Nekromanti Citera

Den Gamle

Veteran
Joined
20 Apr 2014
Messages
89
1. Kan man, på ett enkelt sätt, citera mer än ett inlägg? Alltså, jag vill få ihop flera olika citat, från olika personer, i ett enda inlägg. Istället för att behöva göra nya inlägg för varje citering. Citaten kommer från samma tråd.

2. Kan man citera inlägg från andra trådar? Kanske kan behövas någon gång. :wink:
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,418
Den Gamle;n30008 said:
1. Kan man, på ett enkelt sätt, citera mer än ett inlägg? Alltså, jag vill få ihop flera olika citat, från olika personer, i ett enda inlägg. Istället för att behöva göra nya inlägg för varje citering. Citaten kommer från samma tråd.

2. Kan man citera inlägg från andra trådar? Kanske kan behövas någon gång. :wink:

Skriver du bara [ quote ] (men utan mellanslagen och sen [ /quote ] så hamnar blir det emellan taggarna ett citat. börjar du med [ quote=Den Gamle ] så kommer det stå att det är från dig man citerar. Typ såhär:

Stålmannen said:
Hej Louis
Louis said:
Stålmannen said:
Läderlappen said:
Vill du även få fram en länk till inlägget ifråga så ska taggen se ut såhär: [ quote=ANVÄNDARNAMN;nINLÄGGSID ] Inläggsid hittar du tex genom att hovra över siffran uppe i det högra övre hörnet på ett inlägg (#1 står det på din post, #2 kommer det stå på min). Inläggsid är den sista serien nummer i URLen länken som den där siffran är. Din post här ovan är tex id 30008 och alltså citerar man det med taggen [ quote=Den Gamle;n30008 ]
 

Den Gamle

Veteran
Joined
20 Apr 2014
Messages
89
Jo, tänkte det skulle vara med länk. Men hade hoppats på en enklare metod.

Antar då att man inte kan citera inlägg från andra trådar med länk, eller? Åtminstone inte enkelt i alla fall. :wink:
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Den Gamle;n30016 said:
Jo, tänkte det skulle vara med länk. Men hade hoppats på en enklare metod.

Antar då att man inte kan citera inlägg från andra trådar med länk, eller? Åtminstone inte enkelt i alla fall. :wink:
Du kan citera precis vad du vill, men det finns inget enkelt sätt eftersom du måste göra det manuellt.
Quote-taggen skapar ett citat.
=Adam skriver ut att det är Adam som skrivit citatet
;12345 skapar en länk till inlägg 12345

Om du vill citera inlägg från andra trådar, men inte vill göra det manuellt föreslår jag:
1. Gå till inlägget som du vill citera och klicka på citera-knappen.
2. Kopiera citat-koden.
3. Gå till tråden där du vill ha citatet, börja skriva ett nytt inlägg och klistra in citatet.

Som du säkert upptäckt har inte kommentarer någon citera-knapp så kommentarer måste man citera manuellt.

Om du inte redan kommit på det rekommenderar jag att du skriver dina inlägg Notepad/Anteckningar (eller liknande redigerare som du inte arbetar i windows).
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Det lättaste sättet jag ser är väl att helt enkelt ha en extra sida/tab/fönster uppe från tråden, där du trycker citera på det meddelande du vill ha, sedan kopiera hela texten och klistra in den i textrutan på sidan du skriver ditt faktiska meddelande på. Lite som jag har gjord nedan. Detta betyder att du kan göra detta från andra trådar oxå, är jag rätt säker på i alla fall. Du kommer dock behöva ladda om extra sidan mellan varje gång du tryckt citera, för att nya citat ska... greppa eller vad jag nu än ska kalla det.

Den Gamle;n30008 said:
1. Kan man, på ett enkelt sätt, citera mer än ett inlägg? Alltså, jag vill få ihop flera olika citat, från olika personer, i ett enda inlägg. Istället för att behöva göra nya inlägg för varje citering. Citaten kommer från samma tråd.

2. Kan man citera inlägg från andra trådar? Kanske kan behövas någon gång. :wink:
Den Gamle;n30016 said:
Jo, tänkte det skulle vara med länk. Men hade hoppats på en enklare metod.

Antar då att man inte kan citera inlägg från andra trådar med länk, eller? Åtminstone inte enkelt i alla fall. :wink:
Rhodryn said:
Vänta lite nu här... hmm... tror jag har hittat något... i så fall skriver jag det i ett nytt inlägg.
 

Rhodryn

Hero
Joined
23 Sep 2013
Messages
977
Jupp... jag har faktiskt hittat något.

När man trycker på Citera så skickar sidan ner dig till botten, till rutan för att skriva meddelande, och där då finner du ju citatet du ville svara till. Men sedan om man trycker på andra inläggs Citera ikon så händer ju inget... man får inga fler citat text som läggs till svars rutan i botten.

MEN! Det är fel. Visst, där läggs inte till någon text... Till att börja med!

Nu vill jag att du provar något. Öppna upp en ny sida av denna tråd, för enkelhetens skull, så du slipper skrolla upp och ner för att göra vad jag kommer föreslå, och för att läsa mitt inlägg. På denna nya sida vill jag att du trycker på citera på... säg 3... inlägg från denna tråd.

Vid första citera trycket så skrollas du ner till botten där citatet nu väntar på dig. Men vid resten av citera trycken händer inget. Men skrolla och kolla varje inlägg som du tryckte Citera på, och titta på Citera ikonen. Ser du det? Dom är alla upplysta med en orange färg, om du trycker igen på Citera när den är orange så släcks den ner till att vara grå igen.

Jag har ibland noterat något med sidan när jag varit i trådar, något som jag undrat över vad det betyder, och vad det gör... men jag fick aldrig för mig att bara prova och se vad som hände... förrän nu... när min hjärna kopplade ihop 1+1.

Så... vad snackar jag om, och vad har det att göra med att lysa upp olika inläggs citera ikon?

Jo... se till att du har dom där 3 inläggens citera ikon upplyst. Klart? Bra! Titta nu uppe i vänsta hörnet på sidan. Ser du Svara ikonen? Den är upplyst, och det borde stå en trea inom parantes, "Svara (3)". Avmarkera ett av meddelandenas citera ikon... Svars ikonen uppe till vänster borde nu visa "Svara (2)". Den svara ikonen är en del av ett helt fält som alltid ligger på toppen av sidan när du är inuti en tråd, oavsätt hur mycket du skrollar upp och ner.

Så... tryck på den ikonen, på Svara ikonen uppe i det vänstra hörnet. Voilà... du borde nu bli skickad till botten av sidan igen, medan sidan arbetar, och tillslut borde du ha samtliga Citeringar du ville ha nere i svars rutan! :grin:

Detta funkar ju bara med inlägg från samma tråd. Men om du använder vad jag föreslog i mitt tidigare meddelande, att kopiera "citera texten" som kommer fram när du trycker citera från andra trådar, och sedan klistra in dem där du vill ha dem... så borde det fungera.

OBS! Börja inte skriva något i meddelande rutan innan du har lagt till alla citaten du vill ha. Eller lägg till ett citat, skriv lite, och sedan lysa upp ett nytt citat och trycka svars knappen för att lägga till det. GÖR INTE DET! För då försvinner all text du själv skrev, och det enda som blir kvar i rutan är alla citaten du har markerat! Så lägg till alla citaten du vill ha, och SEDAN skriv vad du vill skriva. Och om du behöver lägga till ett nytt citat till meddelandet, öppna en ny sida och gå till tråden, och få fram citatet där istället, och sedan kopiera det och klistra in det där du vill ha det.

Hoppas jag har förklarat mig förståligt. XD
Rhodryn said:
Tyvärr så verkar det inte som om detta funkar om du går till nya sidor i samma tråd och trycker fram fler citat där. Om du byter sida och lyser upp fler citat så verkar det som om sidan glömmer bort dom andra citaten från dom andra sidorna på tråden du är i.

Dock kan det kanske bero på att jag använder IE som internet browser. Vet inte hur det skulle vara på en annan browser som Chrome eller Firefox etc. Eller så är det min dator. XD

Men kopiera och klistra in funkar ju om inget annat.
Dante said:
Whöuuw! Awesome funktion.

Well spotted, sir!
Hellzon said:
Samma funktion som Multiquote på RPGnet då, fast med förvirrande interface som en del annat här.
Rhodryn said:
Dante: Why, thank you. :)

Hellzon: Och jag tycker inte igentligen där är något helt förvirrat med det... fast då är jag ju som jag är. Jag... noterar saker, och provar, och undrar mm. Jag är ju en av "dom där människorna" som rätt ofta faktiskt läser manualer, både till elektonik och spel. Något av det första jag gör när jag skaffat ett nytt spel är att titta i options och kolla vad olika knappar gör. Eller i ett spel kolla över allt på menyer och UI grejer för att se och förstå vad allt gör, innan jag kastar mig in och kickar butt. XD
krank said:
Mind. Blown. =)
 

Den Gamle

Veteran
Joined
20 Apr 2014
Messages
89
Missade kommentar 6.1 ovan, tyvärr, så jag har också suttit en del och testat runt lite med och markera citat för och sedan byta sida i tråden.

Jag använder Firefox, så det är inte bara IE i alla fall.

Känns som funktionen är ganska buggig dock. För det är väl meningen att det ska gå och citera flera inlägg!? Just med tanke på hur Svara-knappen reagerar när man markerar flera citat.

Det känns också lite konstigt när man väljer mer än ett citat, att dessa inte läggs till direkt, sist i inmatningsrutan längst ner, utan det är bara första citeringen som hamnar där. Hjälper inte heller om man "hjälper till" och sätter markören i inlägget, innan man väljer ett nytt citat.
Rhodryn said:
Lite av det kanske är för om den la till varje citat efter det först så skulle man antagligen konstant bli nerskickad till botten... om och om igen. Så vid första så antar den kanske att det är det enda du ville citera till, så skickar ner dig. Men Om du sedan börjar lägga till fler så antar den att du kanske kommer lägga till många, så slutar lägga till direkt och skicka ner dig till botten varje gång.
 

Den Gamle

Veteran
Joined
20 Apr 2014
Messages
89
@Rhodryn: Att sidan hoppar ner till inmatningsrutan när man väljer och göra ett citat är väl okay. Men om man väljer och lägga till fler citat så är det bra att sidan inte hoppar längre, för man kanske väl lägg till ännu fler.

Men jag förstår inte varför inmatningsfältet inte uppdateras direkt efter varje nytt citat man lägger till. Känns som en bugg att man måste trycka på Svara-knappen, som dessutom inte fungerar korrekt längre om man har bytt sida i tråden. :)
 
Top