Nekromanti City of Heroes lägger ner?

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Tydligen lägger det enda MMO jag betalat månadsvis för under en längre period nu ner. Jävligt trist, även om jag knappt spelat de senaste åren. Hade jag haft mer tid, så hade jag gladeligen betalat. Men deras free-to-play var rätt patetisk, och jag kände inte att jag ville spendera pengar på ett spel jag spelade 1-2 ggr per månad.

Och nu är det över. Skit.

Känns lite... abrupt.

Visst fanns det väl andra CoH-spelare här?
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Jodå. Jag har spelat det i omgångar. Det innebär väl dock att det finns möjlighet att starta ett nytt superhjältespel antar jag?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Ankans Clown said:
Jodå. Jag har spelat det i omgångar. Det innebär väl dock att det finns möjlighet att starta ett nytt superhjältespel antar jag?
Jag tror att det lär dröja. Tror vi får klara oss på Champions Online och DC Universe ett tag...

//krank, som funderar på att aktivera sitt konto igen bara för att spela lite med A-bomination de här sista månaderna...
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,350
Location
Helsingborg
Ja. Jag brukade spela city of heroes på Guardian servern.

Fantastisk karaktärsgenerator (till den graden att Costume Contests var en regelbundet återkommande grej).

Även gruppdynamiken var underbar. Grafiskt coola krafter (en fajt mellan 6 hjältar och en bunt mobs var liksom monster, eldbollar och laserstrålar över allt!) och ett av de få spelen där man kunde spela utan Tank-DPS-Healer dynamiken tack vare att Buffing och Debuffing och Soft Crowdcontrol krafter var både användbara och flexibla. Även grejen att alla hade lite dps och healing hjälpte då Aggromanagement ofta var väldigt dynamiskt.
Det var liksom inte "tanken tar all aggro" (även om de kunde gå så), utan att man lekte runt med aggron och att det snarare handlade om att om någon hamnade i problem så skulle man dra honom/henne ur knipan genom healing, debuffing, sno aggro eller kanske en vältajmad Hold kraft (där i princip alla hade lite sådana förmågor).

Det som var dåligt var content generation (det blir lite tröttsamt när allt är i princip "gå till varuhuset och spöa gängmedlemmar") samt solospelet där det lätt blir "tryck på knappar för att aktivera dina krafter så snabbt som möjligt. Återupprepa".

P.S: Sen så hade ju CoH några av de bästa skurkarna.
Vazilok, Rikti-invasion, Freakshow, Sky Raiders, 5th Column, Circle of Thorns, Carnival of Shadows.
Till och med Nemesis som lätt hade kunnat bli jobbig blev bara så bra genom dels mycket humor ("I assure you, my good man, Nemesis is most definitely 'down with the street'. Word up, my homey, as it were." eller "Everything is a Nemesis plot/Not everything is a Nemesis plot" tooltipsen) och dels hans sköna Steampunk fokus.
 

Anarchclown

Swashbuckler
Joined
24 Apr 2010
Messages
2,341
Location
Stockholm
Champions Online är ett skämt i jämförelse och redan på väg ut tror jag och DC var aldrig ens nära bra nog.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Ankans Clown said:
Champions Online är ett skämt i jämförelse och redan på väg ut tror jag och DC var aldrig ens nära bra nog.
CO tror jag kommer hålla i sig ett tag iom att de i princip nu är ensamma på "marknaden". Jag tyckte att CO kändes som att det var alldeles för begränsat av rollspelets plot och personer och så. Rollpersonsmakaren var OK; lite bättre än vad CoH's var vid launch. Men CoH har ju växt något grönjävulskt med åren, så det regerar fortfarande.

Sen gillar jag inte den grafiska stilen i CO heller. För cartoony. Och kontrollerna känns lite för action/konsollanpassade, på ett dåligt sätt.


DCUO gillade jag å andra sidan stridssystemet i. De har ju mer ett "riktigt" actionstridssystem. Jag spelade aldrig förbi introdelen, men rollpersonsmakaren var apkass, den övergripande plotten apcool. och kontrollerna som sagt helt habila.

Ingen av dem kan mäta sig med CoH i mina ögon, såklart.
 

Ond bråd död

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
3,014
Location
Härnösand
Efter att ha sett avengers fick jag lust att skaffa det. Lite dålig tajming. Finns det nåt liknande där man kan krascha genom väggar och slänga bilar och sånt? Gärna stor frihet och mycket singelspel. Jag vill typ spela nån som hulken som verkligen kan förändra miljön med våld.

Kontakt med andra spelare är mindre intressant.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,350
Location
Helsingborg
I freedom force kan man inte krascha genom väggar per se, men man lyfta (och kasta) bilar, spränga byggnader, använda telefonstolpar som vapen osv om man har tillräckligt hög styrka.
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,187
Location
Borås, Sverige
Yupp. Jag har spelat det nu i ca 4.5 år. Har testat ett par andra MMO's (Star Wars, Champions, The Secret World.) Inget av de föll mig direkt i smaken.

City of heroes var perfekt. Du slapp all skit med att hålla på med loot och equipment. Enkla kontroller, och den bästa karakärsskapardelen jag sett. Visst det hade buggar med.

/Ulfgeir
 

Spitfire

Swordsman
Joined
16 Jul 2003
Messages
420
Location
Staden med tre hjärtan
Jag var också en spelare.

VIsst har det varit lite dåligt med närvaron på sistone (Jobb, rollspel, Star wars the old republic, The Secret world osv) men City of heroes var alltid det spel jag återvände till, gång på gång på gång.

Sorgligt att den eran kan vara över. Vi får se om spelarnas namninsamlig (som väl är uppe i 13000 pers eller så nu) och protester har nån verkan.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
mateyasu said:
Sorgligt att den eran kan vara över. Vi får se om spelarnas namninsamlig (som väl är uppe i 13000 pers eller så nu) och protester har nån verkan.
Tydligen snackar Paragonfolket med "the management" just nu.

Det finns tecken/rykten om att det hela delvis handlar om att Perfect World, som äger Cryptic Entertainment och därmed Champions Online, och därmed också Cryptic Engine som CoH bygger på, inte varit sugna på att förnya licensen för motorn.

Men jag vet inte, känns det verkligen som att CoH snor folk från CO?
 
Joined
14 Sep 2011
Messages
113
Location
Uppsala
Jag har spelat CoH mer eller mindre regelbundet sedan europabetan, och det är det enda MMORPG jag fastnat för annat än tillfälligt. Jag har flera gånger varit borta i några månader men alltid kommit tillbaka och hade tänkt fortsätta så i lång tid framöver - det finns ju hela tiden nya power sets att testa, ibland nya zoner, och en hel del av det folk knåpat ihop i Architect har varit riktigt kul. Det har alltid funnits något att göra som kännts helt nytt och roligt - till och med att grinda julklappar för att få ihop tillräckligt med polkagrispinnar till vad-det-nu-var-för-dräktbit har varit underhållande.

Det känns lite fånigt, men just nu är det lite sorgearbete faktiskt. Jag har haft jäkligt kul med spelet genom åren och har träffat många trevliga bekanta genom det så om det nu blir så att det stänger ner för gott så är det en epok i mitt spelliv som går i graven.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Kanske en ganska meningslös grej men kanske också lite kul: Demonstrera in-game.

Det blir alltså klockan två inatt. Fan vet, alltså... Jag ska upp och göra grejer imorgon.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
krank said:
Det blir alltså klockan två inatt.
...Eller, vänta nu.

EDT är GMT-4, och vi är GMT+2 just nu på sommaren, så 17:00 EDT borde vara... svensk tid minus sex timmar. 17:00 plus sex timmar borde vara 23:00.

Kan någon som inte är nyvaken och tydligen lätt efterbliven bekräfta?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Cybot said:
Samma här, fast med skillnaden att jag hänger på Guardian.
Jag tänkte försöka föra över min A-bom, men tyvärr hade jag varken poäng eller tokens. Och jag fick inte köpa poäng, för av nån jävla anledning verkar mitt NCsoft master account spärrat. Jag kan inte ens uppgradera mitt konto till betalkonto just nu...
 
Top