengarna skulle rulla in, och så blev man sittande med så mycket projekt att allt blir åratal försenat.

"Tabletop Tycoon has secured ownership of several properties including Arcadia Quest, Starcadia Quest, and the Legendary Series including Blood Rage, Rising Sun, and ANKH: Gods of Egypt."

Är det enda substantiella som står i den artikeln.
Men i en annan får vi även veta att Asmodee tar över Zombicide.

Back