Nekromanti Civ V - Northern mysteries and southern powers

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
En ny kamp mellan världsmakterna danas. Denna gång består de stora makterna av:

LJSLarsson – kung över det starka Danmark
Recca – sultan över det oerhörda Arabien
Luna Lovegood – kejsare över det farliga Karthago
Empericus – hövding över de sluga irokeserna.

(AI-spelarna har jag ingen koll på just nu)

Denna gång spelar vi på en stor sammansatt kontinent, och uppe i det ödsliga norr har det varit tyst. Uppe till vikingastäderna har det kommit rykten om stora riken i söder som växer och idkar handel med varandra, men vi har varit isolerade från dem. Vi har en stor bergskedja som hållit oss dolda för de andra makterna, och så får det gärna förbli ett tag till framöver. Det verkar finnas en farlig fiende där nere vid namn Ottomanerna, och de har rent av förklarat krig mot sina svagare grannar.

Vi vikingar tog i början ledningen med aggressiv expandering, men vi har börjat komma på efterkälken. Det ryktas om hur religioner börjat formas i söder, något vi här uppe i norr aldrig funderat närmare vid tidigare. Vi får se om även vi, i våran ensamhet, kan blicka upp mot stjärnorna och se något blicka tillbaka.

(Skärmdumpar och annat kul, som storlek på karta och så, kommer nästa gång. Kanske Emp, som hostade spelet, kan bidra med den detaljerade faktan?)
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
LJSLarsson said:
Denna gång spelar vi på en stor sammansatt kontinent, och uppe i det ödsliga norr har det varit tyst. Uppe till vikingastäderna har det kommit rykten om stora riken i söder som växer och idkar handel med varandra, men vi har varit isolerade från dem. Vi har en stor bergskedja som hållit oss dolda för de andra makterna, och så får det gärna förbli ett tag till framöver. Det verkar finnas en farlig fiende där nere vid namn Ottomanerna, och de har rent av förklarat krig mot sina svagare grannar.
Jag tänkte faktiskt inte på detta när du sa det i spelet, men jag misstänker att våran Pangea är formad som en hästsko, då jag är så långt norr man kommer på min del utan att vara i tundran.
Ja ottomanerna som hade störst arme förklarade krig mot Kartago, alltså mig, som hade minst arme, de har försökt göra vit fred ett antal gånger, men de har städer för nära mig och jag är inte nöjd innan de är brännda (jag vinner alltså stort).

Jag var nära att hitta Vikingarna dock, men så stängde Polen och fyra barbarer in min archer som förut var en scout och barbarerna som hade tre archers tog ut den på en runda.

LJSLarsson said:
(Skärmdumpar och annat kul, som storlek på karta och så, kommer nästa gång. Kanske Emp, som hostade spelet, kan bidra med den detaljerade faktan?)
Om jag minns rätt var det Pangea Strategic rescources standard standard, vilket gjorde att jag inte kunde grunda kartago förrän tre rundor efter alla andra då jag dick min settler djupt in i inlandet.

Två Religoner har grundats hittils, Zoroastrianism, av Recca (jag är lite avundsjuk för jag gillar dem pga Crusader Kings II) och Tengriism som jag då grundat.

Jag minns att Empiricus eller Recca gjorde Stonehenge, men jag kan inte riktigt minnas vem.

/Luna Lovegood
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Luna Lovegood said:
LJSLarsson said:
(Skärmdumpar och annat kul, som storlek på karta och så, kommer nästa gång. Kanske Emp, som hostade spelet, kan bidra med den detaljerade faktan?)
Om jag minns rätt var det Pangea Strategic rescources standard standard, vilket gjorde att jag inte kunde grunda kartago förrän tre rundor efter alla andra då jag dick min settler djupt in i inlandet.

Två Religoner har grundats hittils, Zoroastrianism, av Recca (jag är lite avundsjuk för jag gillar dem pga Crusader Kings II) och Tengriism som jag då grundat.

Jag minns att Empiricus eller Recca gjorde Stonehenge, men jag kan inte riktigt minnas vem.

/Luna Lovegood
Det är en standardstor Pangea-typ av värld vi lever i, vi började med strategic balance på resurserna vilket gav mig ett relativt bra startläge men som inte funkade så bra för Karthago.

Recca byggde Stonehenge, och jag har byggt Great Library (trots att jag egentligen inte skulle köra en prioritet på vetenskap för en gångs skull).

Även jag har grundat en religion, vid namn Galenskap. Mycket bättre och mer allmäntillgänglig än andra möjliga alternativ.

Nästa match sker på tisdag nästa vecka då vi antagligen lär glida in i en relativt intressant expansionsfas.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Empiricus said:
Luna Lovegood said:
LJSLarsson said:
(Skärmdumpar och annat kul, som storlek på karta och så, kommer nästa gång. Kanske Emp, som hostade spelet, kan bidra med den detaljerade faktan?)
Om jag minns rätt var det Pangea Strategic rescources standard standard, vilket gjorde att jag inte kunde grunda kartago förrän tre rundor efter alla andra då jag dick min settler djupt in i inlandet.

Två Religoner har grundats hittils, Zoroastrianism, av Recca (jag är lite avundsjuk för jag gillar dem pga Crusader Kings II) och Tengriism som jag då grundat.

Jag minns att Empiricus eller Recca gjorde Stonehenge, men jag kan inte riktigt minnas vem.

/Luna Lovegood
Det är en standardstor Pangea-typ av värld vi lever i, vi började med strategic balance på resurserna vilket gav mig ett relativt bra startläge men som inte funkade så bra för Karthago.

Recca byggde Stonehenge, och jag har byggt Great Library (trots att jag egentligen inte skulle köra en prioritet på vetenskap för en gångs skull).

Även jag har grundat en religion, vid namn Galenskap. Mycket bättre och mer allmäntillgänglig än andra möjliga alternativ.

Nästa match sker på tisdag nästa vecka då vi antagligen lär glida in i en relativt intressant expansionsfas.
Ja precis, expansionsfas som jag känner att jag typ skänker till dig Empiricus eftersom jag är en sån god granne. För egentligen när någon spenderat 20 turns med att försöka bygga stonehenge, failar med det och sedan spenderar 25 turns med att bygga great library medan övriga bygger städer, trupper och vettiga grejer, så borde man rätteligen bli erövrad av sin närmsta granne.

Måste säga att det värsta jag vet är att starta på grassland och desert utan tillgång till vettig production. Hela early game har gått åt till att bygga saker som ger production (förutom stonehenge då men den ska ju ge avkastning på det sättet förr eller senare den med).

Empiricus Iroquoer bor öster om mig och väster om mig bor Bysanterna, så när Empi börjar science-racea är det ju på mitt ansvar att bränna ner hans städer, suck.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Det var idag va?

Kör vi på 20:00 eller kan vi börja 19:30?

/Luna Lovegood
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
And another one in the books for Recca.

*Gloats in a cute and friendly way.*
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Det är år 780 efter Kristus.

Poängen är följande:
Recca – 536
Empiricus – 496
Larsson – runt 450 (skrev självklart inte upp min egen poäng, smart som jag är)
Luna – 250

Vi vikingar är ett simpelt folk. Jag sitter på min stora stentron, fortfarande skyddad av min egen privata bergskedja (som jag döpt till Mjölnir Wall) och hör historier om stormakterna i söder. Mina städer växer bra och mina vapensmeder är bland de bästa i världen, men vi får ständigt höra historier om de andra stormakternas framgångar. De bygger fantastiska pyramider, hängande trädgårdar, allt möjligt. Det enda vi vikingar har byggt som jag känner stolthet över är The Colossuss – en gigantisk staty i huvudstaden som blickar ut över det mystiska havet. Den har dragit till sin äventyrssökande köpmän, vilket gett mig en extra Trade Route… inte för att det finns någon att handla med här uppe…

Nyligen, kort innan jag fick min egen religion Norse Myth, skapades en ny generation krigare ute bland vikingastammarna. De är starkare och mer uthålliga än något annat i världen, och är inte rädda för havets gungande faror. Jag kallar dem bärsarkar, och jag har redan skickat dem över stackars småmakten Polen.

Jag är sugen på att försöka bränna och erövra allt jag ser… men jag skall vara lite försiktig denna gång. Jag har varit lite för ivrig tidigare civ-partier, och skall försöka vara lite mer slug denna gång - att expandera genom krig för snabbt straffar sig i längden.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Det är nu år 1340

I varsin ändå av världen har det rått fruktansvärda krig - Väderstreckskrigen.
I väster har jag med mina bärsärkar slitet Polen och Indonesien i stycken, i öster har Empericus apache-krigare smugit fram genom skogarna och släckt livet för Ottomanerna.

Efter att ha studerat kartor från olika länder har vi insett att kontinenten är indelad i två delar sammanbundna av ett smalt mittparti, vilket tidigare kontrollerades av det nu utdöda Indonesien. Jag och hövding Empericus bestämde tidigt att helt enkelt dela världen i två lika stora delar i mitten och kriga på varsin halva. Det har passar mig och mina vikingar gott - jag har min halva för mig själv, men Empericus måste trängas med både Recca och Luna.

Till det yttre är det jag och Emp fruktar mest krig med varandra. Vi har haft oändliga diplomatiska möten med varandra och till med signerat en defensiv pakt med varandra - allt för att förhindra ett förödande krig oss emellan. Det finns dock fler underliggande orsaker. Recca skrämmer oss. Hon har ingen stor armé, men något håller hon på med i arabvärlden. Forskar hon fram fasliga domedagsvapen? Konverterar hon alla med sin infekterande religion? Tänker hon vända vårt eget folk emot oss med pervers kultur? Krigen har tagit upp för mycket av min uppmärksamhet, men nu är det slut på det.

Nu är det en tävling i vem som kommer blinka först. Jag och Emp vill gärna se den andra anfalla Recca först, för att sedan plocka upp de smaskiga resterna. Recca vill säkert se oss anfalla varandra. Och vi får absolut inte glömma Luna - hennes Kartago är fortfarande minst, men oavsett vad som händer så kommer hon få en viktig vågmästarroll.

För tillfället är Luna lojal mot mig och Empericus. Under en lugn period av de stora Väderstreckskrigen hade vi ett hemligt möte under de indonesiska bergen där vi delgav Luna våra planer. Hon var först motvillig och ville hålla sig neutral, men när hon förstod vad vi planerade att göra med hennes folk om hon inte lydde så accepterade hon våra önskemål.
"Jag vill bara mina undersåtars bästa..." viskade hon när hon via de uråldriga trähissarna lämnade mötet och fördes tillbaka till dagsljuset.

Nuvarande poängställning:
Recca (Arabien) - 963
Larsson (Danmark) - 850
Empericus (Iroqeserna) - 719
Luna (Karthago) - 430
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Året är 1650

Dataspelarna är utrotade. Jag och Recca är i renässansen, Luna är kvar i medeltiden och Emp har nått industrialismen. Jag kommer dock nå industrialismen mycket snart.

Bland de tre stormakterna är läget mycket jämnt och spänt. Recca har störst militär, jag rikast och mest kulturellt folk och Emp har mest innevånare och produktion.

Jag och Emp tassar runt Recca som katterna kring het livsfarlig gröt. Het gröt som man dock sliter loss stora sjok ur. 1450 inträffade Striden om Milanska Bukten. Efter att ha tagit över hela västra halvan av kontinenten började jag kolla mot östra, där Emp, Recca och Luna trängs. Jag och Emp diskuterade om att anfalla Recca, men han var inte redo och jag bestämde mig för att istället anfalla lilla Milan. Recca hade dock Milan under sina vingar och sa att det skulle bli krig om jag gjorde något. Jag trodde hon bluffade och skickade mina vikingar – erfarna och värdefulla efter många långa krig – över bukten mot Milan. Då täcks hela strandremsan av kamelbågskyttar som sänker hela min flotta i ett svep. Turligt nog hade jag katapulter kvar på land och lyckas förhindra Den Smutsiga Horden från att ge sig in i mina hemland, men efter att ha förlorat mina tränade vikingar är jag tyvärr inte längre en militär stormakt.
Under Striden om Milanska Bukten skulle Emp komma till min undsättning och anfalla Arabien i ryggen. Istället så låter han Recca köpa av honom genom att erbjuda honom stora landområden. Iroqeserna svek sitt löfte till vikingarna – men skulle sen få lära sig att vikingar har ett gott minne.

I början av 1600-talet startade iroqeserna Den Ledsna Offensiven. Självklart skickades budbärare till mitt hov för att be om hjälp, men jag ignorerade dem. Istället skickade jag mina egna till Arabien och förklarade för Recca hur mycket jag skulle begära i betalt för att hålla mig utanför striden. Jag vet inte i vilken dålig sits Recca ansåg sig sitta i, men hon accepterade mina krav förvånansvärt fort.
Den Ledsna Offensiven förvandlades till Den Ledsna Reträtten och hövding Emp fick liksom mig lära sig att inget kunde stå emot Den Smutsiga Horden.

(Både jag och Emp blev uppriktigt förvånade över hur hemska camel archers var. Det som gör dem så farliga är att de kan flytta sig efter att ha skjutit, så Recca kan skicka in en camel archer till oss, låta den anfalla och sedan ta tillbaka den utan att vi kan göra något åt det. Hemskt och fuskigt.)

Världskongressen domineras av mig och Recca som har mest röster (jag är värd, hon har extraröster genom Forbidden Palace). Det kommer dock bli ett verkligt politiskt vågspel när lojala city-states ger röster. Emp och Luna har inte lyckats få några på sin sida, medan jag och Recca kämpas konstant om deras gunst.
De hemliga planer jag och Emp diskuterade gällande Recca senast var att utföra ett handelsembargo mot henne. Emp lyckades dock genom sitt spionnät inse att Luna inte skulle stödja oss utan försvara Recca med sin vågmästarroll, så vi var inte säkra om vi skulle ro det i hamn. Jag backade ur i sista stund och valde istället att handla så mycket med Recca som möjligt. Detta ledde dock till att Emp istället lyckades få till sin Världsutställning, som gynnade honom mest av alla.
Det är obehagligt jämnt mellan mig, Emp och Recca, och trots att Recca med knapp mariginal är störst så kommer hon inte undan billigt ens när jag och Emp inte kan sammarbeta. Och Luna är verkligen en nagel i ögat på mig – man kan inte planera någonting utan att oroa sig för vilken sida hon kommer att stödja. Usch och fy för politiska fulspel!

Poäng:
Recca (Arabien) – 1073
Larsson (Danmark) – 989
Emp (Iroqeserna) – 985
Luna (Kartago) - 555
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Bifogar en bild som visar upp Milanska Bukten, där de förstfödda vikingarna numera vilar på havets botten. Suck...



Notera gärna världskartan nere i högra hörnet. Kontinenten är indelad i två halvor. Den högra halvan delas av Kartago, Arabien och iroqeserna. Den vänstra landmassan - fint dold bakom en manlig vikingasymbol* - har jag helt för mig själv. Milanska Bukten ligger precis mellan kontinenthalvorna och är en viktig strategisk plats.

*Folk har börjat skicka spejare för att få reda på hur mina städer ligger, men jag vill inte bjuda på all min geografiska info än. :p
 

Attachments

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Det kan lugnt sägas att erövrandet av Constantinople och den tillhörande Great Wall var extremt viktigt för att mitt rike skulle kunna överleva där det ligger klämt mellan två krigiska folk som spenderat i princip hela spelet med att mörda allt de sett. Och när de gjort slut på alla datormotståndare och citystates stod förstås mitt rike som det naturliga nästa steget. Men de hade underskattat mig, det syns i formuleringen som Larsson gör "Jag och hövding Empericus bestämde tidigt att helt enkelt dela världen i två lika stora delar i mitten och kriga på varsin halva."

Just nu är Empiricus armé driven på flykten, det lilla han har kvar av den har han troligtvis parkerat i norr för att skydda sig mot Luna Lovegood. Samtidigt marscherar min enorma här in på alla fronter, mot såväl det erövrade Istanbul som Iroqesernas huvudstad Ond Ond Aga. Och samtidigt befinner sig min västra armé stark på gränsen mot väst skyddade av citadel och på den ytterst tunna landremsa som skiljer Larssons vikingar från Arabien. Det går ju inte att lita på varken Empiricus eller Larsson, uppenbarligen, särskilt inte när jag köpt en 30 turns fred med Larsson för ynka 5 gold per turn och 1 spice. Kommer han bryta avtalet och en gång för alla visa vad hans ord är värt men därigenom göra ett försök att rädda Empiricus undan total förintelse, eller kommer han hålla sitt ord?

/Recca, gloating.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Cartago har börjat sitt med värdelns mått mätt, minimala krigståg mot Ife, för den enda möjliga kuststaden som vi kan nå, det har varit en brist på land här i den norraöstra delen av världen, vi är inklämda mellan en hord citystates med allianser och Norra Våldet, vår uppmärksamhet ligger dock inte så mycket på kriget som förs utan eventuell ansamling av krigsmakter i min generella närhet, något som inte har setts.

Varken havet eller de fortifikationer som är söder om mig visar några spår av någon militär eller flotta, så våra misstankar är att de trupper som ansamlas av Irokeserna och Vikingarna ansamlas för krig emot Arabien och varandra.

/Luna Lovegood
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Recca said:
särskilt inte när jag köpt en 30 turns fred med Larsson för ynka 5 gold per turn och 1 spice
Var det så lite? Jag kommer ihåg att det var en högre summa.

Om jag inte minns fel så genomförde vi dealen tur 262. Får dubbelchecka nästa gång och se vad jag verkligen tog betalt för min välvilja. Borde ha bett om minst 6 guld i alla fall.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,331
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Om ni tycker att jag skräpar ner er tråd med mitt inlägg så be en moderator ta bort det!

Jag ville bara säga att jag verkligen gillar att läsa om er spelomgång :)

Jag blir glad varje gång jag ser ett nytt inlägg och längtar efter fler.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
MiniMoni said:
Om ni tycker att jag skräpar ner er tråd med mitt inlägg så be en moderator ta bort det!

Jag ville bara säga att jag verkligen gillar att läsa om er spelomgång :)

Jag blir glad varje gång jag ser ett nytt inlägg och längtar efter fler.
Vi har absolut inget emot att folk kommenterar spelet, sådant tycker vi bara är trevligt. :)

RasmusL said:
Recca (Arabien) – 1073
Larsson (Danmark) – 989
Emp (Iroqeserna) – 985
Luna (Kartago) - 555
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Året är 1848

Usch, jag ångrar mig att jag inte stödde Emp mer i hans konflikt med Recca. Iroqeserna blev besegrade år 1695 och Emp abdikerade (och lämnade de få städerna som fanns kvar till ai:n). Araberna hann grabba åt sig flera stora och mysiga städer och har nu sprungit iväg på alla fronter.

Jag fruktar hela tiden att Recca skall inleda en offensiv mot mig, och har därför förstärkt Milanska Gränsen, men jag tror inte att det är så hon kommer kamma hem segern. Antingen kommer hon vinna genom Science Victory eller Diplomatic Victory.

På tal om Diplomatic Victory råder det strid på hög politisk nivå mellan mig och araberna. Vi lägger nya resolutioner och upphäver gamla för att sabba för varandra hela tiden. Recca har via Patronage lättare att få city states på sin sida, men jag har tack via Commerce mycket mer pengar och köper till mig röster.

Recca retas hela tiden och undrar om jag inte skall anfalla henne, men jag tror det är lönlöst. Hade jag kanske inte förlorat mina förstfödda vikingar i Milanska Bukten så...
Det jag försöker mig på nu är Cultural Victory, men det går långsamt. Först måste jag få bort resolutionen Cultural Heritage Sites som ger henne massa plus i culture via Wonders, sedan måste jag byta ideology och bli en autokratisk diktatur som Recca för att min tourism skall påverka henne mera. Jag tänkte mig inte för och valde först kommunistisk Order, men eftersom jag är tuff och kör på lagt drag gäller så får jag offra en tur på att byta över till Autocracy.

Poäng:
Recca (Arabien) - 1676
Larsson (Danmark) - 1362
Luna (Kartago) - 647
Iroqesera (numera utan Emp) - 576
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Under Den ledsna reträtten lät Emp mig köpa en av hans städer för att förhindra Reccas framfart. Staden hette, patetiskt nog, Peace plz och skulle den bli dansk mark så skulle Recca inte kunna fortsätta sin offensiv åt det hållet.

Trots att det retade Recca så räddade det inte iroqeserna, men det gav mig en fin handelsutpost att skicka trade caravans från. Efter Emps abdikation gav jag dock staden det mer passande namnet Tomb of Emp.

Jag hade tänkt ladda upp lite skärmdumpar, men det verkar krånga lite. Hade det gått hade jag visat upp den fina Benny Hill-sekvensen när jag skickade en musköt-trupp och en kanon över kontinenten för att befästa Tomb of Emp och de hela tiden förföljdes av en töntig kamel som skrek "Hörrö... slutarå! Här får ni inte gå änna! Tänker ni förklara krig? Det får ni inte! Kom tillbaka hit! Sluuuuuta!"
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
LJSLarsson said:
Jag hade tänkt ladda upp lite skärmdumpar, men det verkar krånga lite. Hade det gått hade jag visat upp den fina Benny Hill-sekvensen när jag skickade en musköt-trupp och en kanon över kontinenten för att befästa Tomb of Emp och de hela tiden förföljdes av en töntig kamel som skrek "Hörrö... slutarå! Här får ni inte gå änna! Tänker ni förklara krig? Det får ni inte! Kom tillbaka hit! Sluuuuuta!"
Så där lät jag ju inte!
 
Top