Nekromanti Civ V - fyra spelare, en gång i veckan

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Hej allihopa!

Jag är sugen på att spela ett nytt parti Civilization V via steam under organiserade former.

Det jag tänker mig att man spelar kvällar en gång i veckan, typ 20.00 - 23.00. Mitt förslag är antingen onsdagar eller torsdagar.

Jag tänkte mig ett maxtak med fyra spelare, eftersom det kan vara svårt att få ihop med fler än så. Tänker mig att vi börjar om två veckor, alltså veckan efter jul.

Finns det någon som är på? :)
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
LJSLarsson said:
Hej allihopa!

Jag är sugen på att spela ett nytt parti Civilization V via steam under organiserade former.

Det jag tänker mig att man spelar kvällar en gång i veckan, typ 20.00 - 23.00. Mitt förslag är antingen onsdagar eller torsdagar.

Jag tänkte mig ett maxtak med fyra spelare, eftersom det kan vara svårt att få ihop med fler än så. Tänker mig att vi börjar om två veckor, alltså veckan efter jul.

Finns det någon som är på? :)
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Recca said:
Gött mos!

Blir det bara du och jag så har jag för mig att vi hade ett gammalt spel som vi aldrig spelade klart som vi kan fortsätta med.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Jag vill, men jag är ganska dålig på spelet och för tillfället saknar jag Brave new world, men om vi ska vänta någon vecka och jag vet att vi ska ha den i förväg är det ju ganska lätt för mig att skaffa.

Edit: Verkar ju vara julrea på Brave New world också så jag ska nog skaffa den vilket som.

/Luna Lovegood
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Med mig, Recca, Fuskericus och Luna blir det fyra. Och jag har inget emot att vänta tills vi äntrat det nya året. Skall vi ta redan torsdag 2:a januari (antar att folk kan vara lite sega 1:a jan), eller skall vi vänta tills veckan efter det?

Och jag tycker verkligen att du skall skaffa Brave New World, Luna. Det är en fin och bra expansion.
 

pappapiraten

Warrior
Joined
25 Oct 2013
Messages
235
Location
Helsingborg
Ni som kan och vet, måste man kriga i CIV IV?
Funkar det att enbart bygga upp/skapa samhällen?
Jag är så infernaliskt trött på allt krigande, jag vill bara skapa och eventuellt rasera det jag har byggt, fast med mina egna händer.
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
pappapiraten said:
Ni som kan och vet, måste man kriga i CIV IV?
Funkar det att enbart bygga upp/skapa samhällen?
Jag är så infernaliskt trött på allt krigande, jag vill bara skapa och eventuellt rasera det jag har byggt, fast med mina egna händer.
Det beror på. Om Recca är med måste man kriga, annars norpar hon alla ens settlers med chariot archers.

Mer allvarligt, det brukar vara kul att ha med lite AI-spelare som de hågade kan kriga med, så behöver inga spelare lida.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Brynolf said:
pappapiraten said:
Ni som kan och vet, måste man kriga i CIV IV?
Funkar det att enbart bygga upp/skapa samhällen?
Jag är så infernaliskt trött på allt krigande, jag vill bara skapa och eventuellt rasera det jag har byggt, fast med mina egna händer.
Det beror på. Om Recca är med måste man kriga, annars norpar hon alla ens settlers med chariot archers.

Mer allvarligt, det brukar vara kul att ha med lite AI-spelare som de hågade kan kriga med, så behöver inga spelare lida.
Själv är jag inte särdeles förtjust i prospekten att kriga mot spelare, för jag är en noob på femman, men jag spelar tydligen den mycket aggressivare än de tidigare spelen (undantaget alpha centauri där jag brukar radera de kontinenter jag inte bor på).

/Luna Lovegood
 

Brynolf

Dum fan
Joined
11 Oct 2003
Messages
3,756
Location
Stockholm
Äsch, jag skojade bara. De gånger jag har lirat med dessa människor har det varit föredömligt fredligt, möjligen fram till att det börjar stå klart att en spelare har dragit iväg så till den milda grad att det krävs en internationell militär insats för att återställa balansen. Och vid det laget brukar spelet ändå vara rätt avgjort.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
LJSLarsson said:
Med mig, Recca, Fuskericus och Luna blir det fyra. Och jag har inget emot att vänta tills vi äntrat det nya året. Skall vi ta redan torsdag 2:a januari (antar att folk kan vara lite sega 1:a jan), eller skall vi vänta tills veckan efter det?

Och jag tycker verkligen att du skall skaffa Brave New World, Luna. Det är en fin och bra expansion.
Skitbra datum för mig. Zimith är här över jul/nyår men åker hem just då så då kommer jag ha både tid och lust. :gremsmile:
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
Brynolf said:
Äsch, jag skojade bara. De gånger jag har lirat med dessa människor har det varit föredömligt fredligt, möjligen fram till att det börjar stå klart att en spelare har dragit iväg så till den milda grad att det krävs en internationell militär insats för att återställa balansen. Och vid det laget brukar spelet ändå vara rätt avgjort.
Precis så är det. Om någon kör the good ol' supersciencerace så blir det ju krig. För den taktiken, om det inte blir krig, vinner dig spelet om du överlever med den taktiken, helt garanterat.

Men som med alla såna därna one-trick-pony-strategier så blir man ju extremt sårbar och så blir man även fiende till allt och alla när man kör så.
 

Recca

Femme Fatale
Joined
22 Jun 2011
Messages
6,383
Location
Linköping
pappapiraten said:
Så det går att undvika krig relativt bra trots allt? Kanske är värt att titta lite närmare på CIV V ändå?
Det beror jättemycket på hur spelet utvecklar sig skulle jag säga. :gremsmile:
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
Recca said:
LJSLarsson said:
Med mig, Recca, Fuskericus och Luna blir det fyra. Och jag har inget emot att vänta tills vi äntrat det nya året. Skall vi ta redan torsdag 2:a januari (antar att folk kan vara lite sega 1:a jan), eller skall vi vänta tills veckan efter det?

Och jag tycker verkligen att du skall skaffa Brave New World, Luna. Det är en fin och bra expansion.
Skitbra datum för mig. Zimith är här över jul/nyår men åker hem just då så då kommer jag ha både tid och lust. :gremsmile:
Jag är på äventyr i främmande län fram till den 3:e, så först kvällen den 3:e funkar för mig då jag inte är vid min dator innan dess.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Det låter ganska bra för mig, då jag nog inte kan garantera att jag fått tag i Brave New World innan dess.

/Luna Lovegood
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
Vilken tid anländer du, Emp? Talar vi om 20, eller runt 24? Hade ju ändå tänkt att vi skulle köra på kvällar.

Om inte Emp kommer allt för sent (typ 02.00 på morgonen) verkar det i alla fall spikat att vi kör igång den 2:a. Skall bli jättekul! :-D

Jag har inga önskemål angående kartor.
Jag föredrar simultaneous turns. Visst, blir det lite stressigt under krig, vilket är synd eftersom krig är så lugna och avslappnade IRL.
Angående quick eller normal har jag egentligen inga önskemål heller. Lutar mer åt quick, eftersom spelet tar kortare tid, men jag har inget emot att testa normal.
 

LJSLarsson

Hero
Joined
11 Mar 2008
Messages
1,513
*läser vad Emp skrivit igen*

Åh, Emp kommer på fredagen, inte torsdagen.

Fredagen funkar för mig ändå. Funkar det för er, Luna och Recca?

Och Luna, vad heter du på steam? Tänkte adda dig. :)
 

Patient Beta

Swordsman
Joined
25 Jul 2010
Messages
524
Location
Härnösand
LJSLarsson said:
*läser vad Emp skrivit igen*

Åh, Emp kommer på fredagen, inte torsdagen.

Fredagen funkar för mig ändå. Funkar det för er, Luna och Recca?

Och Luna, vad heter du på steam? Tänkte adda dig. :)
Yes, fredag omkring eftermiddag/kväll. Så jag är på plats och redo för game omkring 18.
 

Zorbeltuss

Hero
Joined
7 Nov 2012
Messages
1,105
Om fredagen är den tredej kan jag, mitt skype nick är Zorbeltuss så som jag hette här förut, eller så kan du gå in på rollspel.nu gruppen och kolla efter min avatar.

Edit: Jag har också skaffat Brave New World, tydligen tyckte paypal att de tre bankdagarna som en överför ska ta enligt dem ägde rum mellan midnatt och tre på morgonen i lördags så Yay.

/Luna Lovegood
 
Top