City of Mist

Maskwa

Veteran
Joined
26 Dec 2022
Messages
20
Hej
Jag ville bara höra om någon spelat City of Mist från Son of Oak game studio. De ska tydligen ge ut en ny i fantasy värld också. Bara hört att de har en lite anorlunda spelmotor. Vill bara höra om någon testat och lite recension om det.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
Jag har inte spelat CoM, men velar fram och tillbaka om jag ska backa Legend in The Mist.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Jag har inte spelat det, men det är på min bucket list. Quick start-reglerna var på 100 sidor och jag kände att det räckte med att läsa det för 2017. Karaktärerna slits mellan sin människogestalt och sitt fabel-alterego i en stad som försöker trycka ned den mytologiska aspekten av världen (därav "mist").

Från vad jag kan minnas, det är Apocalypse World med arketyper och förmågor som växlar beroende på vilken nivå av gestalt man är. Utrustning och liknande är i form av "taggar", typ FATE. Spelet är monstruöst stort (600 sidor?).

Det jag tycker är strongt är att jag fortfarande får tillägg till spelet så här 6 år efter jag fått spelet.

Det är jäkligt snyggt spel. Vettigt skrivet.
 

Rangertheman

Swashbuckler
Joined
15 Dec 2015
Messages
3,148
Jag har läst snabbstartreglerna till LitM och kollat på diverse videor. Etiketterna (tags) framställs som ett narrativt verktyg, men i praktiken är de mest ett krångligt sätt att få fram plus och minus på slaget. Att leta etiketter på rollformuläret och på bordet varje gång man ska slå ett tärningsslag känns som något som kommer att dra ner tempot väsentligt, plus att det kan leda till diskussioner om en etikett är relevant eller inte.

Nu kan det vara att demonstrationen inte är representativ för spelet i stort, men jag upplevde också att det var galet många tärningsslag. Varje runda ska SL etablera scenen och presentera ett hot, sedan får en spelare sökarljuset på sig och får genomföra sina handlingar. Om hen inte adresserar hotet, eller slår lågt, blir det konsekvenser. I vissa fall kan spelaren slå för att mildra konsekvenserna. Sedan är det en ny runda.

Även om det säkert går snabbare när man blivit varm i kläderna, upplever jag det som knöligt att SL och spelaren ska behöva diskutera en stund för att spelaren ens ska veta vilken modifikation hen får på slaget.
 
Last edited:

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
542
Location
Mörkmården (småland)
upplever jag det som knöligt att SL och spelaren ska behöva diskutera en stund för att spelaren ens ska veta vilken modifikation hen får på slaget.
Det där beror väldigt mycket på spelargruppen. I mina två kampanjer har vi aldrig haft några diskussioner, det har för det mest känts självklart när något has passat. På sin höjd "jag är osäker, fungerar X här?" och ja/nej på det.

För min del har City of Mists blandning av PbtA och Lady Blackbird fungerat riktigt bra i spel — det stora problemet är att rollpersonskapandet är så öppet att det blir lite paralyserande om man inte har en färdig idé.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Jag har alltid velat göra en kombination av Unknown Armies, City of Mist och Kingdom of Nothing. Utstötta (hemlösa) fabel-inkarnationer som försöker återvända till sin verklighet genom att ta sig genom hemliga sällskap i en flerdimensionell stad som hatar dem.
 

Maskwa

Veteran
Joined
26 Dec 2022
Messages
20
Jag har inte spelat CoM, men velar fram och tillbaka om jag ska backa Legend in The Mist.
Jag är lite sugen på att backa, men vet ej ännu hur jag ska göra. Men funderar på att backa grundspelet då de verkar göra massor till sina spel så är det bra kan man beställa från sidan.
 

Maskwa

Veteran
Joined
26 Dec 2022
Messages
20
Det där beror väldigt mycket på spelargruppen. I mina två kampanjer har vi aldrig haft några diskussioner, det har för det mest känts självklart när något has passat. På sin höjd "jag är osäker, fungerar X här?" och ja/nej på det.

För min del har City of Mists blandning av PbtA och Lady Blackbird fungerat riktigt bra i spel — det stora problemet är att rollpersonskapandet är så öppet att det blir lite paralyserande om man inte har en färdig idé.
Funderar lite på CoM också och inte bara de nya. Hur svårt är systemet?
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
542
Location
Mörkmården (småland)
Det är inte speciellt svårt alls. Du behöver komma på fyra * fyra powertags (varav fyra är svagheter) men du får ledande frågor baserat på tema-kort. I spel är det 2d6+lämpliga powertag-möjlig svaghet (svaghet betyder också att du får erfarenhet på det temat.)

Det är en del moves i City of Mist, men alla av dem är allmänna. Konsekvenser kan ta lite tid att sätta sig in i beroende på vad man är van vid, och NPC-prep kan ta tid i början. Jag har haft jävligt kul med Spelet i varje fall, vid sidan av Legacy: Life Among the Ruins är det nog mitt favorit-PbTA men så är jag ingen PbtA-purist heller.

Här är till exempel Frankensteins Monster.

1707929383371.png
 

Maskwa

Veteran
Joined
26 Dec 2022
Messages
20
Det är inte speciellt svårt alls. Du behöver komma på fyra * fyra powertags (varav fyra är svagheter) men du får ledande frågor baserat på tema-kort. I spel är det 2d6+lämpliga powertag-möjlig svaghet (svaghet betyder också att du får erfarenhet på det temat.)

Det är en del moves i City of Mist, men alla av dem är allmänna. Konsekvenser kan ta lite tid att sätta sig in i beroende på vad man är van vid, och NPC-prep kan ta tid i början. Jag har haft jävligt kul med Spelet i varje fall, vid sidan av Legacy: Life Among the Ruins är det nog mitt favorit-PbTA men så är jag ingen PbtA-purist heller.

Här är till exempel Frankensteins Monster.

View attachment 16646
Så är det väldigt mycket tärningsslående tycker du? Hur funkar rp i miljön?
 

nyvinter

Illustrationist
Joined
20 Aug 2012
Messages
542
Location
Mörkmården (småland)
Inte så mycket tärningslag faktiskt, det är rätt självkalibrerande efter gruppen. När det är någon form av konflikt kan det bli en del men så är det i de flesta spel, annars är det inget spel där alla slår smyga var femte minut . Vi har väldigt mycket rollspelande.
 
Top