Nekromanti Clox - En tripp till historien

Zykopat

Veteran
Joined
13 Dec 2004
Messages
77
Location
Örnsköldsvik, ancient city of doomed bumblebees
Till att börja med vill jag med anledning av en annan spelidé jag skrev om väldigt nyligen påpeka att jag inte är så kringhoppande man kan tro. Jag har funderat på båda spelen en tid och när jag tog mig för att utveckla något av dem valde jag av någon obegriplig anledning att utveckla det seriösare PSI-spelet.
Nu har jag därimot sett ljuset och insett att det komiska och lättsamma ligger mer för mig och mitt sätt att skriva.
Med det avklarat övergår vi till min faktiska idé...

Grundidén till spelet (kallat Clox om någon hade missat det) är att man spelar människor som reser i historien medelst tidsmaskiner utrustade med Nolltidsaggregat, inte nödvändigtvis den historia som faktiskt var utan snarare den som varit om Gud haft ett sinne för humor. Med andra ord blir det mycket klyschor och annat skoj (Vikingarna HAR horn på hjälmarna oavsett vad någon historiker säger).

Anledningen till denna företeelse är att i en stad på en okänd plats i en okänd framtid har företaget Tidslinjen lanserat portabla tidsmaskiner på den offentliga marknaden. Detta har gett upphov till samma sak som alltid skett vid exploateringen av nya platser och resmål, dvs. en laglös röra av skurkar, turister, slagskämpare, lurendrejare och lagens arma väktare som försöker hålla ordning.
Tidsmaskinen det rör sig om finns i form av en "tidsdräkt" (söker bättre ord) som förutom Nolltidsaggregat med tillhörande batteri är utrustad med diverse andra hjälpmedel en tidsturist kan tänkas behöva. I övrigt får ingen utrustning medtas så ytterliggare utrustning blir man tvungen att skaffa på plats.

Nedan så klistrar jag in vad jag fått ihop hitills och vore tacksam om folk kunde ge mig idéer, kritik, utskällningar eller liknande som jag kan ge spelet dess optimerade (komiska) potential.
När det gäller regler så tänker jag förövrigt använda mig av Krilles eminenta (smör, smör...) T10-system med en bunt extraregler för tidsresor och annat skoj.

De "yrken" som än så länge finns är följande Stereotyper, beskrivningen av dem är uppdelat i ett citat från en utövare av yrken (en metod skamlöst plankade från Western), en kort beskrivning, några Ledord om hur de brukar uppföra sig och några saker de bör vara bra på.

Plundrare
Män i min profession brukar kallas pirater eller plundrare, jag tycker att det ger en orättvis bild av sakernas faktiska förhållande. I själva verket titulerar jag mig Kronologistisk Omdisponerare av Materiella Värden. Det är inte heller någon barnlek som vissa tycks inbilla sig, det här med att åka runt i flödet och stjä… förse sig med de saker folk kan tänkas betala för. Sannerligen inte, speciellt inte sen de där CENSUR kronologerna började dyka upp hela tiden.

Vad det låter som, plundrar drar runt i historien och stjäl vad de kommer över för att sedan kränga det till langare hundratals år efter de stal det. Snacka om kallt spår.

Ledord: Listig, hänsynslös
Bra på: Stjäla mycket och slåss lite

LUFFARE
Detta är sann frihet! Gamla tiders resenärer kunde resa någorlunda fritt i tre dimensioner men inte förrän vi tyglade den fjärde och började resa genom tiden blev vi fullständiga!
Genom att krossa och korsa nolltidens barriär har vi börjat vår resa mot evig lycka och fulländning…
… förövrigt har Jura-tiden det bästa gräset.


Historiens egna turistande hippies. Tidsluffarna drar runt och gör vad som faller dem in större delen av tiden vilket brukar ge både plundrare, guider och kronologer gråa hår.

Ledord: Flummig, gatsmart
Bra på: Flumma mycket,

Historiker
Jo, ser du, det är faktiskt inte många som vet att slaget om Rotegryt stod här den sjunde maj femtonhundratrettiosex och dessutom levde den välkände Tyrbjörn Vargtasser här borta där… Du känner inte till honom? Det var en verkligt fascinerande människa, känd främst för sina stora upptäckte inom bla…bla…bla…bla…

Ungefär som en vanlig historiker förutom att dessa fått möjlighet till mer praktik.

Ledord: Påläst, tråkig, besserwisser
Bra på: Historia, föreläsa

Guide
För än ringa summa av tvåhundra krediter kan jag ge dig en plats på första parkett invid slaget vid Waterloo eller är du kanske intresserad av annat än krig? Får jag kanske föreslå en tur till dinosaurierna för den zoologiintresserade eller kanske ett autentiskt möte med Casanova för damerna? Allt är möjligt och det kostar endast tvåhundra krediter! Och då ingår snacks!

Ni har säkert sett typen för. De som hänger på turistorter och använder alla tänkbara trick för att blåsa turisterna på deras pengar.

Ledord: Pratsam, inställsam
Bra på: Prata, Kronologistik

Huligan
I förra veckan tog jag en snabbtripp till niohundratalets Skandinavien och jävlar vilken upplevelse det är att spöa vikingar. Min brorsa påstår att det bästa våldsupplevelsen är stenåldern men jävlar i min lilla tidsmaskin vad han har fel. Bärsärkar, skumma svampar och enorma mängder mjöd är receptet till en schysst utekväll. För fan.

Huliganer har ett enkelt mål: de vill slåss. Mycket. Då stränga straff väntar om de gör det hemma drar de runt i historien på jakt efter de värsta slagskämparna den har att erbjuda.

Ledord: Brutal,
Bra på: Mycket våld, mer våld

Kronologistiker
(Citat, ledord och Bra på saknas)
Kronologistiker är expert på den svåra vetenskapen att skapa, reparera och kalibrera Nolltidsaggregat och tvingas med jämna mellanrum iväg på räddningsuppdrag när någon klantat sig.


Kronolog
Det är inte ett lätt jobb, det kan ingen påstå. För en minimal lön tvingas vi flänga runt i tidslinjen för att ta hand om allt slödder som drar runt och skändar historia. Ena dagen kan det vara vilsekomna luffare och andra dessa förbannade pirater men i slutändan är det samma patrask alltihop.

Kronologerna är en ideell organisation som patruellerar tidslinjen, tar skurkar och försöker hålla historien som vi känner den relativt intakt.

Ledord: Envis, rättvis
Bra på: Våld, Kronologistik

Nu följer de Grundegenskaper och färdigheter jag har klurat ihop, de är inte många så jag tar gärna emot förslag på fler. Särskilt fler färdigheter till Klyftighet.

Grovhet (Storlek, styrka, fysik osv.)
- Slagsmål
- Närstrid med tillhygge
Charm (Utstrålning, karisma och ett välsmort munläder)
- Prata
- Förföra
- Köpslå
Bildning (Hur mycket man har pluggat)
- Kronologistik
- Historia (Djupa kunskaper om specifik period eller översikt)
- Elektronik
- Mekanik
Klyftighet
- Mekanik*


*= Finns under flera grundegenskaper. Bästa värdet används.


Tja, det var väl ungefär vad jag fått ner på papper än så länge men jag har många idéer och funderingar som ska sättas på pränt den närmaste tiden.
Jag inser att konceptet bakom idén kanske är lite förvillande så tveka inta att be om förtydlingar :gremlaugh:
 

ikaros

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
210
Location
Göteborg
Hur hanterar du förändringar i historien?

Hur fort kan man hoppa? (finns det återuppladdning?)

Häftig grej annars :p (konceptet alltså, jag har inga kommentarer till regelsystemet då jag inte har tillräkligt med erfarenhet(läs xp))
 

Zykopat

Veteran
Joined
13 Dec 2004
Messages
77
Location
Örnsköldsvik, ancient city of doomed bumblebees
Lite kronologistisk teori...

Jag har funderat fram och tillbaka på det där med att förändra historien och kommit fram till att det antagligen kommer att vara ganska flexibelt och upp till SL.
Det vore jobbigt om RPs mördade viktiga personer till höger och vänster men samtidigt vore det ganska coolt om man kunde rädda sin avlidna kompis genom att åka tillbaka och rycka honom ur vägen. Med andra ord har jag inte så mycket koll och accepterar alla förslag.

Hopp kan genomföras i princip hur fort som helst men om man lägger ner tid på att göra kronologistiska beräkningar ökar chansen att man kommer dit man vill.
Batterierna kan endast laddas upp hos Tidslinjen men extrabatterier kommer att vara tillgängliga för en överkommlig summa. Vidare så kan jag ju säga att samtliga av dräktens tillbehör är kopplade till samma batteri så om man använder mikrovågspistolen lite väl generöst kanske man fastnar.

Kul att du gillar det och jag hoppas att du inte är ensam :gremsmirk:

Här är förövrigt en temporär beskrivning av hur man reser i tiden, det bör vara begripligt även om du inte är insatt i T10-systemet.

Tidsresor
Intelligens + Kronologistik

Spelaren anger i vilken enhet han vill färdas (sekunder/dagar/år), hur långt och i vilken riktning. Sedan slås slaget och resultatet blir som i tabellen nedan.

Nollat: Tidsaggregatet överbelastas och spelaren hamnar 1T100 år fel. Resan förbrukar dubbelt så mycket energi som i vanliga fall.
Misslyckat: Tidsaggregatet startar inte.
Precis lyckat: Spelaren kommer fram ungefär var (när) han siktade och hamnar 1T10 enheter fel.
Lyckat: Spelaren kommer fram nästan exakt var (när) han siktade men hamnar 1T6 enheter fel.
Perfekt: Spelaren kommer fram exakt var (när) han siktade och förbrukar bara hälften av den vanliga energin.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,188
Location
Borås, Sverige
Hmm, en naturlig utveckling av huliganen är ju även jägaren som åker runt i tiden för att jaga det tuffaste djuret som finns medelst primitiva vapen. Tänk en blandning på jägaren i Jurassic Park II och densamme i Jumanji. "Jaga lejon på Afrikas savann är visserligen häftigt, men för den där extra kicken så vill jag jaga en T-rex*"

Ledord: Spänningssökande
Bra på: våld, zoologi


En annan sorts folk som åker runt borde ju vara antiglobala kronosabotörer som åker runt i tiden och hel enkelt saboterar uppkomsten av viss teknik. Helt utan att tänka sig för vad detta får för konsekvenser. Jämför med idioter som släpper ut massor med minkar som just fött/skall föda i faunan... "Allt skulle bli så mycket bättre om Gutenberg aldrig uppfunnit den förbannade tryckpressen.*

Ledord: Militant anti-någonting.
Bra på: politisk propaganda


* Nu finns det ju vissa teorier om att T-rex inte var en jägare utan en asätare. Forskarna verkar inte vara helt överens om Rex's förmåga att förflytta sig snabbt respektive hur bra dess sinnen var. Vissa påstår att den hade väldigt bra synfält och andra att den snarare var mer inriktad på lukt. :zeppelinare:

/Ulfgeir
 

Zykopat

Veteran
Joined
13 Dec 2004
Messages
77
Location
Örnsköldsvik, ancient city of doomed bumblebees
Kanonbra idéer, speciellt jägaren, jag är bara förbannad på mig själv att jag inte kom på det först. Nu ska jag bara klura ihop namn och beskrivningar på dem...

Och rörande T-Rex eventuella asätar vanor så har du inte läst på min beskrivning ordentligt. Om det allmänt vedertagna synsättet på en viss period är på ett visst sätt så ÄR det så, oavsett vad forskare påstår.
Vikingar HAR horn på hjälmarna, käkar svam och super mjöd.
Riddare är ädla, generösa, modiga och ägnar sig främst åt att de rädda oskyldiga damer i nöd alt. spöa de enda onda riddarna, de i svart rustning.
Och slutligen, T-Rex är köttätande och livsfarlig. Så det så. :gremelak:

Förresten, tack för att ytterliggare någon orkat läsa igenom mitt inlägg och kommentera.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,188
Location
Borås, Sverige
Jodå, jag läste texten. Var bara ett inflikande av onödigt vetande.

Hmm, inser en sak angående grundförutsättningarna: om man åker tillräckligt långt bak i tiden så ÄR jorden platt och centrum i universum eftersom det var vedertaget. När man sedan når upplysningstiden så BLIR jorden plötsligt rund...

Måste finnas en hel del urban legends som blir sanna med.

/Ulfgeir
 

Zykopat

Veteran
Joined
13 Dec 2004
Messages
77
Location
Örnsköldsvik, ancient city of doomed bumblebees
Liten opinionsundersökning...

Nu vet jag inte hur många som "följer" den här tråden och är intresserade av att spela Clox när/om det blir klart. Anyway, de som är det får gärna svara på den här undersökningen.

Vad vill folk ska finnas med i spelet? I och med att jag slipper göra någon omfattande världsbeskrivning (eftersom rollpersonerna rör sig kontinuerligt mellan olika tider) och inte behör göra något omfattande eget regelsystem (eftersom jag använder T10) så undrar jag vad jag egentligen bör ha med?

Vad som än så länge finns, antingen på papper eller på hjärnan är:
- Rollpersoner, grundegenskaper, färdigheter, stereotyper
- Kronologistik, tidsresor i spelet, Nolltidsaggregatet, lagar och förordningar i historien
- Beskrivning av Stationen (stället man startar ifrån), Kronologerna och diverse andra sammanslutningar

Nu glömmer jag säkert bort hälften av vad jag gjort men ni kan ju ge feedback på vad jag kommer ihåg. Snälla? :gremwink:
 

quetzalcoatl

Veteran
Joined
26 Jul 2004
Messages
58
Location
Stockholm
Re: Liten opinionsundersökning...

Jag skulle gärna se litet kortfattade komlikationer - alltså äventyrsfrön på två-tre meningar.
 

Zykopat

Veteran
Joined
13 Dec 2004
Messages
77
Location
Örnsköldsvik, ancient city of doomed bumblebees
Re: Liten opinionsundersökning...

Ja, det vore nog en bra idé, speciellt med tanke på det aningen annorlunda upplägget. När man har hela historien som spelrum är det nog inte riktigt läge för ni-sitter-på-ett-värdshus-och-en-mystisk-man-ger-er-en-karta även om man naturligtvis kan råka ut för mer "klassiska" äventyr när man väl befinner sig i en viss tidsperiod.

En annan sak jag funderat över är hurvida det ska vara realistiskt i den mening att magi, folktro osv. inte existerar eller om sådant ska existera. Det kunde leda till intressanta möten mellan high-tech tidsresenärer och medeltida magiker m.m.
 
Top