DoD Classic/Expert era. What races did you allow?

Ivan NWG

Warrior
Joined
8 Aug 2023
Messages
361
There has never been any real restrictions on what you can play in DoD. So my question is:
What races were the most common in your group?
What were unusual picks but someone did play one?
What was off limits?

What is the weirdest thing anyone has played or the weirdest group combination?
 
Folk fick väl spela vad de ville, men när jag var spelledare så pushade jag för att dom var människor så alla spelade människor.

För jag ville att de icke-mänskliga folkslagen skulle kännas speciella, vilket dom inte blir om alla har spelat dom.
 
Folk fick spela vad de ville, det blev mest de vanliga sakerna: alver, dvärgar, människor. Den grupp jag spelledde längst bestod av en anka, en dvärg och en karkion.
 
I mångt och mycket fick de spela vad de ville. Med ett undantag: Inga kentaurer. Dessa innebar lite för många praktiska problem för min smak.
 
What races were the most common in your group?
Alver, människor, dvärgar, vargmän, ankor och halvlängdsmän.
What were unusual picks but someone did play one?
Kentaur, Kattman, Svartalf, Svartnisse och Karkioner.
What was off limits?
Orcher, Minotaurer, Resar, Jättar, Troll... typ.
What is the weirdest thing anyone has played or the weirdest group combination?
Minns inte, men förmodligen inget uppseendeväckande.

:t6r-5: :t6b-2:
//EvilSpook
 
What is the weirdest thing anyone has played or the weirdest group combination?
Det var två spelare där den ena spelade ett troll och den andra var en svartalf som ofta satt i en korg på trollets rygg. Lite som MasterBlaster i Mad Max: Beyond Thunderdome.
 
Det vanligaste på den tiden var nog människor, alver och dvärgar, men det var en del ankor och halvlängdsmän oxå.

Mer ovanligt var väl kattman, vargman, ödleman (nån slags hemmabygge som var mkt coolare än reptilmän).

Tillät det mesta som SL, utom typ odöda, jättar, etc. Det knepigaste nån spelat var nog en Minotaur som, om jag minns rätt, hette Struffy.
 
Inte mitt spel, men har spelat det två gånger. Om du försökte spela något annat än människa eller dvärg suckade spelledaren, sa att det här är inte D&D och bad en välja en ”riktig ras”.
 
There has never been any real restrictions on what you can play in DoD. So my question is:

What races were the most common in your group?

människor, alver ,dvärgar, halvlängdsmän och ankor var nog det som folk tenderade att gravitera mot.

What were unusual picks but someone did play one?

Vargfolk,kattfolk,karkion,kentaur,minotaur och jag vill minnas att någon spelade svanmö nån gång.

What was off limits?

Inget var off limits men jag som SL påpekade att om du väljer att spela visa raser får du vara beredd på att det finns in world fördomar eller att visa raser kommer med visa begränsningar. Kommer du som orch in i byn kommer folk höja högafflar och facklor och jaga iväg dig och sannerligen dina reskamrater med för hederligt folk umgås inte med orcher. Det är även kanske inte en god idé att spela en akvatisk ras om 99% av kampanjen utspelar sig på torra land

What is the weirdest thing anyone has played or the weirdest group combination?

Kan inte komma på att någon spelat något som vart sådär outrageously weird.
 
Last edited by a moderator:
There has never been any real restrictions on what you can play in DoD. So my question is:
What races were the most common in your group?
What were unusual picks but someone did play one?
What was off limits?

What is the weirdest thing anyone has played or the weirdest group combination?
1. Alv, anka, dvärg, människa, vargman

2. Svartalf, Karkion, Tomte, Lyktgubbe

3. Alla orimliga humanoida typ dryader och liknande, eller de i Kaosböckerna: demoner, drakar osv.

4. Det var när någon spelade något från 2 och de andra från 1. En gång dödade gruppen ankan och åt upp den dock, men det kanske var ett vanligt förekommande fenomen? Minns att spelaren blev jätteledsen.
 
1. Alv, anka, dvärg, människa
2. Minotaur, Kentaur, Silveralv
3. Rena monster, drakar (på förfrågan ;) )
4. Det som står ut är nog brorsans ondskefulla silveralv med högalvssjäl
 
Påminner om tidigare tråd, med liten annan utgångspunkt.

De gamla rollfigurer som jag har kvar från åren c 85 till c 93 tillhörde följande folkslag
  • Människa 27
  • Alv 2
  • Dvärg 2
  • Kattman 1
Jag minns inte vad vi tillät. Men människor, alver och dvärgar var mest populära. Förutom kattmannen ovan minns jag en karkion. Vi var rätt konservativa i min krets. Ingen ville vara hjortid, eller minotaur, eller råttman.
 
Last edited:
Jag både spelade och spellede när det begav sig och då var alltid alla folkslag tillåtna. Det sagt så var det sällan någon valde något annat än standardfolkslagen (människor, alver, dvärgar, halvlängdsfolk osv).
 
Alv, Dvärg, Människa, Halvlängdsman och Anka.
Vargman såg vi mer som monster när det begav sig 1986.

Med monsterboken delades alven upp i skogsalv, silveralv etc.

Vanligaste kombinationerna var:
Skogsalv - Jägare (har för mig man fick bäst % i flest färdigheter men kan minnas fel).
Människa - Magiker (även om Magireglerna var för komplicerade för oss).
 
Så länge det inte stod att rasen var olämplig som rollperson så fick man spela den hos mig. Vi hade Silveralver, Svanmör, Reptilmän (som red på flodhästar) och Troll om vart annat.
 
Mina spelare krävde en strikt no-ducks policy, medan jag förbjöd kentaurer av logistiska skäl. Gruppen bestod av några människor, en dvärg och en brunalv.
 
Har inte spelat DoD på många många måååånga år så mitt minne långt från felfritt här. Så lite axplock taget ur minnet (@Mikl kan komplettera från de kampanjer han var med i om han vill :) ).

What races were the most common in your group?

De vanliga som människa, alv, dvärg var nog vanligast MEN vi hade en ganska lång period där människor sågs som tråkiga, vanilj och utan någon extra spets (i brist på bättre term) som andra raser ofta gav. Men av alla olika raser som fanns fanns det nog inget speciellt återkommande tema utan folk valde något som passade det yrke de tänkt sig.

När det började komma skiljda stats och fördelar för olika människosläkten (magillrer hade högre KAR, ransarder var starkare osv.) förekom de mycket oftare än att någon gjorde en "vanlig människa".

Så alver var ofta någon ras som fick bonus på PSY (sekundärt INT) där Högalv när de kom lanade högt upp på den listan.
Skulle en krigare av något slag göras blev det någon kombination av STY, FYS och SMI som söktes i den ras som valdes.
Tjuvaktig typ SMI såklart.
Osv.

What were unusual picks but someone did play one?

Så många. Den RP jag körde längst i en gammal Expert-kampanj var Dinosauroid (från Monsterboken 2 tror jag).
När nya handböcker kom ut (till 91:an) och det fanns nya raser där var de ofta poppis (kanske för att de ofta var lite brutna/bättre än vad som funnits tidigare då splatbooks hade ganska stor powercreep, dock kanske främst bland yrken).

Örnmän kunde vara poppis i någon sort 'rule of cool'. Samma sak med Vargmän/Vargfolk (men det var mer tidigare i DoD-karriären).

Fuskar lite med att kolla i gamla monsterböcker och sånt och bara listar lite av sånt jag tror var ganska ovanligt men som jag kommer ihåg har förekommit: Magir, Raggman, Vampyr (min rp, dinosauroiden ovan blev omvänd och jag tilläts spela vidare och lyckades bryta vampyrismen på något sätt), Karkion (tidigare men dog ut), Hajman (mycket coolare än andra formbytare).

Har säkert missat något men ovan är ett axplock.

What was off limits?

Sånt som ansågs vara monsterraser och onda i klassisk Tolkien-stil. Så orcher, troll, svartnissar mm. Vissa kunde förekomma i temakampanjer (typ alla är svartfolk eller sk. onding-kampanjer).

Alla som var uppenbart logistiskt knepiga och mycket kraftfullare än vanlig människa. Så säg att upp till att en ras hade 4, absolut max 5t6 i en GE så kunde det vara ok. Men minotaurer, kentaurer (som jag iofs vet förekom men extremt ovanligt och senare implicit inte tillåtet), resar eller andra som ledde till att alla andra som spelade något i samma härad blev helt överskuggad i kraft av helt överlägsna GE för valt syfte.

What is the weirdest thing anyone has played or the weirdest group combination?

Inte en aning men släng ihop en valfri kombination av väl valda raser ovan så landar det ganska nära :)

Som jag skriver ovan tyckte vi att "vanliga människor" länge var tråkiga (och system-mässigt underväldigande) så då bestod oftast gruppen av olika icke-människoraser av olika slag.

Cog.
 
Mina spelare krävde en strikt no-ducks policy, medan jag förbjöd kentaurer av logistiska skäl. Gruppen bestod av några människor, en dvärg och en brunalv.

Brunalv? Eget påhitt? Kommer inte ihåg att det fanns någon sådan i DoD.

Cog.
 
Vi hade en stående regel om att inga varelser var tillåtna som A) som flög (vissa saker hade blivit för "enkla") eller B) som inte kan gå inomhus (ex. kentaurer).
 
Last edited:
Back
Top