Nekromanti Clouded Minds spelvärld (omdöpt)

Zykopat

Veteran
Joined
13 Dec 2004
Messages
77
Location
Örnsköldsvik, ancient city of doomed bumblebees
De som har läst den här tråden har ju redan förstått att det centrala i min spel idé är att världen delvis befolkas av människor med olika mentala krafter (än så länge kallade psionärer). Till skillnad från vissa spel (Typ Vampire etc) så gör psionärerna inget för att gömma sig, tvärtom så har de efter började födas någon gång på 17-1800-talet blivit den härskande klassen i världen.

Det utspelar sig på jorden i nutid, har ungefär samma tekonologinivå men genom psionärernas uppdykande har samhällsystemet förändrats mycket och istället för klassiska länder existerar nu mest mindre fraktioner styrda mer eller mindre demokratiskt av psionärgrupper. I vissa länder råder rena feodalsystem där normala människor inte betyder mycket i psionärernas ögon och är lovligt byte för de mäktigas nycker och lekar (tänk fattiga/trälar under medeltiden).

Några exempel på olika fraktioner är;

Hartland, ett demokratiskt land styrt av Riksrådet med rösträtt för alla även om det är ytterst sällsynt att en normal människa väljs. Stränga regler gällande såväl vanliga lagbrott som missbruk av mentala krafter och upprätthålles av vanlig ordningspolis och en speciellt psi-division.

Rimmersrepubliken, en semi-diktatur styrd av president Christoffer Rimmer vars privata garde undanröjer såväl motståndsmän som lagbrytare. Det existerar inga officiella lagar vare sig för att skydda normala eller för att diskriminera dem. Dock har de flesta inga problem med att leva relativt normala liv även om de måste finnas sig i ständig övervakning, så väl digital som psykisk.

Kejsardömet Arjisár, en diktatur med kejsarinnan Ilja som enväldig härskare och hennes lackejer som utan samvetskval gör vad de vill, både mot normala och andra psionärer.
Fullständig anarki där de enda lagarna är Iljas nycker. En av hennes mer långvariga sådana är ett intensivt ogillande av högteknologi vilket gjort att landet ligger långt efter andra på det området.

Ingen av dessa fraktioner är speciellt stora och alla ligger i det nordiska området tillsammans med dussintals andra.

Tja, det var allt jag hade att bjuda på rörande spelvärlden än så länge men jag hoppas att ni kan bjuda på lite respons och idéer i utbyte. Specifika idéer jag söker rör historian, varför uppkom psionärerna egentligen?

Arbetsnamnet på spelet är förövrigt Clouded Minds även om jag jobbar på att komma på ett svenskt namn.
 
Top