Nekromanti Clerics

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
vi ska börja spela D&dragons igen om några veckor och jag har funderat på vilken typ av karaktär jag vill skapa. Cleric är det starkaste allternativet och jag undrar om någon skulle kunna skriva lite om clerics och exakt vad det är för något??
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Cleric/Priest är helt enkelt prällar som tillber och får krafter från en viss gud eller panteon. Deras roll kan vara antingen att försvara en viss helgedom, bevara mystiska verk eller reliker, sprida gudens ord, fungera som en församlings centralfigur, utföra gudens bud och agera som en av gudens främsta resurser på det materiella planet. En figur fylld av helighet, men inte nödvändigtvis en som skyltar med det öppet...

Deras primära fokus ligger på magi, eller snarare den specifika magin som kommer från gudarna - Divine Magic (inte den Arcane som Wizards och Sorcerers sysslar med). Prästernas stora fördel är att de inte behöver läsa in besvärjelser utan kan lägga vad de behöver (dock med begränsning i antal från en viss nivå per dag).

De kan slåss hyfsat men är i grunden lite begränsade i sitt urval. Man skulle kunna kalla de ett mer besvärjelsebetonat alternativ eller komplement till Paladinen. Där Paladinen slåss mycket och magiserar lite, slåss Clericen lite och magiserar mycket.

Guden som tillbes styr en hel del av Clericens förmågor, inte bara vilka sorters besvärjelser som han har tillgång till utan även valet av vapen. En Cleric är alltså inte begränsad till bara "trubbiga vapen" som i gamla AD&D utan kan nu, om han tillber en viss stridsgud, svinga på med svärd och yxor.

En Cleric till en magigud kan ibland även kasta vanliga Arcane Spells istället för någon av sina normala Cleric-besvärjelser.

Naturgudars präster kan komma att likna Druider i förmågor.

Brett urval, med andra ord!
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Vad Duddmannens säger, med ett undantag.

Prästernas stora fördel är att de inte behöver läsa in besvärjelser utan kan lägga vad de behöver (dock med begränsning i antal från en viss nivå per dag).
Grundreglernas clerics (de som beskrivs i Player's Handbook) behöver visst välja i förväg vilka besvärjelser de vill kunna använda varje dag.
Däremot är deras läkande besvärjelser (de som heter Cure Light Wounds, Cure Moderate Wounds och andra Cure Någonting Wounds) så viktiga för clerics att de alltid kan välja att lägga en sådan besvärjelse istället för en förberedd.

Clericen har också alltid nästan alla clericbesvärjelser i boken att välja på när de skall förbereda dagens förråd. De enda undantagen är några få besvärjelser som kräver vissa alignment för att kunna använda.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
så du måste läsa in besvärjelserna varje dag för att kunna göra dem??
(uton cure.. besvärjelserna)
En annan i gruppen hade tänkt göra en Paladin, som jag upfattat som en religös krigare. Så frågan är finns det motsättningar mellan de olika religonerna?
/Purgatory
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
En paladin och en cleric kan ha samma religion, och då är de väl snarast allra bästa vänner (såvida de inte ogillar varandras metoder). De flesta "Good" religioner i D&D brukar fungera väl med varandra, det beror lite på vilken spelvärld man spelar i.
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
så du måste läsa in besvärjelserna varje dag för att kunna göra dem??
(uton cure.. besvärjelserna)
Ja. Det måste också ske vid samma tidpunkt varje dag.
Men de besvärjelser som inte användes dagen innan finns kvar i clericens förråd och kan fortfarande användas.

Clerics sitter och ber en timme istället för att läsa i en spellbook som wizards gör, men i praktiken fungerar det på samma sätt.

En annan i gruppen hade tänkt göra en Paladin, som jag upfattat som en religös krigare. Så frågan är finns det motsättningar mellan de olika religonerna?
Det beror helt på clericens alignment och religion. Precis som du säger är paladinen en religiös krigare. Skillnaden mellan en paladin och en cleric är att paladinen är bättre på att slåss, sämre på magi, och måste vara lawful good och följa några särskilda regler som är lika för alla paladiner.

Är clericen lawful good eller neutral good är det ingen större risk för motsättningar.
Är clericen lawful neutral kan de bli oense om hur snäll man skall vara mot skurkar och fångar.
Är clericen chaotic good kan de bli oense om hur noga man skall följa regler och avtal.
Är clericen neutral eller chaotic neutral kan det bli lite olika slags problem då och då.
Är clericen lawful evil, neutral evil eller chaotic evil måste paladinen eller clericen lämna sällskapet så snart paladinen upptäcker detta.

Hur stor roll religionen spelar beror helt på hur noga Dungeon Mastern har förberett religionerna. Man kan spela en cleric utan att veta så mycket mer om sin religion än vad guden heter och vilken symbol den har. Man kan i princip också spela en cleric som följer en filosofi istället för en gud.

Om din Dungeon Master inte har sagt något speciellt om gudar kan du utgå från att de som finns i Player's Handbook på sidorna 106-108 finns att välja på.

Boccob: han vill att hans clerics håller en låg profil och inte lägger sig i annat än magi och kunskap. Därför behöver det inte bli så mycket problem med paladinen.
Corellon Larethian: det kan bli oenighet om hur man skall följa regler och avtal.
Ehlonna: borde inte vara några problem.
Erythnul: stora problem.
Fharlanghn: behöver inte bli några större problem.
Garl Glittergold: inga större problem, men det kan bli oenighet om vilken taktik man skall använda i strid.
Gruumsh: stora problem.
Herioneous: den perfekta paladinguden. Inga problem.
Hextor: stora problem.
Kord: problem om regler och avtal kan det bli.
Moradin: inga problem.
Nerull: stora problem.
Obad-Hai: skulle kunna bli problem om hur snäll man skall vara, men ingen större risk.
Olidammara: en hel del problem.
Pelor: inga problem.
St. Cuthbert: förmodligen inga problem.
Vecna: stora problem.
Wee Jas: en del problem. Wee Jas är inte alls inriktad på att hjälpa och skydda, även om hon inte är direkt ond.
Yondalla: inga problem.
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
vet inte vilken religon men någon av de som är klassade som "Good" och aligment åt det goda hållet men inte den som är "mest god", lägst Chaotic good eller neutral.
/Purgatory

Death is more universal than life, everyone dies but not everyone lives
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,500
Location
En mälarö
Alignments (ot)

vet inte vilken religon men någon av de som är klassade som "Good" och aligment åt det goda hållet men inte den som är "mest god", lägst Chaotic good eller neutral.
Jag vill bara påpeka att den som är chaotic good inte är "mindre" god än den som är lawful good. (Samma sak gäller på evildelen av skalan, chaotic evil är inte elakare än lawful evil, de är bara elakare på ett annat sätt.) Lawful/chaotic handlar snarare om hur pålitlig och/eller hur benägen personen är att att följa lagar och förordningar. En lawful good-figur har t.ex. svårt att bryta mot några lagar, även om dessa är orättvisa och instiftade på onda grunder. Denne skulle mycket möjligt försöka ändra på dessa men med medel som befinner sig inom lagens råmärken och med brott mot dessa som absolut sista utvägen.

/Anders
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
Re: Alignments (ot)

ah, hade fått för mig att det var ett mått på hur god eller ond en person var.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,500
Location
En mälarö
Re: Alignments (ot)

ah, hade fått för mig att det var ett mått på hur god eller ond en person var.
En persons alignment består av två delar, dels good/evil och dels chaotic/lawful (med naturligtvis neutral-alternativ för båda delarna). En mer detaljerad beskrivning av de olika kombinationerna och vad de innebär finns i Players Handbook i kapitlet "Descriptions" (i min 3.0-version börjar det på sidan 87).

/Anders
 

DesertRain

Hero
Joined
18 Oct 2005
Messages
1,008
Location
Lund
tack för förslagen och tipsen! (NT)

NT=No Text
/Purgatory

A matter of life and death
 
Top