PROMOTION Clarence ställer ut

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,488
Location
Göteborg
För alla som behöver en verklighetsflykt för att klara valdagen, så ställer jag ut mina rollspelsillustrationer på lördag här i Göteborg! (Heter det “valafton,” dagen före valdagen?)

Vi ordnar årets kulturdag i stadsdelen där jag bor - de gamla varvsbostäderna på Lindholmen - med Carl-Einar Häckner, film, musik, pyssel för barn och öppna ateljéer. Och fika, så klart.

Jag visar illustrationer och mina rollspel kommer att finnas att bläddra i för den som är nyfiken. Ett superhemligt spelprojekt kommer också att finnas till beskådan (jo, det här är hemligt på riktigt).

Lördag 10 september, kl 11.00-16.00
Adress: Lindholmsvägen 10, Grens Livs Ateljéer


Ni är varmt välkomna allihopa, särskilt alla i Göteborg och på Hisingen så klart!


flyer clarence small outline.jpg
 

Attachments

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,488
Location
Göteborg
Och med tanke på diskussionerna den senaste tiden vill jag också tillägga att ingen Artificiell Intelligens har använts för att skapa illustrationerna på utställningen. Inte särskilt mycket annan intelligens heller tyvärr.

Däremot erkänner jag att en dator har varit inblandad.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,488
Location
Göteborg
Tack, kul att du gillar bilden!

Jag har experimenterat med AI i flera år, men för mina ”riktiga” illustrationer har jag hittills känt att AI-bilderna inte prickar motiven tillräckligt bra. Och jag saknar den personliga touchen.

Som idégenerator är AI däremot ett fantastiskt hjälpmedel.
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Jag kollade även in din sida på Art Station. Riktigt fina och inspirerande bilder! Du har inte funderat på att göra en konstbok till Odd Soot? Jag tänker alltså att du skulle göra som Simon Stålenhag fast tvärtom - rollspelet har du redan gjort, men inte konstboken (med mycket eller lite text). I mina ögon är dina bilder väl så bra som hans. Förmodligen skulle ett rollspelsrelaterat konstbokprojekt kunna funka fint på Kickstarter. Kanske någon form form av världsbok (utomvärldsbok?), bestiarium, platssamling eller porträttgalleri? Jag skulle lätt backa en sådan produkt. Och det är jag förmodligen inte ensam om.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,488
Location
Göteborg
Det har jag inte haft en tanke på. Men nu när du säger det så låter det som ett kul projekt! Även om jag inte riktigt tycker att mina bilder håller samma nivå som Stålenhags : )

Problemet är att jag skulle bli så sjukt stressad av en Kickstarter, om inte allt material redan är färdigproducerat innan den startar. Jag blir tillräckligt stressad av att folk väntar på nästa rollspelsbok.

Men det är värt att fundera på. Finns det någon duktig Kickstartare man kan be om lite hjälp?
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Det har jag inte haft en tanke på. Men nu när du säger det så låter det som ett kul projekt! Även om jag inte riktigt tycker att mina bilder håller samma nivå som Stålenhags : )

Problemet är att jag skulle bli så sjukt stressad av en Kickstarter, om inte allt material redan är färdigproducerat innan den startar. Jag blir tillräckligt stressad av att folk väntar på nästa rollspelsbok.

Men det är värt att fundera på. Finns det någon duktig Kickstartare man kan be om lite hjälp?
Gör det i exakt det tempo som funkar för dig. Lägg bilder på hög, se om det kan bli något. Blir det ingen konstbok, så har du gjort bilder som du förmodligen ändå kommer att använda. Vad jag kan se har du redan en drös bilder att utgå ifrån.

Gör, som du själv skriver, alla bilder innan du drar igång en Kickstarter, så blir du antagligen inte så stressad. Jag har själv mycket egen erfarenhet av både tidspress och prestationsångest, så jag vet precis hur det känns.

Ett sätt att lindra ångesten brukar, åtminstone för mig, vara att tidigt göra någon typ av avgränsning, både i omfattning och fokus. Låt oss säga att du gör 35 bilder om ett enda tema - typ platser, personer, varelser, rymdskepp eller vad det nu kan vara. Då behöver du inte kläcka idéer kring allt möjligt och du har inte heller ett berg som du måste bestiga. Ta bort allt du vill slippa. För mig brukar avgränsningen också leda till en titel, alltså en vision... Självklart kanske, men också ett sätt att både hantera ångest och bli inspirerad.

Jag har aldrig skött någon kampanj på Kickstarter, men det borde väl finnas någon antingen här eller annorstädes som kan vara intresserad av att bistå?
 
Last edited:

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,488
Location
Göteborg
Mitt sätt att hantera ångest är att springa jättefort åt andra hållet och hitta ett ställe att gömma mig på. Helst i skogen.

Det funkar så där.

Din strategi låter sundare. Jag hamnar lätt i ”åh nej, måste jag rita en sex våningar hög differensmaskin nu? Det kommer aldrig att bli bra.” Men, som du säger, jag kan ju välja motiv som känns kul, istället för att angripa det som en turistguide. Mer stämning, mindre plikttroget redovisande.

Och vem vet, kanske några kapitel ur min snart färdiga kortroman, The Soot Trilogy, kan få plats också?
 

Oscar Silferstjerna

Volgariska Sultanatets ambassadör
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,391
Location
Nirvana
Mitt sätt att hantera ångest är att springa jättefort åt andra hållet och hitta ett ställe att gömma mig på. Helst i skogen.

Det funkar så där.

Din strategi låter sundare. Jag hamnar lätt i ”åh nej, måste jag rita en sex våningar hög differensmaskin nu? Det kommer aldrig att bli bra.” Men, som du säger, jag kan ju välja motiv som känns kul, istället för att angripa det som en turistguide. Mer stämning, mindre plikttroget redovisande.

Och vem vet, kanske några kapitel ur min snart färdiga kortroman, The Soot Trilogy, kan få plats också?
Ja, att kombinera kortroman och konst tycker jag låter originellt och intressant. En lösning är förstås att publicera hela The Soot Trilogy tillsammans med bilder. Alltså en art novel istället för graphic novel. Om det funkar med hur du jobbar. Någon har säkert gjort något liknande förut, men jag har inte sett det.

När jag tänker på saken, så går det förstås att kombinera väldigt olika sorters bilder och grafiska inslag. Det skulle exempelvis kunna vara kartor, ritningar (rymdskepp, missiler, interstellära frökapslar, u-båt eller vad du nu tycker funkar), en hel tidning (eller bara några tidningsklipp), anatomiska bilder (enorm rymdvarelse?), något annat handout-dokument (spionrapport, bisarr drömdagbok etc). Ja, det går förstås att göra mycket. Min poäng är att en art novel eller konstbok till en rollspelsvärld kan vara väldigt många olika saker. Ju mer oväntat, desto mer intressant. Kanske en bisarrt stor och detaljerad karta eller en bunte kartor som går att kombinera på något udda vis?
 
Last edited:

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Jag kollade även in din sida på Art Station. Riktigt fina och inspirerande bilder! Du har inte funderat på att göra en konstbok till Odd Soot? Jag tänker alltså att du skulle göra som Simon Stålenhag fast tvärtom - rollspelet har du redan gjort, men inte konstboken (med mycket eller lite text). I mina ögon är dina bilder väl så bra som hans. Förmodligen skulle ett rollspelsrelaterat konstbokprojekt kunna funka fint på Kickstarter. Kanske någon form form av världsbok (utomvärldsbok?), bestiarium, platssamling eller porträttgalleri? Jag skulle lätt backa en sådan produkt. Och det är jag förmodligen inte ensam om.
jättebra idé!!!
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,488
Location
Göteborg
Nu har det blivit dags för en ny utställning med mina illustrationer! Det är en stor designmarknad i en lokal vid Brunnsparken nästa helg, som samlar formgivning, modedesign, konsthantverk och illustrationer. Allt är lokalproducerat.

Det är kanske lite oväntat med rollspelsillustrationer i ett sånt sammanhang, men det funkade fantastiskt bra på en liknande marknad i vintras. Så här ser inbjudan ut:

IMG_6522.jpeg
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,488
Location
Göteborg
Fan va kul! Attans att Gbg är en bit bort, bara.
Roligt och lite nervöst! Men jag får försöka visa trycken på fler ställen. Det är inte helt enkelt att hitta tyvärr.

Gillar verkligen bilden med båten och de mer gåtfulla objekten (båtarna?) horisonten.
Kul att höra! Tanken är att objektet ute i havet är ett nödlandat - eller kraschat - rymdskepp. Men båtar går också bra : )
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,488
Location
Göteborg
Tack så mycket @Äventyr ! Jättekul att höra. Jag fick bilderna från tryckaren idag och de ser riktigt fina ut. Alltid kul när de kommer upp lite i storlek.

Annars är det en viss skräckblandad förtjusning varje gång trycken ska packas upp. Har färgerna överlevt från skärm till papper? Är motiven för ljusa eller för mörka? Syns misstagen när storleken ökar? Jag känner mig lite tryggare för varje gång, men oron ligger ändå som ett avlägset sommaråskväder i bakhuvudet.

För den som eventuellt vill komma på designmarknaden, så var det förra gången 50 meter kö utanför entrén vissa tider, särskilt mitt på dagen under lördagen.
 

clarence redd

FrostByte Books
Joined
23 May 2014
Messages
1,488
Location
Göteborg
I eftermiddag kl 15.00 öppnar designmarknaden i Brunnsparken här i Göteborg! Hoppas att några av er har möjlighet att titta förbi. Jag är på sätt och vis ännu mer nöjd med illustrationerna jag visar den här gången, så det känns extra kul.
 
Top