Clans of the Ages - mitt "nya" rollspelsprojekt

lijat

aka Johan Burvall Mollevik
Nu har jag äntligen kommit så långt med mitt rollspelsprojekt Clans of the Ages, jag började skriva november 2024 efter att ha fått iden tidigare under hösten.

Clan of the Ages nyckelide är frågan: hur skulle världen se ut om vi inte hade lagar som berodde på var du bor utan på vilka du är släkt med, där brott mellan släkter snarare är att betrakta som internationella incidenter och där ingen centralmakt större än en stad existerar. Spelet ämnar utforska detta i olika tidsepoker från antiken till modern tid. (och om jag får ut huvudspelet så finns det ideer på fantasy och sci-fi expansioner)

Detta är pusselbiten som kombineras med att jag sedan tidigare har haft funderingar på system, jag vill ha ett system som flyter på bra likt storyteller system i world of darkness men som även har bra stöd för konflikter som inte är strid likt burning wheel med sin duel of wits.

Så 14 månader senare har jag äntligen ett utkast på regeldeln som jag inte skäms för att visa, ren speldesign och textbearbetningsmässigt är det fortfarande extremt tidigt men nu har jag löst nog med dumfel för att känna mig mogen att ta emot feedback. Och 1a januari kändes som en bra dag att få detta skrivet även om jag inte hunnit med något speltest än vilket jag initialt tänkt innan jag skrev detta.

Jag bifogar en PDF på spelets regeldel, 13 sidor med text som nog skulle må bra av att vara lite kortare. Detta är tänkt att vara en regelmotor som kan användas i fler spel med samma spelstil, en kombination av mild action med en hint av culture gaming. Jag har inspirationer från OSR rörelsen i både konststil och relativt slimmade regler men jag försöker att hålla en mindre mörk ton, rollpersonerna får gärna leva i en ganska hoppfull värld även om det finns problem för klanen och dem själva som måste redas ut i spel.

Reglerna är tänkta att släppas under creative common när jag bara bestämt mig för ett namn på dem separat från spelet så jag kan reservera URLer. Huvudspelet i sig har jag inte bestämt mig om jag släpper det öppet eller inte men målet är att få upp den som print on demand.

Feedback uppskattas högt och lågt, nuvarande focus är hur jag kan förenkla utan att tappa något viktigt

Saker jag kikar på att se om jag klarar mig utan är
  • Attribut
  • Initiativordning
  • etc
Jag kommer garanterat att skapa trådar framöver för att fråga om specifika saker, likt den tråd Smakråd för layout där jag redan fått väldigt bra hjälp av flera forumiter.

Kandidat på framsida
1767282220978.png

Attachments

Back